zap group mishpati logo

עוולה לציבור הרחב - פעולות בניגוד לחוק הביטוח הלאומי

כשלים בפעילות הגבייה של ביטוח לאומי ממעסיקים

מאת: עו"ד יפית מנגל
06.12.12
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
עוולה לציבור הרחב - פעולות בניגוד לחוק הביטוח הלאומי

לאחרונה נתן בית המשפט העליון פסק דין תקדימי בעתירה מנהלית נגד המוסד לביטוח הלאומי (בית המשפט לעניינים מנהליים עת"מ 2648/09 ) הטוענת כי קיימים כשלים חמורים בגביית דמי ביטוח לאומי ממעסיקים.
כשלים אלה עומדים בניגוד לחוק הביטוח הלאומי ולפסיקה ענפה ובעטיים נגרם נזק כלכלי מתמשך למעסיקים ולעובדים השכירים כאחד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח לאומי

העתירה הוגשה על ידי עו"ד יפית מנגל לאחר שהמל"ל סירב לתקן ליקויים עליהם הצביעה העותרת ובמסגרתה התבקש המל"ל להציג את כל המסמכים, הנהלים פנימיים, נוסחאות חישוב ומידע פנימי הנוגע להתחשבנות עם המעסיקים.

בין היתר התבקש המל"ל בעתירה להעביר רשימה של כ- 2,500 מעסיקים אשר קיים חשש ממשי כי נגבו מהם תשלומי יתר במשך שנים רבות והביטוח הלאומי מסתיר מהם מידע מהותי על זכויותיהם, ולמעשה מנצל את חוסר הידיעה שלהם על הפגיעה בהם.

בית המשפט לעניינים מינהלים (כב' השופטת רות רונן) קיבל ברובה את העתירה והורה למל"ל להעביר את המידע המבוקש, אולם האחרון לא השלים עם פסק הדין וערער עליו לבית המשפט העליון (עע"מ 7744/10).

בתגובה לערעור הושב בעתירה כי במשך שנים הותרע המל"ל על הכשלים הקיימים בו ואף התקבלה פנייה בענין אצל מנכ"לית המוסד דאז, אסתר דומיניסיני אשר התעלמה מהפניות ונתנה גיבוי להחלטות שהתקבלו באגף הגבייה ממעסיקים. כמו כן, נעשתה פניה ליועץ המשפטי לממשלה ולמשרד מבקר המדינה, ואולם בתגובות המל"ל ניתנו תשובות מטעות ומגמתיות ובכך התחמק המל"ל עד כה מביקורת עניינית ומעמיקה.

הליקויים לא תוקנו
וכך נאמר בעתירה: "במקום לתקן את הליקויים הם עשו הכל כדי להרתיע את המעסיקים לבל יעזו לעמוד על זכויותיהם, עד כדי איומים מפורשים ותגובות כוחניות ונקמניות שלקוחות ממדינות עולם שלישי. מעסיקים רבים העדיפו לוותר על זכויותיהם מחשש מנחת זרועם של אנשי הגבייה - כל זאת על-ידי עובדים הנמנים עם הדרג המינהלי בביטוח הלאומי, המופקדים על גביית עשרות מיליארדי שקלים בשנה מהציבור ועומדים בצומת מרכזי בחיי הכלכלה בישראל".

בפסק דין תקדימי שניתן לאחרונה בערעור זה, דחה בית המשפט העליון את מרבית טענות המל"ל והורה לו לקיים את פסק הדין שניתן בעתירה ולהעביר לעותרת את רשימת המעסיקים, זאת במסגרת זכות הציבור לפעול לתיקון עוולות הנגרמות לציבור רחב על-ידי הרשות הציבורית ולהביא את התנהלות הרשות לביקורת ציבורית ומשפטית.

תופעה חמורה נוספת בהתנהלות המוסד נוגעת ל"מערכת אוטומטית" שפותחה על-ידי המל"ל ואשר הושקעו בה מיליוני שקלים מכספי הציבור.

מערכת זו פועלת בניגוד לחוק ובמטרה לצמצם ולהפחית את ההחזרים למעסיקים ולעובדים. לאחרונה הודה המל"ל כי המערכת אכן פועלת בניגוד לחוק והחליט לעצור את פעילותה, על אף מיליוני השקלים שהושקעו בפיתוחה.

תופעות חמורות אלו בפעילות עובדים הנמנים עם מנהלת המל"ל אמורות להדיר שינה מכל אזרח במדינה החושש לקיומו של שלטון החוק בישראל.

* תחומי עיסוק המשרד: מיסים ודיני עבודה.
* טלפון: 03-6446964, דוא"ל: yafitmn@bezeqint.net

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה