zap group mishpati logo

טיפים לעריכת הסכם גירושין: 5 עו"ד מסבירים

אתם עומדים לחתום על הסכם גירושין? האם קבלתם ייעוץ מקצועי מעו"ד שמתמחה במעמד אישי? האם הקפתם את כל הסוגיות הרלוונטיות? לפניכם טיפים חשובים מ-5 עו"ד, אשר יסייעו לכם לחתום על הסכם גירושין טוב ככל שניתן עבורכם

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
07.07.14
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
טיפים לעריכת הסכם גירושין: 5 עו"ד מסבירים

קשה לחשוב על בני זוג שמתחתנים ומדמיינים שכמה שנים לאחר מכן יריבו, יקלעו למשבר ובסופו של דבר יתגרשו, ויפנו לדרך חדשה. בדרך כלל, במהלך החיים המשותפים, צוברים רכוש, זכויות (וגם חובות לפעמים), נולדים ילדים, ו"פירוק החבילה" הופך לדבר לא פשוט כלל וכלל.
כיצד ניתן להקל על ההליך? האם התשובה טמונה בעריכת הסכם גירושין?
אספנו טיפים חשובים מ 5 עו"ד המתמחים בתחום המעמד האישי, והריהם לפניכם:

עו"ד אור גל-און עו"ד אור גל-און

מסביר, כי מטרתו המרכזית של הסכם גירושין אשר נערך ע"י בני זוג לעת פירוק הזוגיות או פרידה או גירושין, היא יישוב, פתרון ומתן מענה לכלל המחלוקות והנושאים העומדים בין בני הזוג – לרבות ענייני משמורת, החזקת ילדים, הסדרי ראייה, מקום מגורים עתידי, מסגרות חינוך, הסדרי יציאה מהארץ, חלוקת חגים וחופשים, מזונות, מדור, מימון הוצאות חריגות, חלוקת רכוש – לרבות כספים, בית מגורים, נכסי נדל"ן ונכסים מסחריים, חלוקת חובות, איזון משאבים, ועוד.

החשיבות בקבלת ייעוץ מקצועי

עו"ד שלומי באשי עו"ד שלומי באשי

מדגיש, כי צריך להבין כי הסכם הגירושין כהסכם משפטי  הוא אחד ההסכמים אשר נדרש, כמעט יותר מכל הסכם אחר לעמוד לאורך שנים ולהיבחן בטלטלות רבות שיזומנו לו בעתיד, ולכן, חשוב מאוד לדבריו, לא לערוך הסכם לבד, אלא לקבל ייעוץ מקצועי בעניין זה וזאת כדי לא להגיע לבית המשפט.

עו"ד גילה עיני עו"ד גילה עיני

ועוד בעניין הייעוץ, ממליצה לא להתייעץ עם גורמים לא מקצועיים ולא להישמע לעצות מגורמים לא מקצועיים, שכן עצות לא נכונות עלולות להטעות ולגרום לנזק בלתי הפיך.

עו"ד מיכל דבירי עו"ד מיכל דבירי

מוסיפה, שמומלץ לקחת את ההסכם לבדיקת עו"ד שמתמחה בתחום המעמד האישי. " העלות של בדיקת הסכם גירושין הינה אפסית לעומת החיסכון והביטחון שנובעים ממנה", אומרת עו"ד דבירי.
חשוב לדעת להתפשר ולהשאיר את הילדים מחוץ לסכסוך

עו"ד מיכל דבירי ועו"ד אור אריה מדגישים את חשיבות הפשרה בעת עריכת הסכם גירושין. לדברי עו"ד דבירי, הדבר החשוב ביותר כדי להגיע להסכם גירושין ולהסכם בכלל, הינו הצורך לדעת להתפשר ולהתגמש. חשוב להבין, שבמסגרת סכסוך הגירושין, לכל אחד מהצדדים יש את האמת שלו, ולכן לעיתים כדאי לוותר לצד השני.
עו"ד אור אריה סבור, כי פשרה היא ההכרעה הטובה ביותר. "מלחמות ומאבקים יכולים להפוך את התקופה הקשה ממילא, לבלתי נסבלת. לכן ההמלצה הטוה ביותר שלי היא – תתפשרו", אומר עו"ד אריה. מאבקים בבתי משפט יהיו יקרים הרבה יותר, מורכבים הרבה יותר, אך בעיקר- הם יוציאו את השליטה מכם, ויעבירו אותה לשופט, שלא בהכרח יראה את הדברים כמוכם. דעו להיות פרקטיים, גמישים ונכונים להתפשר – ברוב המקרים זה יחסוך לכם עגמת נפש, צער, כעס מיותר וגם הרבה כסף. כל פשרה שתעשו וכל הסכמה שתגיעו אליה – תהיה טובה יותר מכל הכרעה שתקבלו באולם בית המשפט.

עו"ד גילה עיני

מוסיפה, כי אין לערב את הילדים בסכסוך - כשבני הזוג נקלעים למשבר בדרך כלל שולט הרגש ולא הרציונל. כשלבני הזוג יש ילדים, במקרים רבים, הילדים משמשים כנשק בידי ההורים להשגת יתרונות במאבקם האישי. לכן חשוב לזכור, כי במאבק בין ההורים אין מנצח ואין מפסיד לעומת הילדים שתמיד מפסידים.

ראיון וידאו: עו"ד ברק רון - מה חשוב לדעת על עסק משפחתי לפני גירושין?
כיצד הסכם הגירושין צריך להיראות?

עו"ד אור אריה עו"ד אור אריה

שם דגש על שפה פשוטה ומובנת – מכיוון שמדובר בהסכם שילווה אתכם שנים רבות קדימה, וברוב המקרים, הוא כולל התייחסות לסוגיות עתידיות (חלוקת זכויות סוציאליות, ענייני מזונות וכיוב'), חשוב שההסכם ינוסח בלשון ברורה ופשוטה שתהיה ברורה לכל אדם סביר.

עו"ד אור אריה מוסיף, כי בניסוח ההסכם, יש לתת תשומת לב למילים "משנות משמעות". "הרבה פעמים, לסעיפים בהסכמי גירושין נלוות מילים כגון "עשוי", "רשאי" וכיוב'. השתדלו להמעיט במילים שיכולות לשנות משמעות של סעיף שלם. לדוגמה – האב "ראשי" לקבל את הילדים בימים.... כלומר- הסדרי הראייה אינם בגדר חיוב, אלא בגדר אופציה בלבד. במידה שיש חילוקי דעות ויהיה צורך להפעיל את ההסכם ו/או לפעול לאכיפתו בערכאות, ייתכן שתמצאו את עצמכם נאבקים על פרשנות של מילה זאת או אחרת", מסביר עו"ד אריה.

האם הסכם הגירושין מכסה את כל הנושאים?

עו"ד אור גל-און מציין, כי הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שהסכם הגירושין מכסה הכל, כל מחלוקת קיימת ונושא שעלול להתעורר, וזאת מתוך רצון שהסכם זה לא יאפשר למי מהצדדים לריב ולגרור איזושהי מחלוקת ביניהם לכותלי ביהמ"ש בעתיד.
עו"ד שלומי באשי מחדד, ואומר, שלא מומלץ להתעצל וכדאי לנסות ולהכניס לתוך ההסכם כמה שיותר סיטואציות ופרטים אותם אתם חוזים בעתיד.  כך למשל, בעיה נפוצה איתה אנו מתמודדים היא נושא תשלום השיעורים הפרטיים עבור הילדים – במקרים רבים לא ניתן להציג חשבוניות או קבלות עבור שיעורים אלו – אז מה עושים? לדברי עו"ד באשי, ניתן לקבוע בהסכמה כי המנגנון יהא כזה שפרטי המורה יועברו לידי בן הזוג שצריך לשלם עם רשימת השיעורים ומועדם, וכי התשלום ייעשה ישירות לידי המורה.

עו"ד שלומי באשי מציין, כי נושא הסדרי הראייה הוא נושא חשוב בהסכם הגירושין. לדבריו, כאן מובאים בחשבון גילאי הילדים ומקום המגורים. כאשר הילדים גדולים, כלומר: בני 12 ומעלה אזי ניתן להסתפק בתיאור קצר כאשר נותנים גמישות בהתאם לרצון הילד ולוח הזמנים שלו. עם זאת, ככל שהילדים קטנים יותר יש להקפיד ביתר שאת על ההסדרים ולכתוב מהם ההסדרים ככל שניתן בפירוט רב.
עו"ד באשי מוסיף, כי יחד עם זאת, חייבים לדעת שנושא הסדרי הראייה והמשמורת אינו טאבו ואינו סגור לעולם. תמיד ניתן לעתור לבית המשפט כדי לתבוע את המשמורת או בבקשה כזו או אחרת לגבי המשמורן הקיים.

ומה לגבי הרכוש?

עו"ד אור גל-און אומר, שחשוב להקפיד כי הסכם הגירושין יכלול בתוכו חלוקה של נכסים מהותיים, ובפרט נכסי נדל"ן ועסקים מסחריים. חשוב שההסכם יקח בחשבון ויפתור מראש את כלל סוגיות המס שעלולות להתעורר, לעתים אף שנים לאחר חתימת הסכם הגירושין (כדוגמת היטל השבחה שצץ לפתע על נכס מקרקעין שקיבל מי מהצדדים ע"פ ההסכם, דבר שמשליך באופן מהותי על שוויו, ומכאן שעשוי לשנות את כל האיזון שיצר הסכם הגירושין).
בעניין הרכוש, עו"ד שלומי באשי מוסיף, כי יש לפעול ולהסכים רק לאחר שהתקבל כל החומר הרלוונטי. לגבי דירה – אין להסתמך על הערכת צד אחד אלא לקחת שמאי. לגבי זכויות – לא להתעצל ולקבל את כל החומר ממקום העבודה ומהגופים הכלכליים. עו"ד באשי ממליץ לנסות ולסיים את העניין הרכושי במועד ההסכם – לא להשאיר קצוות פתוחים לגיל הפנסיה ולא להשאיר שום קשר כלכלי בין בני הזוג שנפרדים למעט נושא המזונות. לדבריו, גם במחיר ויתור כזה או אחר, צריך לזכור כי לאף אחד אין הביטחון כי הוא יקבל מחר את חלקו או חלקה בפנסיה של הצד השני ולכם עדיף לקבל כאן ועכשיו.

לא לחתום על הסכם שאי אפשר לעמוד בו

עו"ד אור גל-און מדגיש, כי אין טעם לחתום על הסכם שמי מהצדדים לא יכול ממילא לעמוד ולקיים את ההתחייבויות שנטל על פיו – והרי מה הטעם בכך? הדבר לא רק עלול להביא, אלא יביא לבטח להיווצרות סכסוכים נוספים מייד לכשההסכם לא יקוים.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים