zap group mishpati logo

אזרחות הונגרית - כל הדרכים לדרכון אירופאי

כיצד ניתן לקבל דרכון הונגרי ומהם המסלולים לקבלת אזרחות הונגרית? האם נדרש סיוע של עו"ד? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם

מאת: עו"ד שושה שונר - עינתעו"ד שושה שונר - דרכון הונגרי
28.09.14
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
אזרחות הונגרית - כל הדרכים לדרכון אירופאי

המצב הבטחוני בישראל, אפשרויות התעסוקה באירופה, הרצון שהילדים יפרשו כנפיים והצורך בגיבוי לשעת חירום – אלו רק חלק מהסיבות שמניעות אלפי ישראלים עם שורשים הונגריים לממש את זכותם לקבלת אזרחות הונגרית. הדרך לקבלת דרכון הונגרי עוברת בשני מסלולים ורצוי לקבל בעת יישומם סיוע מעורך דין שמתמחה בתחום. אז מי זכאי לדרכון הונגרי? מהן הדרכים לקבלת אזרחות הונגרית? למה צריך את זה בכלל ואיך קשורים לעניין ילידי רומניה, טרנסילבניה, צ'כוסלובוקיה ויתר השכנות שהיו בעבר חלק מהונגריה הגדולה?

מי צריך דרכון הונגרי? למה לטרוח?

אזרחות הונגרית מקנה למחזיק בה דרכון אירופאי. הונגריה היא חלק מהאיחוד האירופי, ולכן מי שמחזיק באזרחות הונגרית הוא גם, למעשה, אזרח אירופאי על כל המשתמע מכך. אזרח אירופאי זוכה למעמד מיוחד באירופה ובכל העולם ונהנה מזכויות ייחודיות, כגון הזכות לגור, ללמוד ולעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד. הדרכון מקנה גם זכות להיכנס לארה"ב ולעוד מעל 150 מדינות נוספות ללא צורך בויזה. רבים מאזרחי ישראל דואגים לקבל אזרחות הונגרית כדי שלילדיהם ונכדיהם תהיה האופציה ליהנות מהיתרונות שהאזרחות מקנה. לכל אחד סיבות משלו להחזיק באזרחות נוספת לזו הישראלית, ולא משנה מה מניע אנשים לפעולה, עובדה היא שרבים חושקים באזרחות שכזו ומוכנים לעשות הכל כדי לממש את זכותם לקבלה.

איך מקבלים דרכון הונגרי?

ישנם שני מסלולים לקבלת אזרחות הונגרית – האחד, מסלול לילידי הונגריה וצאצאיהם; והשני, מסלול ההתאזרחות.

במסלול הראשון, המכונה מסלול הורשה ישירה יכולים לפעול ילידי הונגריה וצאצאיהם. מי שיוכיח קשר משפחתי ליליד הונגריה לפי שרשרת הדורות יזכה לקבל אזרחות הונגרית. אולם, לא כל מי שהוא צאצא לילדי הונגריה יוכל להיעזר במסלול זה לשם קבלת אזרחות - החוק ההונגרי מבחין בין מי שנולד לפני ה-1.10.1957 לבין אלה שנולדו לאחר תאריך זה. מי שנולד עד ה-1.10.1957 זכאי לאזרחות הונגרית רק אם אביו היה בעל אזרחות שכזאת. מי שנולד לאחר תאריך זה זכאי לאזרחות בין אם אביו, אימו, סבו או סבתו נולדו בהונגריה.

המסלול השני הוא מסלול ההתאזרחות והוא נועד לילידי הונגריה הגדולה וצאצאיהם. הונגריה שינתה את גבולותיה באופן תכוף במהלך המאה ה-20. אזרחות הונגרית תינתן למי שאבותיו נולדו בתוך גבולות הונגריה, כפי שהיו בזמן הלידה. הונגריה הגדולה כללה שטחים נרחבים מרומניה, קרפטים, צ'כוסלובקיה, טרניסלבניה, אוקראינה, סרביה, קרואטיה ועוד. מי ששואף לקבל אזרחות לפי מסלול זה צריך להביא מסמך המעיד על היענות לדרישה, זו וכן חייב להראות שליטה בשפה ההונגרית. עד לאחרונה נדרשה ידיעת השפה ברמה של שיחת חולין. כיום נדרשת שליטה גבוהה הכוללת יכולת לנהל שיחה ארוכה בהונגרית. מניסיון הח"מ, דרישה זו מתמלאת אחרי לימוד אינטנסיבי של השפה במשך חצי שנה לפחות.

מה לגבי אנשים שנישאו לאזרחי הונגריה?

הם זכאים לאזרחות הונגרית במסלול ההתאזרחות, מה שמחייב גם אותם לשלוט בשפה ההונגרית. תנאי נוסף הוא נישואין במשך 5 שנים כאשר לזוג יש ילד ולזוגות ללא ילדים – נישואין 10 שנים לפני הגשת הבקשה לש בן/בת הזוג.

איך מוציאים אזרחות הונגרית, ומהם שלבי התהליך בפועל?

שלב ראשון: פונים לעורך דין לבירור זכאות. מומלץ מאד לפנות לעורך דין עם ניסיון ספציפי ומיומנות בהוצאת דרכון הונגרי.

שלב שני: מתחילים באיסוף מסמכים. חלק מהמסמכים ניתנים לאיסוף ואיתור בקלות. אם ישנם מסמכים שקשה להשיגם, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה לשם כך.

שלב שלישי: הגשת בקשה לאזרחות. את הבקשה מגישים באמצעות עורך הדין לשגרירות הונגריה בישראל. ניתן גם בחלק מהמקרים להגיש את הבקשה ישירות לרשויות בהונגריה – מה שחוסך זמן, אבל מחייב סיוע של עורך דין מומחה בתחום, שיודע את השפה, מכיר את המטריה מקרוב ומסוגל לעמוד בקשר עם הגורמים השונים שם.

שלב רביעי: לאחר אישור הבקשה וקבלת האזרחות ההונגרית, מוגשת בקשה לקבלת דרכון הונגרי.

כמה זמן דרוש כדי להשלים את ההליכים הללו?

תהליך קבלת אזרחות דרך מסלול ההורשה אורך בין שנה לשנתיים ובמסלול ההתאזרחות בין חצי שנה לשנה.

מדוע חייבים סיוע של עורך דין מומחה בתחום? האם אי אפשר לעשות את זה לבד?

יש אפשרות לנסות להשלים את ההליך לבד, אבל במרבית המקרים זה פשוט לא עובד. לא חובה סיוע של עורך דין, אבל הוא בהחלט מומלץ, ושווה את ההשקעה הכלכלית. הסיבות לצורך בסיוע עורך דין ברורות:

1. יעילות: עורך דין שמתמחה בסיוע למימוש זכות לאזרחות הונגרית הוא כזה שעוסק בעניין זמן רב. הוא מכיר את כל החומר הרלוונטי, “שוחה" בחוקים ובתקנות, מודע לכל הדקויות והניואנסים ויודע להתמודד היטב עם כל המצבים האפשריים. רק לעורך דין שכזה יש ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו לו תוך זמן סביר לממש את הזכות לדרכון הונגרי, תוך נטרול מוקשים אפשריים.

2. נוחות: מי שחושב שיוכל בעצמו לכתת רגליים ולהתנהל מול כל הגורמים הרלוונטיים בדרך לקבלת דרכון הונגרי טועה בגדול. יש המון אנשים שניסו לבד, ואחרי כמה שנים התייאשו ופנו לעורך דין. הדרך להשגת דרכון הונגרי אינה חלקה ופשוטה. מדובר במלאכה מורכבת הדורשת התנהלות מול כמה גורמים בארץ ובהונגריה, התחקות אחר מסמכים, נקיטת הליכים רבי שלבים ועוד.

עורך דין מומחה מעניק שירותים חשובים שחבל לוותר עליהם, כגון: ייעוץ משפטי וניהול הליך קבלת אזרחות הונגרית, איתר מסמכים שקשה להתחקות אחריהם והעברתם לגורמים הרלוונטיים, תקשורת עם גורמים ממשלתיים בהונגריה, הגשת הבקשה ישירות לרשויות בהונגריה (חיסכון בזמן), ליווי המבקש בשגרירות הונגריה בישראל בעת הגשת הבקשה, סיוע בבקשה להנפקת דרכון הונגרי לאחר קבלת האזרחות, הכנה למבחן השפה ועוד.

3. חסכון בזמן: הגשת הבקשה לאזרחות הונגרית בסיועו של עורך דין מקצרת באופן משמעותי ביותר את משך הטיפול בבקשה. 

4. פתרון קשיים: עורך דין מומחה יפתור מראש או בזמן אמת קונפליקטים, וינטרל מוקשים בדרך לקבלת האזרחות ההונגרית.

5. תקווה: עורכי דין מומחים גם מסייעים לטפל בתיקי אזרחות הונגרית שנדחו בעבר על ידי הרשויות בהונגריה.

לסיכום, מי שיש לו קשר דם או קשר נישואים עם אזרח הונגריה בעבר או בהווה יכול, בנסיבות מסוימות, לממש זכותו לקבלת אזרחות הונגרית. הדרכים למימוש הזכות מגוונות, ולשם יישומן יש צורך בעורך דין מומחה בתחום, בעל ניסיון בהגשת בקשות לאזרחות הונגרית.

*  עו"ד שושה שונר-עינת מתמחה בהשגת אזרחות הונגרית ודרכון הונגרי ליוצאי הונגריה וצאצאיהם


השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

עו"ד שושה שונר - דרכון הונגרי

עו"ד שושה שונר - דרכון הונגרי

עו"ד שושה שונר בוגרת לימודי משפטים במכללה האקדמית למשפטים ברמת גן החל מ-2005, והיא מגישה שירותים מקיפים בתחום הוצאת אזרחות הונגרית לזכאים, מלווה משקיעי נדל"ן בהונגריה כמו כן, מנהלת בית ספר לשפה ההונגרית.היא נותנת מענה בתחום דיני המשפחה, צוואות וירושות ומנסחת הסכמי ממון.עוסקת בגישור כללי ובגישור משפחה. כל הלקוחות זוכים לטיפול מקצועי ואישי

דין הונגרי, דרכונים זרים, דיני משפחה וגירושין, אזרחות, דין ודרכון זר

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד שושה שונר - דרכון הונגרי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה