zap group mishpati logo

איך תקבלי מזונות אישה?/מדריך

האם אישה שמשתכרת בעצמה זכאית למזונות מבעלה? מהם הכללים לגבי ידועה בציבור? ומה באשר לאישה שנשאה בנישואין אזרחיים? כל התשובות במדריך שלפניכם

10.11.14
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
איך תקבלי מזונות אישה?/מדריך

על פי הדין האישי בישראל, בעל חייב בתשלום מזונות לאשתו מתוקף חיי הנישואין. 
הכלל המרכזי בעניין זה הוא כי האישה "עולה עמו ואינה יורדת עמו". קרי, הבעל מחויב לשאת במזונותיה של אשתו לפי רמת החיים לה היא הורגלה במהלך החיים המשותפים, גם אם רמת החיים השתפרה במידה ניכרת במרוצת השנים. 

מזונות אישה הם חיוב אשר נועד לספק לאישה את מלוא צרכיה לרבות אחזקת רכב, ביגוד, הנעלה, תרבות, בילוי, איפור, קוסמטיקה, צרכים רפואיים ועוד. במסגרת חובתו של הבעל בתשלום מזונות אישה, האחרון מחויב גם לספק לאשתו קורת גג ואף לשאת בהוצאות שונות עבור מקום המגורים. 

חשוב להדגיש, כי הסמכות המשפטית לדון במזונות אישה היא סמכות מקבילה הנתונה הן לבית הדין הרבני והן לבית המשפט לענייני משפחה. בעניין זה, יש להכיר את מושג "מרוץ הסמכויות". מכיון שסמכותן של הערכאות מקבילה, הצד שיגיש את תביעתו ראשון יוכל לקבוע באיזו ערכאה יידונו מזונות האישה. קרי, אם הבעל יגיש לבית הדין הרבני תביעת גירושין הכרוכה בה גם תביעה למזונות אישה, הסמכות לדון בנושא תינתן לבית הדין הרבני. במידה שהאישה תקדים להגיש לפני הבעל תביעת מזונות אישה בבית המשפט לענייני משפחה, הסמכות תקבע בהתאם. 

על פי רוב, התפיסה הרווחת היא כי בנסיבות מסויימות, עדיף לאישה שמזונותיה יידונו בבית המשפט לענייני משפחה. אולם, המציאות מורכבת יותר וגם אם נקבע כי מזונות האישה ייפסקו בבית הדין הרבני, ייעוץ משפטי נכון יוכל בהחלט להוביל לתוצאה ראויה. לעיתים, ניתן אפילו לשנות את הסמכות המשפטית ולהעביר את הדיון לבית המשפט לענייני משפחה. למשל, על ידי טענות לגבי "כריכה שלא כדין". 

מדוע משולמים מזונות אישה?

מזונות אישה הם חובה אשר מוטלת על הבעל רק בזמן הנישואין (כאשר לאחר הגירושין פוקעת הזכות למזונות). על פי רוב, תביעה לתשלום מזונות אישה נוגעת לפרק הזמן שבין הקרע לבין מתן הגט. קרי, היות שהליכי גירושין יכולים להימשך זמן רב, מזונות אישה נועדו להבטיח כי הבעל ימשיך לפרנס את אשתו גם כאשר הפרידה באופק. יש לכך כמה סיבות כגון:

1. מניעת מצב שבו האישה מצויה במצוקה כלכלית בהעדר פרנסה בין מועד הקרע לקבלת הגט. 

2. התמודדות עם פערים כלכליים משמעותיים בין בני זוג העלולים לגרור וויתורים לא הוגנים מצד האישה בהליך הגירושין. 

3. שמירה על יציבות התא המשפחתי גם במהלך המשבר, ובעיקר כאשר לבני הזוג ילדים משותפים הנמצאים בחזקת האישה. 

חשוב להדגיש, כי בניגוד למזונות ילדים, אשר משולמים ב-99% מהמקרים, פעמים רבות ניתן לבטל החובה לתשלום מזונות אישה. זאת, למשל כאשר לאישה יש פרנסה משלה המספקת לה את מזונותיה. 

נשאלת השאלה מהן האפשרויות אשר עומדות על הפרק מבחינת האישה בתביעת מזונות, וכיצד הבעל יכול להתנגד לכך. במאמר מוסגר יצוין, כי המקרים השונים רבים ומגוונים וקצרה היריעה במאמר זה מלפרט את כולם. 

האם ניתן לתבוע מזונות אישה זמניים?

נשים אשר זקוקות למזונות מבעליהן טרם קבלת הגט יכולות להגיש עוד לפני הדיון בקשה לפסיקת מזונות זמניים. היינו, בקשה לפסוק מזונות זמניים טרם בירור תביעת המזונות. 

האם גם אישה שמשתכרת בעצמה זכאית למזונות?

