zap group mishpati logo

איך מתמודדים עם צו הריסה?

כיצד ניתן להתמודד עם צו הריסה והאם ניתן לבטל אותו? בנימין קלינגר, יועץ בכיר לעניינים מוניציפליים, המתמחה בתחום התכנון ורישוי בנייה, מסביר כיצד לפעול

מאת: בנימין קלינגר, מומחה לתכנון ורישוי בנייה
04.01.24
תאריך עדכון: 07.01.24
6 דק'
איך מתמודדים עם צו הריסה?

בניתם פרגולה בחצר או במרפסת, סגרתם מרפסת מקורה בזכוכית? אולי בניתם מחסן ללא היתרים כנדרש ומצאתם יום אחד על הדלת הודעה מהרשות המקומית על צו הריסה מנהלי? ללא ספק, מדובר באירוע מלחיץ ומטריד. לא מספיק שהוצאתם כסף רב על בניית המחסן או הפרגולה, עכשיו ייתכן שתיאלצו להרוס אותה.

"לפני שאתם פועלים ומבצעים את צו ההריסה, עיצרו לרגע ותנשמו עמוק", אומר בנימין קלינגר, יועץ בכיר לעניינים מוניציפליים, העומד בראש משרד קלינגר היתרי בנייה ורישוי עסקים. "פנו בהקדם לייעוץ מקצועי שידע לכוון אתכם, כי לא מדובר בסוף פסוק". צוות המשרד של בנימין  קלינגר מתמחה בתחום התכנון ורישוי בנייה. העובדה שהמשרד מורכב הן מעורכי דין והן מאדריכלים מאפשרת לו לפעול בצורה המקצועית ביותר לטיפול בצווי הריסה.

"ראשית", פותח קלינגר, "חשוב להבין מה זה צו הריסה, מי רשאי להוציאו וכיצד מתנהל ההליך של ביטול צווי הריסה. צו הריסה הוא צו מנהלי או שיפוטי (תלוי במקרה) המורה על הריסתו של מבנה משום שנבנה בניגוד ובהפרה לחוק התכנון והבנייה. משמעו של הצו הוא כי אותו מבנה שעליו הוא חל חייב להיהרס והוא גם קוצב את ההריסה בזמן מוגדר".   

קלינגר מסביר כי רבים מאלה המקבלים צווי הריסה אמנם יודעים כי ביצעו חריגות, אך רבים כלל אינם מודעים לכך שעברו על החוק. "יש מי שמבצע את העבירה בתום לב ועל כן קבלת הצו מפתיעה אותו מאוד", אומר קלינגר ומבקש להדגיש: "גם במקרים שקיימת מודעות לביצוע העבירה כביכול וגם במקרים שבהם הדבר נעשה בתום לב, קבלת הצו אינה סוף פסוק. אחוזי ההצלחה שבהם ביטלנו צווי הריסה של הרשויות המקומיות הם גבוהים. לצד זאת, חשוב לציין כי המומחיות כאן היא קריטית, שכן יש צורך לדעת כיצד לפעול, מול מי לפעול וכיצד לעשות זאת בצורה הטובה ביותר שגם תביא לתוצאה הרצויה".

מה הן הסיבות הנפוצות לקבלת צו הריסה?

"יש מגוון סיבות, אך העיקריות שבהן הן כאשר החלו הליכי בנייה לפני קבלת אישור רשמי כנדרש מהרשויות. במקרים אחרים ניתן צו הריסה כאשר יש סטייה מהיתר הבנייה שניתן או כאשר התבצעה בנייה בניגוד לשימוש הקבוע בהיתר הבנייה. למשל, כאשר הפכו מבנה המיועד למשרדים למבנה מגורים, כאשר פיצלו דירה, בנו תוספת ללא היתר, גדר הוגבהה, גג שדלף הוחלף  וכדומה. כמובן, קיימים מקרים שבהם הבנייה התבצעה תוך הפרה מוחלטת של החוק בשל בנייה בשטח ציבורי  ובשל כך ניתן הצו".

לדברי קלינגר, מטרת הרשויות המקומיות, בפרט המחלקות האמונות על תכנון ובנייה, היא להילחם בעברייני בנייה בכוונה להבטיח את הסדר במרחב הציבורי ולמגר התופעה. "אם אזרח לוקח את החוק לידיים ובונה על דעת עצמו ללא קבלת היתרים כנדרש, הדבר משליך גם על הבטיחות וגם על הסדר הציבורי", אומר קלינגר. "הרשויות מבקשות להגן על יתר התושבים מפני בנייה מסוכנת, אך גם להרתיע אחרים, פן ייקחו את החוק לידיהם ויבנו גם הם ללא היתר".

בדרך כלל, נציגי מחלקת הפיקוח על הבנייה מגיעים בעקבות תלונה או הלשנה של שכן או בעקבות השוואה של צילומי אוויר.

כיצד מתמודדים עם צו הריסה וכיצד ניתן לבטלו?

"במקרים של צווי הריסה חשוב להבין כי יש לפעול מהר כי חלון ההזדמנויות הוא צר. אם לא תפעלו לביטול הצו, לא מן הנמנע שהרשות תפעל לממש אותו ועל חשבונכם. בקשה לביטול צו הריסה מנהלי או בקשה להארכת מועד לביצוע צו הריסה יש להגיש לכל המאוחר בתוך שלושה ימים מיום שבו נודע לכם על הוצאת הצו.

"הצו", מדגיש קלינגר, "אינו חייב רק להימסר כדין כמו בכל הליך אזרחי, אלא במקרה זה ניתן להסתפק בהדבקתו על דלת או קיר חיצוני במקום בולט לעין. לאחר מכן, מרגע שהגשתם את הבקשה יש לדון בעיכוב או בביטול בתוך שבעה ימים, כאשר בית המשפט יכול לקבל בקשה לעיכוב ביצוע צו הריסה ולהורות על עיכוב למשך 15 ימים או לתקופה ארוכה יותר. זה קורה לרוב כאשר אתם ו/או עורך הדין המייצג אתכם נוכחים בדיון ומציגים חוות דעת מומחים התומכת בבקשה לביטול הצו. יחד עם זאת, עצם ההוראה על עיכוב העבודות אינה מבטלת בפני עצמה צו הריסה מנהלי".

לדבריו, על פי חוק תכנון ובנייה, בית המשפט יורה על ביטול צו הריסה רק במידה שהשתכנע כי השימוש שנעשה במקרקעין, או העבודות שנעשו עליו, אכן בוצעו כדין. לחלופין, בית המשפט צריך להשתכנע, כי הדרישות למתן הצו לא התקיימו או שנפל איזה פגם חמור בצו עצמו שבגינו יש לבטלו. "חשוב לציין", מוסיף קלינגר, "כי לפי החוק, אם ניתן ביטול צו הריסה ובית המשפט קבע שמלכתחילה לא היה מקום להוציאו, הרי שמי שנגרם לו נזק בצו זה יכול בהחלט להיות זכאי לפיצויים. מאידך, אם הבעיה היחידה היתה גם בהסמכה או במינוי של הגורם שהוציא את הצו, הרי שידו של בית המשפט תהיה קפוצה בקביעת פיצויים".

מה עוד חשוב לדעת כדי לבטל צו הריסה?

משך הזמן הקצר להתנגדות לצו ההריסה מחייב התנהלות מהירה, אך גם מקצועית ומיומנת. עבודה מול רשויות מקומיות, ובפרט בתחום התכנון והבנייה, אך לא רק, מצריכה התנהלות ביורוקרטית וגם לא מעט מתישה. בשל כך, קבלת סיוע מעורך דין המתמחה בתחום היא חשובה, אך לא רק היא. "משנות עבודתנו הרבות", אומר קלינגר, "למדנו כי במידה ונמצא בתמונה מומחה בתכנון בנייה כמו מהנדס או יועץ מוניציפלי שיודע לנהל מהלך שכזה, ההשלכות על ביטול הצו הן קריטיות. מומחה זה יודע להסתמך ולבסס את ממצאיו על חוות דעת של מומחים והוא גם בקיא בפרטים הקטנים עד היסוד. יתרונות אלה מסייעים לו הן בהליך לפני הגשת התביעה והן לאחריה".

יתרונות בהתקשרות עם משרד בנימין קלינגר

לבנימין קלינגר וצוות המשרד ניסיון רב וידע עמוק בתחום התכנון והבנייה, המאפשר להתמודד עם כל אתגר או בעיה שעלולה להופיע במהלך התהליך. המשרד מלווה ביחס אישי ומותאם לכל לקוח, תוך התחשבות בצרכים, ביעדים ובתקציב שלו ומספק גם ייעוץ מומחה וחוות דעת מקצועיות בכל הנוגע לאדריכלות, הנדסה, תכנון, מיסוי, רישוי עסקים, שימוש חורג, חריגות בנייה, צווי הריסה ועוד.

משרד קלינגר מעניק שירות מקיף ומשולב, הכולל גם פיקוח על הבנייה, דיווח על עבודות הפטורות מהיתר, הסדרת עבירות בנייה, הגעה להסדרים והסכמים עם הרשויות וייצוג בבתי המשפט. בנוסף, היחסים הטובים שיצר המשרד עם הגורמים הרלוונטיים מאפשרים זירוז הליכים ביורוקרטיים וקידום בקשות מול הרשויות השונות. כל אלה מייצרים חיסכון בזמן ובכסף ללקוח, על ידי הגשת בקשות נכונות ומלאות, המונעות דחיות או דרישות נוספות.

(צילום: שאטארסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • דיירים סרבנים בפינוי בינוי - מה ניתן לעשות?

    דיירים סרבנים בפינוי בינוי - מה ניתן לעשות?

    נדמה שנושא הפינוי-בינוי נזנח הן מבחינה חקיקתית והן מבחינה עירונית. המדינה צריכה לגרום לשינוי חקיקתי שיאפשר לכפות בפועל על הסרבנים את ביצוע הפרויקט. נראה שיש מקום לחייב דיירים סרבנים לחתום על הסכם ולפנות את דירתם ובלבד שיתקיימו תנאים מסוימים
    7 דק'
  • עצות לרוכש דירה

    עצות לרוכש דירה

    רכישת דירה מהווה לחלק ניכר באוכלוסיה את העסקה הגדולה והחשובה ביותר שלהם. אם בכוונתכם לרכוש בקרוב דירה להלן מספר טיפים חשובים:
    3 דק'
  • פיצול דירות - למי זה כדאי?

    פיצול דירות - למי זה כדאי?

    התופעה של פיצול דירות הפכה לחלק בלתי-נפרד מנוף הנדל"ן בשנים האחרונות.
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה