zap group mishpati logo

המעביד התחלף - האם זכויות העובד נפגעות?

ע"פ החוק והפסיקה, רציפות הזכויות ותנאי העבודה של העובדים נשמרים גם אם המעבידים במקום העבודה התחלפו.

מאת: מערכת משפטי
04.02.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
המעביד התחלף - האם זכויות העובד נפגעות?

בעולם העבודה הדינמי של ימינו, לא תהיה זו הפתעה גמורה אם לאחר שנה או שנתיים של עבודה במקום המוכר והקבוע, המעביד יעזוב/יועזב, ויגיע במקומו מעביד חדש.

"חילופי מעבידים"- איך זה משפיע על העובדים? האם הזכויות שלהם במקום העבודה נשמרות או שמא יש חשש לפגיעה בהן? האם במידה שהעובד לא מרוצה מכך שהמעביד התחלף והוא מעוניין להתפטר הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורין?

רצף הזכויות נשמר
ע"פ החוק והפסיקה, נשמרים רציפות הזכויות ותנאי העבודה של העובדים גם אם המעבידים במקום העבודה התחלפו.
כאשר יחשבו את הזכויות של העובד (שכר, קופות גמל, ימי מחלה, פיצויים) אשר ממשיך לעבוד באותו מקום תחת מעביד חדש, החישוב יהיה כאילו עבד אצל אותו מעסיק, ולא כאילו התחיל לעבוד במקום עבודה אחר/חדש. העובד לא יצטרך להוכיח שיש חוזה חדש בינו לבין המעסיק החדש. כמו-כן, העובד לא יצטרך להוכיח שהמעסיק החדש התחייב שלא לפגוע בזכויותיו.

לפיכך, במקרה שהעובד יפוטר הוא יהיה זכאי להודעה מוקדמת ולפיצויי פיטורין, כאילו עבד במשך כל אותה התקופה תחת מעביד אחד, כלומר: כל תקופת העבודה במקום העבודה תיחשב כתקופה אחת לצורך חישוב מספר ימי ההודעה המוקדמת המגיעים לעובד. באשר לפיצויי פיטורים, המעביד החדש יצטרך לשלם לעובד פיצויי פיטורין עבור כל התקופה בה עובד, כולל התקופה בה עבד תחת המעביד הקודם. דהיינו, אין זה משנה שהמעביד החדש פיקח על העובד רק כחצי שנה, ואילו המעביד הקודם ארבע שנים, למשל. על המעביד החדש לשלם לעובד פיצויי פיטורין עבור משך כל תקופת העבודה: 4.5 שנים.

גם באשר לדמי הבראה, המשולמים לעובד ביחס לוותק שלו במקום העבודה, הרעיון המנחה זהה- הוותק נצבר מהיום שבו העובד התחיל לעבוד אצל המעביד הראשון. חילופי המעבידים לא משפיעים על מספר ימי ההבראה המגיעים לעובד.

זכאות לפיצויים?
לפי הפסיקה, בעיקרון עובד שמתפטר ממקום עבודתו בשל חילופי מעבידים, בלי שחל שינוי מהותי בתנאי ההעסקה שלו ובזכויות שלו, לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורין. כלומר: חילופי המעבידים לא מהווים נסיבות שחוק פיצויי פיטורים רואה אותן כמזכות עובד שהתפטר בפיצויים.

עם זאת, בנסיבות מסוימות עובד שהתפטר עקב חילופי מעבידים כן יוכל לקבל פיצויי פיטורין. בית הדין יבחן את תנאי העבודה שהיו לעובד אצל המעסיק הקודם לעומת התנאים שיש לו אצל המעסיק החדש, ויראה האם הנסיבות מצדיקות קבלת פיצויים עקב ההתפטרות.

קיראו עוד ובהרחבה על: זכויות עובדים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים