zap group mishpati logo

גרפולוגיה משפטית - קווים לדמותה

מתי ביהמ"ש נעזר בגרפולוגיה ומה חשיבותה?

מאת: גב' אורה כבירי
25.02.13
תאריך עדכון: 08.07.15
3 דק'
גרפולוגיה משפטית - קווים לדמותה

גרפולוגיה היא תורת הכתב, וככזו היא משמשת במגוון רחב של תחומים. התחום הידוע ביותר בו משתמשים בה, הוא התחום של קבלה לעבודה, וזאת משום שהיא מהווה כלי נוסף להערכת תכונותיו של המועמד לתפקיד. תחום נוסף שהוא אולי מוכר פחות אבל חשוב מאוד הוא התחום המשפטי.

במאמר זה נסקור את משמעותיה הרבות של גרפולוגיה משפטית, וננסה להבין כיצד היא מסייעת בזיהוי פושעים או, לחלופין, בטיהור אשמה מחשודים.

למציאת עורכי דין בתחום ירושות וצוואות באינדקס משפטי


השוואת מסמכים

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אדם מגיע לבית המשפט, וטוען כי אדם אחר זייף את הצוואה של אביו ונישל אותו מן הירושה. אותו אדם טוען גם, שיש ברשותו העתק של הנוסח הראשון של המסמך, על אף שהאדם השני טוען כי המסמך שבידיו הוא המקורי.

במקרה כזה השופט, שלא מכיר את כתב היד של כותב הצוואה, לא יוכל, כנראה, להכריע איזה מהמסמכים הוא המקורי. אבל, אם יסתייע בשירותיו של אדם המתמחה בתחום של גרפולוגיה משפטית, סביר להניח שתהיה בידו התשובה. גרפולוג משפטי מתמחה בביצוע השוואת כתבי יד על גבי מסמכים שונים, כגון צוואות, שטרות חוב, שטרות ערבות, ירושות, חוזים ובעצם  כל מסמך אחר שיש לו תוקף חוקי או משפטי.

גם אם המסמכים אינם כתובים בכתב יד אלא מודפסים, יש בידיו כלים שונים, כמו למשל מיקרוסקופים מיוחדים, המאפשרים לו לזהות את גיל הנייר והדיו ופרמטרים נוספים, כדי לקבוע איזה מהמסמכים הוא מקורי ואיזהו העתק או זיוף.

השוואת כתבי יד

התמחות בתחום של גרפולוגיה משפטית מאפשרת לאיש המקצוע לזהות כתבי יד לא רק על מסמכים אלא בכלל. כך למשל, אם רוצים להחליט אם אדם מסוים הוא האחראי לכתיבת כתובות נאצה או מכתבי איומים, ניתן להיעזר בשירותיו ועל סמך קביעתו להחליט אם להאשים או לזכות את החשוד.

השוואת חתימות

אדם העוסק בתחום של גרפולוגיה משפטית יוכל, בין היתר, לזהות חתימות מזויפות. הזיהוי מתבצע על פי אלמנטים שונים בכתיבה, כגון סוג מכשיר הכתיבה, הלחץ המופעל על מכשיר הכתיבה, צבע הדיו, גיל הדיו ועוד. בהסתמך על הידע שרכש בתחום, יש ביכולתו לקבוע בוודאות מספקת בדרך כלל, אם החתימה מקורית או מזויפת, וכך לקבוע את תקפותם של מסמכים שונים, ביניהם חוזים, צ'קים, כתבי ערבות ועוד.

עדויות ומתן חוות דעת משפטית

מי שעוסק בתחום של גרפולוגיה משפטית יכול לספק חוות דעת מקצועיות (חוות דעת מומחה) בבתי המשפט השונים, על פי התקן הנהוג. בנוסף, ביכולתו לשמש כעד בבתי המשפט, אשר עדותו תסייע לעורכי הדין ולשופטים בקבלת החלטות בתיק.

גרפולוגיה משפטית - סיוע בהכרעת הדין

לאור האמור לעיל, אין ספק כי הסתייעות בתחומים השונים המרכיבים את התחום הנרחב הזה שקרוי גרפולוגיה משפטית, מאפשרת לעורכי דין לנהל את חקירתם ביתר דיוק ולשופטים – לקבל החלטה מבוססת יותר במקרים בהם יש חשד לזיוף של מסמכים, כתבי יד או חתימות.

לכן, אין פלא שהרבה מאוד עורכי דין, משפטנים, שופטים ומשרדי חקירות נעזרים בשירותיהם של גרפולוגים משפטיים מומחים, המספקים להם עוגנים חשובים במהלך עבודתם. חשוב לוודא, שמי שמספק את השירות יהיה גרפולוג שהתמחה בתחום המשפטי, כדי שתוצאות עבודתו תהיינה מהימנות דיין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה