zap group mishpati logo

אין להפחית היקף משרה אחרי חופשת הלידה ללא אישור התמ"ת

בית הדין לעבודה חייב את סטימצקי לפצות עובדת, בשל פגיעה בהיקף משרתה לאחר חזרתה מחופשת הלידה ופיטורה שלא כדין

מאת: מערכת משפטי
25.11.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אין להפחית היקף משרה אחרי חופשת הלידה ללא אישור התמ"ת

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע  קבע, כי חברת סטימצקי פעלה שלא כדין כאשר הפחיתה את היקף המשרה של מוכרת בחנות ספרים באשדוד לאחר ששבה מחופשת הלידה, וכאשר פיטרה את העובדת בטרם חלפו 60 יום לאחר תום חופשת הלידה ללא אישור התמ"ת וללא הודעה מוקדמת. על כן, בית הדין חייב את סטימצקי לפצות את העובדת בסכום של 27,400 שקלים כולל פיצויי הפיטורים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

העובדת, סבטלנה סטפנוב הועסקה בסטימצקי לפני חופשת הלידה בתפקיד של מוכרת ספרים בסניף אשדוד בהיקף שעות של 156 שעות חודשיות. לאחר ששבה מחופשת הלידה הועסקה רק בשבתות. סטימצקי טענה, כי הפחתת היקף המשרה נעשתה לבקשת העובדת, ואילו העובדת טענה כי ההפחתה נכפתה עליה.

אישור ממשרד התמ"ת
השופט צבי פרנקל קבע, כי אין משמעות לשאלה האם ההפחתה נעשתה לבקשת העובדת אם לאו. השופט קבע, כי על המעסיקה היה לקבל אישור ממשרד התמ"ת כדי להפחית את היקף המשרה, גם אם העובדת מסכימה או מבקשת זאת.

הגנה על העובדת
בפסק הדין נקבע כך :".. תכלית חוק עבודת נשים  היא להגן על העובדת בתקופה המוגנת. החוק בא למנוע את האפשרות שמעביד "ילחץ" על עובדת להפחית את היקף משרתה גם אם אינה רוצה בכך, אך לא יהיה בכוחה להתנגד למעביד. ולכן כדי להיות בטוחים שהבקשה להפחתת היקף משרה היא אמיתית וכנה דורש החוק יש צורך בביקורת חיצונית שבמקרה שלנו נעשית מטעם שר התעשייה המסחר והתעסוקה.

המחוקק מאפשר הפחתה בהיקף המשרה לפי בקשת העובדת אך ורק בשל מצב רפואי ולפי אישור בכתב מאת רופא. כלומר המחוקק לא השאיר לצדדים את האפשרות להגיע להסכמה בדבר הפחתת היקף המשרה ללא קבלת אישור מאת שר התעשייה המסחר והתעסוקה אלא רק בשל מצבם הרפואי של העובדת או העובד וזאת לפי אישור בכתב מאת רופא.".

לאור האמור, סטימצקי חויבה לשלם לעובדת סכום כולל של 27,400 שקלים בגין השלמת שכר, פיצוי בגין פיטורים שלא כדין ופגיעה בהיקף המשרה בתקופה המוגנת ורכיבים נוספים.

(ס"ע 77944-60-11  סבטלנה סטפנוב נ' סטימצקי (2005) בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה