zap group mishpati logo

החזרי מס למורים - כי גם להם מגיע...

מורה, יצאת לשבתון? סביר שמגיע לך כסף ממס הכנסה (החזרי מס) - כל הפרטים, במדריך שלפניכם

מאת: רו"ח יניב ארד
10.09.14
תאריך עדכון: 04.01.17
5 דק'
החזרי מס למורים - כי גם להם מגיע...

שכירים בכלל ואנשי חינוך והוראה בפרט עלולים לאבד לא מעט כסף אם לא ישכילו לבצע פעולות שיניבו להם החזרי מס. חלק גדול מאד מציבור המורים (ובכלל זה עובדי הוראה, גננות וכיוצא באלה) לא מודע לזכותם ולצורך הדוחק בביצוע הפעולות הללו. רבים מהם, ובעיקר אלה שיצאו לשבתון בין השנים 2008 ל- 2013, יופתעו לגלות - אם יפנו לרואה חשבון שיבצע עבורם את ההליכים הנחוצים - שמגיע להם לקבל לא מעט כסף חזרה. איך זה? למה זה? ומה לעשות כדי לקבל את הכסף ולממש את הזכויות? קראו והשכילו:

לייעוץ מקצועי, חייגו: 053-9367352

האם גם שכירים זכאים לקבל החזרי מס?

בוודאי. כל העובדים במשק זכאים בנסיבות מסוימות לקבל החזרי מס, וחלקם יפסידו לא מעט כסף אם לא יעשו מה שצריך לשם כך. אנשים שהינם בעלי עסק עצמאי מנהלים ספרים ומגישים דו"חות, כך שחישובי המס נעשים כל שנה, להם ולבני הזוג, וההחזרים, אם מגיעים להם, מתקבלים. לעומת זאת, חלק מהשכירים ובכללם המורים, כלל לא מודעים לזכויות רבות שלהם ולאפשרות לקבל החזר מס. למעשה, לכל שכיר, מנכים מס הכנסה מתלוש המשכורת. אולם, לא תמיד החישוב מדויק ובמקרים רבים חישוב פשוט של המס שיש לשלם, אשר תלוי בנסיבות שונות ומגוונות (מספר הילדים, הכנסת הבעל ועוד) איננו מדויק. הכוונה ב"לא מדוייק" היא לכך, שברוב הפעמים החישוב נוטה לרעת העובד. בכל כמה שנים יש לבצע בדיקה של מה ששולם בפועל ומה שאמור היה להיות משולם ולאזן בהתאם את הדברים. אם ימצא שהעובד שילם יותר מדי מס הוא יקבל החזר מס.

יש לציין, כי רוב השכירים בישראל אינם מגישים דוחות שנתיים למס הכנסה, כך שבמידה ששילמו מס ביתר לא ידעו זאת ללא בדיקה. חשוב להדגיש, כי יש חלון זמן של 6 שנים לבצע את ההחזר, שכן אחר כך הדו"חות מתיישנים.
צורך זה לא פוסח על ציבור המורים ובולט במיוחד בהקשר של שבתון. הזכות והאפשרות לקבל החזר מס על רקע שבתון היא משמעותית וחבל להפסיד את מה שמגיע.

מה "מיוחד" כל כך בציבור המורים בהקשר זה של החזרי מס?

המורים יוצאים כל שבע שנים לשנת שבתון. בשנים אלה המשכורת שלהם יורדת באופן משמעותי, אך המס ממשיך להיות משולם כרגיל. בין השנים 2008 ו-2013 שיעור המס ששילמו עובדי ההוראה היה גבוה באופן קיצוני. על כן, שבתון בשנים אלה יצר מצב של תשלום מס גבוה מהנחוץ, ועל כן נדרשות פעולות מתאימות לאיזון שיניבו החזר מס. הכוונה לפעולות אל מול מס הכנסה שידגישו את הירידה בשכר בתקופת השבתון, וישרתו מטרה של השבת מס הכנסה גבוה מדי ששולם. בפועל, רוב מוחץ של המורים ימצאו זכאים להחזרי מס.

מה המורים יכולים לעשות כדי לקבל החזרים?

כל עובד הוראה, גננ/ת, מורה או איש חינוך שיצא לשנת שבתון בין השנים 2008-2013 (ויש לא מעט כאלה) חייב להיות מודע לסוגיה ולטפל בה. יכול להיות שמדובר בסכומים נכבדים של עשרות אלפי שקלים. מומלץ, כי כל מורה שכזה יפנה לרואה חשבון שמבין בעניין ומתמחה בסוגיה זו, ויבקש ממנו לערוך את הבירור עבורו ולבצע פעולות נדרשות. לא כל רואה חשבון ידע לעשות זאת.

ומה יעשה רואה החשבון?

רואה החשבון יבצע בדיקה האם המס ששולם בפועל חושב בהתאם למדרגות המס שחלו על המורה בשנת השבתון. כל שעל המורה לעשות זה להשיב על שאלותיו, להציג טפסים נדרשים ולבצע מה שרואה החשבון אומר. לאחר מכן, כשכל החומר בידיו של איש המקצוע, הוא יפנה לרשויות לערוך בירור וישלים את התהליך עד להחלטה בעניין.

כמה יש לשלם על השירות של רואה החשבון?

כל רואה חשבון דורש תשלום אחר בגין שירות שכזה. ישנם רו"ח שעובדים בשיטה של גבייה בדיעבד,  כלומר: רק מהכסף שיוחזר, אם יוחזר. רואי חשבון אלו לא גובים דבר מראש ועורכים את את הבדיקה; במידה שבסופו של תהליך הבדיקה יתקבלו החזרי מס, רואי החשבון יקבלו שכר טרחה בצורת אחוזים מסוימים, עליהם יוסכם מראש, מתוך הסכום שהתקבל.
כך שלא רק שחשוב לבצע את הבדיקה הזו, אלא היא מומלצת וגם אין מה להפסיד. המורה לא מסכן דבר ולא מתחייב לדבר, ויש לו רק מה להרוויח.

הנעה לפעולה - על המורים לדאוג לעצמם ולדרוש את המגיע להם

בסיכום יש לציין, כי חבל מאד שמורים, שגם ככה לא מרוויחים מספיק ועושים מלאכת קודש חשובה, יפסידו כסף שמגיע להם בדין. יש לעורר מודעות לנושא ולהניע כמה שיותר אנשים לפעול ואולי גם לקבל חזרה כסף ששילמו, אשר לא היתה לכך הצדקה. מנגנון זה של החזרי מס קיים בדיוק לשם טיפול במצבים כאלה – המדינה לוקחת ומי שמגלה שהדבר היה לרעתו יפעל ויקבל חזרה מה שמגיע לו. עם זאת, חשוב לציין, כי המדינה לא תעשה עבור השכירים את המאמץ, והם אלה שעליהם מוטלת האחריות. גם כשמדובר במורים, משרד החינוך, למרבה הצער, לא עושה את ההתאמות בעצמו. המורים עצמם כלל לא מודעים ליכולתם לפעול עצמאית ולגשת למשרדי מס הכנסה ורובם נבהלים רק מהמחשבה על כך.

 לייעוץ מקצועי, חייגו: 053-9367352

* יניב ארד, רו"ח וכלכלן - מומחה בתחום החזרי מס לשכירים.


** השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה