zap group mishpati logo

עו"ד צהלה הלוי: "בגישור צריך הרבה יצירתיות ובעיקר רגישות וזהירות"

עו"ד צהלה הלוי מתמחה במספר תחומים - נדל"ן, ירושה, משפחה, משפט אזרחי וגישור. בשיחה איתה מבינים איך שילוב ההתמחויות מוביל אותה לטיפול מיטבי בתיקי לקוחותיה

13.11.23
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
עו"ד צהלה הלוי: "בגישור צריך הרבה יצירתיות ובעיקר רגישות וזהירות"

"כשאני רואה אדם במצוקה, אני רוצה לעזור לו. בהכירי את הנזק העצום שמחלוקות גורמות לאנשים, אני מאמינה שככל שניתן, בייחוד בין בני משפחה, חשוב להשיג הסכם שיתאים, עד כמה שיותר, לכל הצדדים", פותחת ומסבירה עו"ד צהלה הלוי את שיחתנו.

לדבריה, אם צד אחד "מנצח" את האחר, בדרך כלל, המשפחה מפסידה. "גישור שמצליח, עשוי לשמור על מרקם היחסים, אפילו באופן חלקי. לא פעם בחדר הגישור מגלים צדדים כי לא הבינו כלל האחד את השני, והשיח שנוצר מסייע להגיע לפתרון שיתאים ככל הניתן לכל הצדדים הרלוונטיים. אני אוהבת לגשר בין אנשים ולראות איך החיים שלהם משתנים לטובה עם ההגעה להסדר. גם אם לא מושג הסדר כולל אך המחלוקת צומצמה, כבר עשיתי את שלי".  

עו"ד הלוי ממשיכה ופורשת את משנתה: "גם כשמגיע אלי לקוח בכובעי כעורכת דין, אני מעדיפה להוביל אותו לפתרון המחלוקת בהידברות, מחוץ לכתלי בית המשפט. לא פעם אני נעזרת ביכולות הגישוריות שלי כדי לקדם פתרון, גם כעורך דין של צד אחד. כשאני מקבלת תיק לידי, אני קודם כל בודקת את האפשרות להגיע להבנות, או למצוא דרך להידברות מיטיבה ולא לנהל מלחמות. אם יש עם מי לדבר ויש שיתוף פעולה - מעולה, אם לא, אני יודעת גם להילחם. הידע והניסיון שלי בתחומים השונים לא פעם סייעו לי לקדם פתרונות יצירתיים בתוך סכסוכים קשים".

ספרי על מקרה שבו שילבת בין תחומי ההתמחות השונים שלך. למשל, ירושה, נדל"ן וגישור?

"היה לי מקרה של שלושה אחים שירשו מהוריהם נכסים רבים. ערכתי בזמנו את צוואות ההורים, ובמשך השנים ליוויתי אותם וגם את ילדיהם בעניינים שונים. הירושה ושאלת אופן חלוקת הנכסים בין האחים, כמו גם משקעים אחרים שהיו להם, יצרו בין האחים מתח גדול. הם הבינו שהם צריכים עזרה בחלוקה מיטבית של הנכסים, אם בשל הרגישויות ביניהם ואם בשל החשש לטעות באופן שיגרום להם להפסיד הרבה כסף במיסוי מיותר. היה גם צריך להתמודד עם תחושות  של קיפוח בשל כך שחלק קיבלו יותר מההורים עוד בחייהם".

כיצד נראו הצוואות שקיבלו האחים לידיהם?

"הצוואות שיקפו חלוקה שווה של כל הנכסים בין כל האחים. היו בתים והיו קרקעות חקלאיות. הדרך הקצרה והארוכה היתה לרשום את כל הנכסים על שם כולם ואחר כך לפרק את השיתוף ביניהם. זו היתה הדרך שהציע להם עורך דין אחר שהתייעצו איתו. קיום המלצה זו היה עלול להיות הרסני עבורם ולעלות להם במיסוי מיותר של מאות אלפי שקלים, הרבה עבודה מול רשויות המס וגם שכר טרחת עורך דין נאה. למזלם, הם הגיעו אלי לפני שפעלו לפי מה שהוצע להם. כעורכת הדין של ההורים שלהם, ראיתי זכות גדולה לטפל בבעיה שנוצרה".

מה עשית כדי לפתור את הבעיות?

"ישבנו יחד ובדקנו את מצבת נכסי הירושה ושל כל אחד מהם בנפרד כדי להעריך את נושא המיסוי המיידי והעתידי. בנוסף בדקתי עם כל אחד מהם מה הן התחושות שלו בעניין ואיזה נכס הוא היה רוצה מכלל הירושה.

"התכנית היתה לצמצם עד כמה שניתן את השיתוף ביניהם על מנת  למנוע מחלוקות בעתיד. ההמלצה שלי היתה לחלק את הנכסים באופן שייחד לכל אח נכסים מסוימים ומה שלא ניתן לייחד, לרשום שווה בשווה ולמכור מיידית".

כיצד הגעתם לידי הסכמות?

"סיכמנו כי נמנה שמאי שיאמוד את ערכם של הנכסים כולם, כולל התחשבות בהשלכות של מיסוי עתידי בכל אחד מהם. שאלות המיסוי היו חשובות מאד. יש הבדל גדול אם מקבלים נכס שהוא בית או קרקע, קרקע לבנייה או קרקע חקלאית, אם יהיה מס שבח על המכירה בעתיד ומה היטל ההשבחה שצריך לשלם כעת ושצריך יהיה לשלם בעתיד. 

"עם קבלת השומות, חילקנו את הנכסים באופן שייתן לכל אחד מהאחים נכסים בשווי שווה ופיצוי כספי למי שקיבל פחות נכסים. ערכנו הסכם בין יורשים ובאמצעותו רשמנו את הזכויות בטאבו".

מה היו הקשיים בתהליך?

"מדובר בהסכם שלהגיע אליו לקח כמה חודשים, עם הרבה עבודת גישור. היו הרבה רגישויות ותסכולים. התברר שעורך דין אחר שפגשו לפני כבר רשם אחד הנכסים שווה בשווה. זו היתה שגיאה חמורה שנאלצנו לתקן, גם כי החשש היה שהירושה תיחשב כאילו כבר חולקה ולא ניתן יהיה לעשות הסכם בין היורשים לפיו יירשמו הזכויות בטאבו".

בסופו של דבר, מספרת עו"ד הלוי, "הגענו לפתרון הכי טוב. כל אחד קיבל את החלק שמגיע לו בהסכמת כל הצדדים. גם את נושא המיסוי פתרנו עם לא מעט מאמץ מול רשויות המס. אבל הכי חשוב, הרווחנו משפחה.

"הרבה מזה היתה עבודה עם הנפש של לקוחותיי. הייתי צריכה ממש בעדינות להבין את המקום של כל אחד במשפחה. היתה הרבה עבודה פסיכולוגית. התוצאה היתה ממש טובה, ואני עד היום כל כך שמחה בשבילם. כדיל להגיע להישג כזה נדרשת הבנה גם בנדל"ן, גם בירושה וגם במיסוי, ולהיות בעלת כישורי גישור. צריך ניסיון רב, זהירות ברמה המשפטית ורגישות אנושית".

את עוסקת בדיני משפחה. כיצד הידע שלך בנדל"ן מסייע לתחום המשפחה?  

"השילוב בין משפחה ונדל"ן הוא חשוב ביותר. כשעורכי דין מתמחים רק בדיני משפחה ואין להם מושג בנדל"ן, הם עלולים לערוך, למשל, הסכם גירושין שבו לא יביאו בחשבון את ההשלכות בתחום הנדל"ן והמיסוי של הרכוש שהם כרגע חילקו. זה עלול להוביל לנזקים. צריך לצפות את המיסוי ולחשוב על בטחונות מתאימים. עורך דין שעוסק בהסכמי גירושין ואינו מבין בנדל"ן, כדאי מאוד שיתייעץ עם עורך דין מומחה לנדל"ן. כשאני עורכת הסכמי גירושין, הסכמי ממון וגם בעריכת צוואות אני מביאה בחשבון גם את הסוגיות האלו".

מה עוד תורמת מומחיותך בתחום הנדל"ן?

"הניסיון שלי בתחום המקרקעין ובעשרות רבות של תביעות ליקויי בנייה עוזר לי מאוד גם כשאני בודקת הסכמים מול קבלנים. על הלקוחות שלי לא יכולים לעבוד. אני יודעת מראש אילו סעיפים לדרוש, שמן הסתם עורכי דין שלא מומחים בליקויי בנייה לא תמיד מודעים להם".

לעו"ד הלוי אנגלית ברמת שפת אם, שמוסיפה עוד נדבך חשוב ליתרונות המקצועיים. "גדלתי חלק מחיי בארה"ב ובקנדה", היא מספרת, "שם סיימתי את לימודי התיכון שלי ועל כן אני דוברת אנגלית ברמה של שפת אם ומכירה אישית את המנטליות. הדבר מקנה לי יכולת לתת שירותים משפטיים נרחבים גם באנגלית".

עו"ד הלוי מעידה כי היא ממשיכה ללמוד כל העת. לדבריה, "תחום המשפט הוא דינמי ומשתנה כל הזמן. גם עולם התקשורת הבינאישית הוא מעניין ומתפתח כל העת. מלבד השתלמויות בתחומים בהם אני עוסקת, אני כל הזמן משתלמת בתחומי התקשורת הבינאישית במגוון פניה. זאת, והידע הרחב שרכשתי בתחומים שונים לאורך השנים, עוזר לי מאוד, גם בגישורים מסוגים שונים.

"בפועל, אני עורכת דין פעילה כבר למעלה מ- 35 שנה. כל השנים הללו עסקתי בתחום המשפחה. אני מכירה את הרגישויות ומנחה את לקוחותיי גם ברמה הטקטית/ האנושית על מנת שידעו כיצד להתנהג ומה לעשות כדי שחייהם יהיו טובים יותר. המחמאה הגדולה ביותר שיש לי זה לראות את לקוחותיי חוזרים אלי שוב ושוב ובכל פעם עם עיניים מלאות הכרת טובה".

משרדה של הלוי נמצא בפרדס חנה-כרכור, שנמצאות בתנופת בנייה גדולה ביותר. "כבעלת משרד ביישוב זה 32 שנה, אני מטפלת בכל ענייני הנדל"ן ועורכת חוזי מכר ואחרים, מורכבים ופשוטים כאחד. נוצר מצב שכאשר יש עסקת נדל"ן מורכבת בשל רישום בעייתי, פעמים רבות היא מופנית אלי בתקווה שאוכל לפתור בעיות שאחרים לא הצליחו לפתור".

עו"ד הלוי מסכמת: "אני אוהבת אנשים ורואה במקצוע שלי שליחות. אני לא מפסיקה ללמוד כל העת על מנת שיהיה בידי הידע כדי לשרת את לקוחותיי בצורה המיטבית". 

(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

הלוי צהלה-עו"ד ונוטריון, מגשרת מוסמכת

הלוי צהלה-עו"ד ונוטריון, מגשרת מוסמכת

משרד עורכי דין, נוטריון וגישור צהלה הלוי הוקם בשנת 1991 וממוקם במרכז המסחרי של פרדס חנה - כרכור. המשרד מעניק שירותים משפטיים מגוונים, בתחומים דוגמת דיני מקרקעין, דיני משפחה ומעמד אישי, משפט אזרחי ומסחרי, דיני נזיקין ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
הלוי צהלה-עו"ד ונוטריון, מגשרת מוסמכת

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה