zap group mishpati logo

אישומים בעבירות מין ואלימות - לא כל מתלוננת היא קורבן

טיפול בתיקים פליליים רבים בנושא עבירות מין ואלימות במשפחה מעלה, כי לפעמים הנאשם הוא הקורבן האמיתי. תלונות שווא ואישומי שווא נפוצים מאוד לאחרונה, ונראה כי הרשויות נסחפות למערבולת, במקום לבדוק היטב את הנושא מראש

23.03.14
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
אישומים בעבירות מין ואלימות - לא כל מתלוננת היא קורבן

טיפול בתיקים רבים של עבירות מין ואלימות במשפחה, מגלה תופעה שהולכת ומקבלת ממדים בלתי נסבלים. כך למשל, בתיקים בהם האישום הוא בעבירות אינוס, ניכר כי בתי המשפט, המשטרה והפרקליטות בוחרים לעשות שימוש בפתרון הקל שלפיו, מוטב שלא לקחת "סיכונים מיותרים" לכאורה ויש להשליך לבית המעצר כל חשוד שהוגשה כנגדו תלונה.

כך גם במקרים בהם אין בדל ראיה התומך בגרסת המתלוננת וחמור מכך, דווקא במקרים שהתלונה מוגשת כנגד מכר/בן משפחה/בן זוג ששם ראוי לנקוט משנה זהירות בקבלת ההחלטה על הארכת מעצר. 

ביקורת על מערכת אכיפת החוק

נכון שלאחרונה ישנם מקרים רבים של גברים הפוגעים בבנות זוגם, אולם, כלום יתכן שכך יש לנהוג ברוב המוחלט של התלונות המוגשות?! מכאן ועד האופן שבו משליכים על הגברים בכללותם עבירות אלימות ועברייני מין בפוטנציה, תוך קבלת תלונת האישה כ"ראה וקדש", ניכרת תחושה של חוסר אונים ובריחה מקבלת אחריות בקבלת החלטות קשות מצד מערכת אכיפת החוק. 

עם זאת, כאמור, למערכות אכיפת החוק אין את העוז לקבל החלטות מושכלות על בסיס ראייתי עובדתי ולשחרר את החשוד לביתו עד לתום הבדיקה היסודית ורק אז לבחון קבלת החלטה על שלילת חירותו של החשוד.

מלאכת הסנגור

כאן נכנס תפקידו של הסנגור, ועליו לבצע את המלאכה, כך שיציג את האמת העובדתית כפי שזו נראית מזווית ראייתו של החשוד, תוך הצגת האמת המשפטית באופן הראוי, כדי לשכנע את בית המשפט והפרקליטות, כי החשוד אינו מהווה סכנה למתלוננת ואין לפגוע בחירותו עד לבירור העובדות לאשורן בהליך העיקרי. זאת, תוך יצירת בקיעים בנטייה לקבל את גרסת המתלוננת ולהימנע ממעצרו של החשוד רק כדי להיות "בצד הבטוח" כך, יחסכו מהחשוד נזקים נפשיים וכלכליים עצומים בניהול ההליך הפלילי. 

היטיב לתאר זאת כבוד השופט אילון באומרו כי, זוהי שעתו היפה של המשפט כאשר האמת העובדתית באה בקנה אחד עם האמת המשפטית. 
כך למשל, בתיק אינוס שניהל הח"מ לאחרונה -  התיק כלל בנוסף את עבירות האיומים ופגיעה בפרטיות של בת זוג. מדובר בבני זוג אשר ניהלו מערכת יחסים זוגית במשך שנתיים ובית המשפט החליט לעצור את החשוד עד לתום ההליכים בתיק. 

כתב האישום צומצם

משהחל הח"מ בניהול התיק בהליך העיקרי, במהלכו חקר את המתלוננת חקירה נגדית צולבת שארכה כ-12 שעות, בתום פרשת התביעה, ולאחר שנוכחו הרכב השופטים והפרקליטות כי מולם עומדת מתלוננת שקרנית הרחוקה מלהוות קורבן, שכל מטרתה היתה לנקום בבן זוגה לשעבר, השתכנעה הפרקליטות, בלחץ של הרכב השופטים, לצמק משמעותית את כתב האישום, עד כדי הסרת עובדות אישום האינוס כליל, בנוסף להסרת אישום הפגיעה בפרטיות ועוד כהנה וכהנה שינויים משמעותיים, שהפכו את כתב האישום המתוקן למינורי ביותר. 

אין ספק שנאשם זה היה יכול לחסוך לעצמו סבל ונזקים רבים, אילו היה מתייעץ עם עו"ד עוד בשלב זימונו לחקירה במשטרה. נכון שבסופו של הליך, האמת יצאה לאור מבחינתו והתברר כי הוא הוא הקורבן האמיתי, אולם, דרך החתחתים שעבר עד ליעד הנכסף, הייתה קשה מנשוא.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים