zap group mishpati logo

לוותר על ה"צינור"- על הקיצוץ בשעות הסיעוד לניצולי שואה

ייתכן שעל משרד האוצר לספק ישירות לניצולי השואה את השירותים המגיעים להם

04.02.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

לאחרונה התבשרו אלפי ניצולי השואה, הזכאים ל"שעות סיעוד" מ"הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל", כי בכוונת הקרן הנ"ל לקצץ לרבים מהם שלוש מתוך תשע שעות הסיעוד המגיעות להם.

במה דברים אמורים? כמה אלפים מניצולי השואה, אלו שאושרו להם ע"י הביטוח הלאומי אחוזי נכות גבוהים ביותר (150 אחוזי נכות ומעלה), זכאים לפי הקריטריונים של הביטוח הלאומי לתשע שעות סיעוד נוספות על אלו להם זכאים נכים במצבם שאינם ניצולי שואה. שעות סיעוד נוספות אלו ממומנות במשותף ע"י גוף הקרוי "וועידת התביעות" (ארגון גג בו חברים עשרות ארגונים יהודיים מרחבי העולם. לארגון זה כספים רבים - שהתקבלו מממשלת גרמניה וגופים אחרים – ותכליתם לסייע לניצולי השואה) ומדינת ישראל (משרד האוצר).

"הצינור"- הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל
אלא מה? מימון זה אינו עובר ישירות לניצולים, או לחברות הסיעוד המספקות בפועל את שעות הסיעוד, אלא מוזרם דרך "צינור" ששמו "הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל". המדובר בעמותה שהוקמה בראשית שנות ה-90, ללא ספק, מתוך כוונות טהורות לסייע לניצולי השואה. אולם כיום, עיקר פעילות אותה עמותה הנה לשמש "צינור" דרכו מקבלים הניצולים את המימון לשעות הסיעוד הנוספות וסיוע נוסף.

דרכם של "צינורות" היא לספוח אליהם חלק מהנוזלים העוברים דרכם, וכך היה, ככל הנראה, גם במקרה זה. ע"פ טענות משרד האוצר, הנתמכות בדו"ח של רו"ח שבדק את פעילות הקרן, הקרן  העלתה "שומן" בדמות מנגנון מנהלי מנופח.

כספים שהיו מיועדים לסייע לניצולי השואה, הופנו למשכורות גבוהות ו-"כיבודים" כאלה ואחרים. משרד האוצר החליט בעקבות כל אלו, ל"הקפיא" אי אלו כספים שהיו מיועדים לקרן. הקרן מצדה הכחישה, כמובן, נמרצות את כל טענות האוצר.

לטענתה, הוועד המנהל שלה מורכב מניצולי שואה, ואלו ודאי יקפידו שכל הכספים המיועדים לניצולי שואה יגיעו רק אליהם. בעניין זה חשוב לציין, כי לא פעם, ה"וועד המנהל" נשוא הפנים של עמותה זו או אחרת (שכל חבריו הנם אישים נכבדים הפועלים בהתנדבות), נשלט בידי מנגנון העמותה, והינו בידיו כ"חומר ביד היוצר" כך שלא בטוח כלל שה"וועד המנהל" הינו אכן מנגנון בקרה מספק.

קיצוץ בשעות הסיוע של ניצולי שואה
בכל אופן, כחלק מ"ממלחמתה" של הקרן באוצר, הודיעה זו על קיצוץ בשעות הסיוע של ניצולי השואה, שהרי כמקובל במחוזותינו - לא מקצצים בשכר בכירים ושאר שומנים, אלא רק בשירותים המקבלים החלשים והנזקקים ביותר.

העברה ישירה באמצעות הרשות לזכויות ניצולי שואה
באשר למחלוקת בין משרד האוצר לקרן, לכותב שורות אלו ישנה הצעה. משרד האוצר מקיים גוף בירוקראטי גדול ביותר שנטל לעצמו את התואר "הרשות לזכויות ניצולי השואה". ייתכן שהגיעה העת שמשרד האוצר יוותר על "צינורות" מיותרים למיניהם וידאג לספק ישירות  לניצולי השואה את השירותים המגיעים להם, באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה. באופן זה, ניתן יהיה לוודא שכל הכספים המיועדים לרווחת האנשים הללו, שהם האוכלוסייה הנזקקת והחלשה ביותר, שצרכיה חייבים לעמוד לסדרי העדיפות של מדינת היהודים, לא יוכלו שוב להיות בני ערובה בידי מנגנונים של קרנות למיניהם.    
 
* עו"ד דוד ידיד פועל בדרכים שונות מזה 30 שנה, בשירות ניצולי השואה. מייצג ניצולי שואה רבים בערכאות השונות, בכדי להביא להכרה בנרדפותם כניצולי שואה.

דוד ידיד משרד עו"ד ונוטריון

דוד ידיד משרד עו"ד ונוטריון

משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד מעניק שירות וייעוץ בנושא דרכון ואזרחות פורטוגלית/ספרדית. המשרד מלווה את לקוחותיו בהליכי הוצאת אזרחות/דרכון ספרדי/פורטוגלי. תחום נוסף: מימוש זכויות לניצולי שואה. המשרד עוסק בתחום זה מיום היווסדו ומתמחה בתחום מימוש הזכויות לניצולי שואה בארץ ובמדינות אחרות. המשרד מונה 12 אנשי מקצוע המטפלים בכל שלבי התביעה להשגת פיצויים

זכויות ניצולי שואה, דרכונים זרים, אזרחות, דין ודרכון זר, דיני בנקאות

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
דוד ידיד משרד עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה