zap group mishpati logo

מה בין גישור בגירושין וגירושין בשיתוף פעולה?

שתי האפשרויות זולות יותר מניהול תביעת גירושין בערכאות השונות, ואף נכונות יותר בהיותן מסגרת מקצועית תומכת לבני הזוג בשעתם הקשה

מאת: מערכת משפטי ועו"ד יונתן זלינגר
11.09.12
תאריך עדכון: 26.03.14
4 דק'
מה בין גישור בגירושין וגירושין בשיתוף פעולה?

ישנן שתי אופציות עיקריות להסדרת הליך הגירושין בהדברות ובהסכמה. הראשונה באמצעות גישור.

הליך גישור

גישור הוא הליך המנוהל על ידי מגשר ניטראלי שמסייע לצדדים להידבר, אך מנוע על פי חוק לתת למי מהצדדים ייעוץ משפטי או ייעוץ אחר מתחום מומחיותו (לא תמיד המגשר הוא עו"ד). המשמעות היא שלא פעם הצדדים מתייעצים עם עורך דין המלווה אותם מחוץ להליך הגישור או כחלק ממנו.
לייעוץ כזה ישנה עלות מעבר לתשלום למגשר שנקבע בד"כ לפי שעת גישור. בנוסף ישנם מגשרים שגובים סכום קבוע בגין עריכת הסכם הגירושין והגשתו לאישור בית המשפט, וישנם מגשרים שפשוט מוסיפים את הזמן שייקח להם לטפל בניסוח ההסכם ואישורו לפי התעריף לשעה שסוכם עם הצדדים. יש לזכור שהיות שגם בגישור בד"כ נדרש בירור של שווי נכסי הזוג, יעזרו הצדדים במומחים כמו שמאי מקרקעין, מעריך שווי לעסק וכו' ואלו ייצרו עלויות נוספות.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובה מהירה ממומחה בתחום? היכנסו לפורום גירושין ללא תביעות

הגישור עצמו מורכב בד"כ ממספר מפגשים, חלקם משותפים וחלקם עם כל אחד מבני הזוג בנפרד, במטרה לבנות הסכמות בין הצדדים בנושאים השונים ולברר היטב מה הן הנקודות החשובות לכל אחד מהם. לא ניתן לומר מראש כמה זמן אורך גישור, היות שזה תלוי במורכבות הסיטואציה וברמת הבשלות של הצדדים להידבר באופן ענייני ויעיל, אך ככלל אצבע מקרים פשוטים יכולים להסתיים בתוך 2-3 מפגשים ומקרים מורכבים נמשכים כ 6 עד 8 מפגשים. (מפגש טיפוסי אורך בין שעתיים לשלוש שעות).

גירושין בשיתוף פעולה

אופציה נוספת היא גירושין בשיתוף פעולה (Collaborative Divorce). מבחינת התכנים והאווירה ההליך דומה בהרבה מובנים לגישור, אך בהבדל מהותי אחד: אין כאן מגשר ניטראלי אלא לכל אחד מבני הזוג, עורך דין משלו הדואג לאינטרסים שלו ומחויב ללקוח שלו באופן מלא וחד משמעי. עם זאת, רק עורך דין שעבר הכשרה ספציפית בגירושין בשיתוף פעולה מתאים לייצוג בהליך זה ועל עורך הדין להתחייב בחוזה מול בני הזוג לקדם הדברות והסכמות כיעד עיקרי כאשר במידה שההליך לא מבשיל להסכם, אסור לעורך הדין לייצג או להיות מעורב בהליכים משפטיים הקשורים במקרה הספציפי.

התחייבות חוזית זו, מונעת ניגוד אינטרסים ומבטיחה שעורכי הדין של שני הצדדים יהיו מחויבים להליך ולרצון הצדדים לסיים את העניין בהדברות וללא תביעות, תוך נטרול פיתויים מיותרים לקחת את הדברים לכיוון של עימות משפטי בו אין ספק שעורכי הדין ירוויחו הרבה יותר כסף.

כחלק מההליך ניתן להיעזר באנשי מקצוע נוספים מהתחום הטיפולי והפיננסי שעברו עברו את ההכשרה הספציפית ומחויבים להליך ולפתרון בהדברות ובהגינות. אנשי מקצוע אלו עובדים בתעריפים זולים משמעותית מתעריפי עורך דין ובכך למעשה מרוויח הלקוח פעמיים: פעם אחת על ידי קבלת פתרון נקודתי לנושא שנכון יותר שיטופל על ידי איש מקצוע ספציפי שאינו עורך דין ופעם שנייה בתעריף זול יותר. יש לזכור, כי בכל מקרה בהליך גירושין בכל דרך שלא תבחרו להתמודד עימו, יעלו נושאים כלכליים ובינאישיים ומן הראוי שאלו יטופלו על ידי מומחה מקצועי מתאים שמן הסתם הכשרתו אינה משפטית.

עלויות דומות

גירושין בשיתוף פעולה הוא הליך מעט ארוך יותר מגישור, אך מבחינת עלויות הוא די דומה לגישור היות שחלק מהמפגשים נעשה עם אנשי מקצוע שעלות שעה שלהם זולה משל עו"ד. במקרים פשוטים, בעיקר כשאין ילדים, מומלץ בכל זאת לפנות לאופציה של על גישור, אלא אם צד מרגיש מאוד חלש וזקוק להגנה של עורך דין מטעמו. במקרים מורכבים יותר הדרך העדיפה תלויה בנסיבות הספציפיות של המקרה.

תביעת גירושין - עסק יקר

יצויין, כי הן הליך גישור גירושין והן הליך של גירושין בשיתוף פעולה זולים באופן משמעותי מניהול תביעת גירושין בערכאות באמצעות עורכי דין, היות שעבודת עורך דין מייצג כוללת גם הרבה עבודת ניירת ופרוצדורה (כתבי בית דין, בקשות, תגובות, הופעה לדיונים והכנות לקראתם). לעומת זאת, דרכי ההידברות מגויסות נקודתית לפתרון בעיות ספציפיות על ידי מומחים ספציפיים.

בהליך משפטי שכ"ט עו"ד וההוצאות הנלוות שבדרך יכולים להגיע לעתים לכדי עשרות אלפי דולרים לכל צד ולהימשך זמן רב. יתירה מכך, אין ספק כי גם גישור וגם גירושין בשיתוף פעולה המעניק למשפחה ליווי בתהליך על ידי צוות מיומן שעבר את ההכשרה של גירושין בשיתוף פעולה לא רק זולים יותר, אלא גם נכונים יותר, שכן הם מספקים מסגרת מקצועית תומכת לתא המשפחתי בשעה קשה במיוחד.

* עו"ד יונתן זלינגר, mazkirut@gishoor.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה