zap group mishpati logo

הורדה ושימוש בתכנים פיראטיים באינטרנט

האם הורדת תכנים פיראטיים היא חוקית? האם המורידים צפויים לעונש? על כל אלו ועוד בכתבה שלפניכם

20.03.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הורדה ושימוש בתכנים פיראטיים באינטרנט

זוכרים את ה"וידאומט"? אותו מכשיר אשר הכיל מבחר קלטות וידאו (ולאחר מכן, תקליטורי DVD), ואשר היינו הולכים אליו (במיוחד בחופשות מלימודים) כדי להביא הביתה סרט לילדים, או לכל המשפחה? היום, הילד המצוי בארץ לא יודע מה זה וידאומט. ספק אם הוא יודע מה זה וידאו.

היום, כידוע, אנו חיים בעידן של האינטרנט הכל-יכול. מי שרוצה לראות סרט, גולש לאתר המתאים, ומוריד אותו למחשב הביתי, לטלפון הסלולארי, או לגאדג'ט העדכני של אותו חודש.

חשוב לדעת, לטוב או לרע – וזה תלוי את מי שואלים –  כי רוב ההורדות מתבצעות ללא תשלום, באופן פיראטי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני

זכויות יוצרים

היוצרים של שירים, סרטים, ספרים ודומיהם, הם בעלי "זכויות יוצרים" ביצירות שלהם. המשמעות הפשוטה של זכויות אלה היא שלכל אדם אחר, מלבד היוצרים, יהיה אסור להעתיק יצירות אלה, לרבות באמצעות מחשבים ולרבות באמצעות האינטרנט. כאשר אדם מוריד סרט מהאינטרנט, ללא הסכמת יוצרי הסרט, הוא מפר בכך את זכויות יוצרים אלה. בעיני החוק, הוא אינו שונה מכל גנב אחר. פשוטו כמשמעו.

"אבל אף אחד לא ניזוק מזה, וחוץ מזה, כולם עושים את זה", אומרים המורידים הסדרתיים. אמירה זו לא מדוייקת כלל, שכן הנזק עלול להיות כבד.

חברות הענק העוסקות ביצירה, למשל בתחום של סרטים ושירים, משקיעות מאמצים רבים במלחמה נגד הפעילות הפיראטית ברשת, ואתם יכולים להיות בטוחים שלא היו עושים זאת אלמלא הנזק הכבד שפעילות זו גורמת להן. עצרו לרגע וחשבו – אם היוצרים לא יפיקו רווחים מספיקים מפעילות היצירה שלהם, מה יניע אותם להמשיך בעיסוק זה...?

אז נכון שזה מעצבן שבעוד שהמצב הכלכלי הקשה מורגש היטב, חברות ענק למיניהם עושות רווחים של עשרות ומאות מיליונים. אבל אילו זה לא היה המצב, החברות לא היו קיימות, וכולנו היינו יוצאים נפסדים.

הערה נוספת שאנו שומעים מילדינו היא: "אבל מה יעשו לי...?!". ובכן, זו שאלה אחרת לגמרי. כהורים, הערה זו צריכה לקומם אותנו, כי הרי אנו אמורים לחנך את ילדינו להיות אזרחים טובים וישרים, ולשמור על החוק. לא רק כדי להמנע מעונשים, אלא משום שזה הדבר הנכון לעשות. שאלה זו מטרידה לא פחות את חברות הענק.

3 מעגלים העוסקים בפעילות פיראטית ברשת

נהוג לדבר על מעגלים שונים העוסקים בפעילות הפיראטית ברשת. במעגל הראשון, נמצאים האתרים הפיראטיים אשר מהם ניתן להוריד את התכנים. במעגל השני, אתרים אשר מרכזים, בדרך כלל בפורומים, קישורים (לינקים) אל אתרי הורדות פיראטיים. ובמעגל השלישי, "האזרחים הקטנים" אשר מורידים את התוכן לשימושם הפרטי.

תעשיות הסרטים והמוזיקה הבינו, כי אין זה פרקטי למצוא ולתבוע את מיליוני האנשים הפרטיים אשר מורידים תכנים פיראטיים מהרשת. בשלב מסוים, העוסקים במלאכה אף הבינו כי אין זה יעיל לתבוע את האתרים הפיראטיים עצמם, שכן אלה צומחים כמו פטריות בגשם, כל פעם במקום אחר ותחת שם אחר.

הגברת המאמץ לגבי המעגל השני

לאחרונה אנו עדים להגברת המאמץ לנהל את המלחמה דווקא במעגל השני. תיאורטית, אם רוב הגולשים מגיעים אל האתרים הפיראטיים באמצעות רשימות של לינקים המוצגות בפורומים באתרי ביניים, אז הפסקת פעילותם זו של אותם פורומים תנתק את הקשר בין הגולש לבין האתר הפיראטי, ותפחית באופן משמעותי את היקף התופעה.

קשיים משפטיים

אולם, כאן נתקלים היוצרים בקשיים משפטיים. אין רצון לפגוע בחופש הביטוי בפורומים, ואין רצון, או יכולת, לחייב פורטלים ואתרים אחרים למיניהם לפקח באופן יזום על כל שורה הנכתבת בתוך הפורומים שלהם, ולקחת על עצמם את האחריות. בתי המשפט בארץ התחילו לדון בסוגיה זו, ונכון לעכשיו, מסתמנת מגמה לפיה אתר במעגל השני יהיה אחראי בגין לינקים לאתרים פיראטיים אשר מוצגים בפורומים שלהם, אך ורק אם נמסרה להם הודעה בדבר הלינק הבעייתי, ובכל זאת לא הורידו את הלינק מהאתר.

אולם, ספק אם בכך לא מטילים על היוצרים משימה קשה מדי – סיזיפית ובלתי אפשרית – לבצע מעקב מתמיד, ולמסור הודעות, חוזרות ונשנות, בלי סוף.

נקודתית, אפשר ורצוי לפעול נגד אתרים פיראטיים, אשר פוגעים בזכויות היוצרים. אולם, מבחינה משפטית ופרקטית – לא תמיד זה אפשרי, או יעיל.

אז האם משמעות הדבר שהילדים צודקים? שכולם עושים את זה, ושלא יקרה להם שום דבר?

לסיכום - הורדת תכנים פיראטיים אינה חוקית ומוסרית

כותב שורות אלו סבור שהתשובה שלילית. הורדת תכנים פיראטיים היא דבר בלתי חוקי ובלתי מוסרי, והיא פוגעת באינטרסים חיוניים של החברה כולה. אנו, ההורים, מהווים את קו ההגנה הראשון והמשמעותי ביותר במלחמה זו. עלינו לחנך את ילדינו לעשות את הדבר הנכון.

 

עוד בנושא:

זכויות יוצרים וקניין רוחני באינטרנט - תשובות מהפורום



* רייף את רייף, משרד עורכי-דין ונוטריון, Aryeh@ReifLaw.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מתן עדות שקר: החוק, האכיפה והקשר לתביעה האזרחית נגד שרה נתניהו

    מתן עדות שקר: החוק, האכיפה והקשר לתביעה האזרחית נגד שרה נתניהו

    מהי עדות שקר? מהו העונש בגינה? האם לחוקרי המשטרה יש די ראיות כדי להגיש כתב אישום כנגד שתי עובדות מעון ראש הממשלה שנחשדות במתן עדות שקר לכאורה לטובת שרה נתניהו?
    9 דק'
  • אמנת פריז - מהי?

    אמנת פריז - מהי?

    על המשמעות של אמנת פריז ביחס לניהול נכון של בקשת פטנט, אשר מונע קנסות או איבוד היכולת לקבל פטנט
    2 דק'
  • מהו מכתב יידוע?

    מהו מכתב יידוע?

    אם לא תענה על מכתב היידוע, למעשה תוותר על זכותך לקיים שימוע טרם הגשת כתב אישום
    1 דק'