בעל אשר מוגשת כנגדו תביעה לתשלום מזונות אישה יכול לטעון כי התובעת עובדת למחייתה ואיננה זקוקה לו לשם פרנסתה. בעשותו כן, הבעל אומר לאשתו "צאי מעשה ידייך תחת מזונותייך". כלומר: פרנסתך והכנסתך הם המזונות להם את זקוקה. לא אחת, בתי המשפט מקבלים טענה זו ופוטרים את הבעל מהתשלום. אולם, כל מקרה נבחן לגופו, וחשוב לציין כי גם כאשר יש לאישה הכנסה משל עצמה, בית המשפט איננו מתעלם משיעור ההכנסה לעומת רמת החיים. כמו כן, אם הבעל מסרב לתת את הגט, ייתכן שייפסקו לאישה מזונות ככלי להפעלת לחץ לקבלת הגט (עיקרון "מעוכבת מחמתו"). על פי פסיקת בית המשפט העליון, בחינת הכנסותיה של האישה יכולה להיות גם על בסיס "פוטנציאל השתכרות" ולא רק לפי "השתכרות בפועל". 

האם אישה זכאית למזונות גם אם היא איננה גרה עם בעלה?

הכלל "היבש" קובע, כי אישה שאינה גרה עם בעלה לא זכאית למזונות ממנו. אולם, מדובר כמובן בכלל ולו חריגים רבים. לדוגמה, אישה אשר לא גרה עם בעלה זכאית למזונות במידה שהבעל עזב את הבית מרצונו, אם היא נאלצה לעזוב את הבית מחמת התנהגות הבעל וכד'. במקרים אלה, יש לבחון היטב מהי הסיבה אשר מאחורי העדר המגורים המשותפים והאם יש בה כדי לפגוע בזכותה של האישה למזונותיה מבעלה. 

האם גם ידועה בציבור זכאית למזונות אישה?

זוגות ידועים בציבור אינם נשואים ועל כן הידועה בציבור לא זכאית למזונות אישה מכוח הדין האישי. אולם, ברור כי בדומה לזוגות נשואים, גם במערכת יחסים של ידועים בציבור ייתכן מצב שבו בן זוג אחד פיתח תלות כלכלית משמעותית בבן הזוג האחר. לכן, בשורה של פסקי דין אשר התקבלו בעניין זה בבית המשפט העליון, ומנחים כיום גם את בתי המשפט לענייני משפחה, נקבע כי ניתן לפסוק לידועה בציבור מזונות אזרחיים. מדובר למעשה במזונות משקמים אשר מבוססים על עיקרון תום הלב ועיקרון ההסתמכות (האישה הידועה בציבור, כמו האישה הנשואה, מסתמכת על דאגתו של בן זוגה לפרנסתה ולכלכלתה). לא אחת, הפתרון למזונות ידועה בציבור טמון בעריכת הסכם בין הצדדים. 

האם נישואין אזרחיים מקנים זכות למזונות?

זוגות רבים בישראל נישאים בנישואין אזרחיים (למשל נישואי פרגוואי, נישואי קפריסין וכו'). עד לאחרונה, נשים שנישאו בנישואין אזרחיים לא היו זכאיות למזונות אישה שכן לא חל עליהן דין תורה. המגמה משתנה, וכיום הפסיקה מכירה גם בזכותה של אישה בנישואין אזרחיים למזונות. זאת, מכוח חוק החוזים וגם ללא התחקות אחר הסטאטוס של בני הזוג. יצוין, כי כאשר בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים בלית ברירה (כהן וגרושה, דתות שונות וכו'), הפסיקה אף גמישה עוד יותר ומזונות אישה מעוגנים במקרים אלה בחוק לתיקון דיני משפחה. 

לסיכום 

מזונות אישה הם זכות חשובה ומהותית בהליכי גירושין. כמו כן, בשנים האחרונות, הפסיקה התרחבה משמעותית וגם נשים אשר לא נישאו לבעליהן כדת משה וישראל זכאיות למזונות מבני זוגם. מנגד, בתי המשפט אינם מתעלמים מהמצב הפיננסי של האישה ויכולותיה הכלכליות. בדומה לכל סוגיה בדיני משפחה, ובפרט בנושאי גירושין, כדאי לפנות לייעוץ משפטי כדי לבחון את נסיבות המקרה לעומק ולבדוק מהי דרך הפעולה הנכונה.

עו"ד גילה עיני בפייסבוק

עו"ד עיני בגוגל פלוס

עו"ד ומגשרת גילה עיני

עו"ד ומגשרת גילה עיני

משרדה של עו"ד מגשרת גילה עיני נותן מענה לכלל הסוגיות בדיני המשפחה לרבות: גישור להסכם גירושין, גירושין בשיתוף פעולה, הסכמי ממון, ייצוג בבית משפט ובית דין רבני, גירושין, משמורת, משמורת משותפת, מזונות ילדים, מזונות אישה, ידועים בציבור, אפוטרופסות, אבהות, חלוקת רכוש, איזון משאבים, פרוק שיתוף, צוואות וירושות.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת גילה עיני

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה