zap group mishpati logo

עלייה בגירושין לאחר החגים - ומה עם שלום בית?

תקופות החגים הן תקופות לחוצות, בהן ריבים ואי הסכמות מתעצמים ועלולים להוביל לכדי גירושין. לפניכם מידע בנושא ועצות יעילות לשמירה על שלום בית

מאת: עו"ד שירלי שדה
16.09.13
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
עלייה בגירושין לאחר החגים - ומה עם שלום בית?

 

מה קורה בתקופת החגים (בעיקר חגי תשרי ופסח) שמעלה את אחוז הגירושין?

תקופת החגים נמדדת בלחץ של עריכת קניות, בישולים, נקיון והוצאות כספיות רבות לצד גידול הילדים. בתקופה זו נבחנים הסבלנות, שיתוף הפעולה והתקשורת עם בן הזוג. כשם שלא ניתן ליישר עץ עקום, כך גם התנהגויות שהיו קיימות מתעצמות ומקבלות דגש דרמטי בתקופה הזו.

עקשנות וריבים

רבים מהלקוחות מספרים על הקושי של הבעל או האישה להפרד ממשפחת המוצא ולהתנתק מהוריהם עד שיקיימו את הפסוק "עזב איש את ביתו, דבק באישתו והפכו לגוף אחד".
הקונפליקט שקיים מרבית מהזמן והריבים הבלתי פוסקים באשר לחלוקת החגים בין משפחת הבעל לאישה, אף הם מביאים זוגות רבים להחלטה כי עקשנות בן הזוג אינה ניתנת לגישור וכי מוטב להם להפרד.

בדרך כלל אותה עקשנות קיימת גם אצל הצד השני.
וכך, בין העקשנות והריבים, מוכנסים בתווך הילדים , ארש מצבם מורע ונפשם הרכה נפגעת.

מהצד השני יש זוגות שמספרים שאחד מבני הזוג מציב עובדות בשטח, ואין לבן הזוג השני "זכות" ביטוי, למשל: האישה לוקחת את הילדים ונוסעת לאילת למשך החג.

טרור כלכלי

מגמה שלילית שתופסת תאוצה בשנים האחרונה הינה הטרור הכלכלי לו נתונות בדר"כ נשים. 
מדובר בתופעה שאינה פוסחת על מצב סוציו אקונומי זה או אחר ודווקא באה לידי ביטוי בשכבות האוכלוסיה המבוססות יותר מבחינה כלכלית.
במצב הזה, הבעל מחזיק את ההון המשפחתי ומקציב לאשה כראות עיניו את "דמי המחייה" המגיעים לה ולילדים או שהוא קובע איזו הוצאה הינה הכרחית ואיזו לא. גם החלטה של האשה, כגון קניית צמיג לרכב שהתפוצץ יכולה להיחשב כהחלטה "שערורייתית" שלאחריה תענש האישה, כי העזה להוציא כסף ללא הסכמת או אישורו של הבעל.

נשים אלה נתונות לביקורתו לשבטו של הבעל ובתקופת החגים בהן ההוצאות גבוהות מהרגיל הן לרכישת מזון והן לרכישת כלי בית, ביגוד וכד' – הן חשות את המצוקה וכאקט סימבולי לשנה החדשה, רוצות לצאת לדרך חדשה.

שמירה על שלום בית

איך בכל זאת שומרים על שלום בית אמיתי וכנן?

1. כמו בכל דבר בחיים, חשוב לשמור על פרופורציה ולהשתדל לסנן את המילים שיוצאות מהפה. בדיעבד, הדברים נראים פחות נוראים מאשר באותו רגע.

2. חשוב לדבר על הדברים ולהגיע לכמה שיותר הסכמות. למשל, לגבי סבב החגים, יש להסכים שאם ראש השנה הקודם נחגג במשפחת הורי הבעל, אז השנה שלאחר מכן יחגג עם הורי האישה.

3. ככל שהדבר מתאפשר, כדאי לצאת לטיולים בטבע ו/או מחוץ לבית עם הילדים.

4. כדאי לעשות חלוקה הורית לגבי הטיפול בילדים בתקופת החגים והחופשים.

5. יש לאפשר לבן הזוג להוציא כסף בצורה סבירה ולא לבטל את פעולות בן הזוג האחר.

6. לא להתווכח מול ולאוזני הילדים – השאירו אותם מחוץ לתמונה!

7. לא להעביר מסרים באמצעות הילדים, אלא באופן ישיר מול בן הזוג או  באמצעות sms, מיילים וכו'.

8. כדאי להחמיא לבן הזוג, להשמיע בפניו מילות אהבה.

9. מומלץ להשקיע ביועץ נישואין, פסיכולוג, מאמן אישי או כל דמות טיפולית אחרת, בתור התחלה ורק לאחר שכל המאמצים לא צולחים, כדאי להתייעץ עם עו"ד העוסק בדיני משפחה.

 *הכותבת הינה עו"ד ומגשרת, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה