zap group mishpati logo

קבלת רשיון עסק - החשיבות וההליך

מקימים עסק? הגשתם בקשה לקבלת רשיון? לפניכם מידע חשוב אודות הליך קבלת רשיון עסק

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
27.12.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
קבלת רשיון עסק - החשיבות וההליך

בעקבות השריפה בספא במרינה שבהרצליה, עולה לכותרות חשיבותו של רשיון עסק.  הפעלת המקום, אשר פעל ללא רשיון עסק, מכיון שלא קיבל את אישור שירותי-הכבאות והמשטרה, ע"פ הפרסומים, גבתה קורבנות. מהו בעצם רשיון עסק? כיצד משיגים אותו ומה חשוב לדעת על ההליך?

 מטרת חוק רישוי עסקים חוק רישוי עסקים תשכ"ח - 1968, והצווים שפורסמו בעקבותיו, היא להבטיח כי פעילות עסקית או יצרנית, לא תגרום למפגעי תברואה, בריאות, בטיחות או סכנה לשלום הציבור או הסביבה.

החוק מגדיר אילו סוגי פעילות עסקית או יצרנית, משפיעים על בריאות הציבור, שלומו או בטיחותו. החוק קובע, לפי סוג הפעילות, אלו סידורים מוקדמים, נדרשים להתבצע בכל סוג פעילות כנ"ל, כדי לשמור על הניקיון וההיכבאות, איכות הסביבה, משטרת ישראל, גינה, תנאי תברואה נאותים ושמירה על שלום הציבור ובריאותו.
 
ע"פ חוק רישוי עסקים, כל עסק המוגדר כטעון רישוי, בצו רישוי העסקים, חייב ברשיון לפתיחתו ולניהולו.

התהליך למתן רשיון עסק
השלב הראשון הוא מידע מוקדם והכנת מסמכי הבקשה.
השלב השני הוא הגשת הבקשה למחלקת רישוי עסקים ותשלום אגרה.
השלב השלישי הוא בחינת הבקשה: הבקשה והמסמכים הנלווים נבחנים ע"י היחידה לרישוי עסקים, ולאחר אישורה הרשות מנפיקה אישור לכך שהבקשה הוגשה.

השלב הרביעי הוא העברת הבקשה לאישור גורמי ונותני השירות. בשלב זה נבדקת התאמת העסק לדיני התכנון והבניה, למחלקות העירייה הנוגעות בדבר,לגורמי ונתוני האישורים הרלוונטיים ( כבאות, איכות הסביבה, משטרת ישראל, משרד הבריאות, משרד התמ"ת, משרד החקלאות) וגורמים נוספים בהתאם לצורך.

השלב החמישי הוא בחינת הזכאות לרשיון/היתר זמני. היחידה לרישוי עסקים מרכזת את חוות הדעת והתנאים של גורמי ונותני  האישור.

השלב השישי הוא הנפקת רשיון עסק/היתר זמני- שלב זה יכול להיעשות בשתי אפשרויות.

חשוב לציין, כי עמידה בתנאי הרשיון תקצר את הליך הרישוי.

הרשות המקומית לא יכולה להנפיק רשיון ללא עמידה בתנאים ואישורים של כל הגורמים ונותני האישור.
כמו-כן, יש לדעת, כי הרשות המקומית יכולה לבטל רשיון עסק מיוזמתה או מיוזמת נותן אישור. זאת, אם העסק חרג מתנאי הרשיון. ביטול יעשה רק לאחר שיתאפשר לבעל העסק לטעון טענותיו בפני הרשות המקומית.

ניהול עסק ללא רשיון מהווה עבירה פלילית . העסק צפוי לצו סגירה מנהלי, ובעליו צפוי להיתבע, לשלם קנסות גבוהים ולרצות עונש מאסר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים