zap group mishpati logo

נזקים גופניים בעקבות נפילה: מתי אפשר לקבל פיצויים?

נפילה עשויה להוביל לנזקים משמעותיים והשלכות מצערות והיא בהחלט מסוכנת. פקודת הנזיקין מזכה בפיצויים אנשים שנפלו, אם נפלו בעקבות רשלנות ונגרם להם נזק. אם נפלת, והפעם זה רציני, כדאי שתדע שסביר כי מגיע לך פיצוי. איזה פיצוי מגיע למי שנופל? באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי אחרי נפילה? האם מקום הנפילה משנה? מה קורה למי שנפל בבית שלו ומה לגבי נפילה בחוף הים? כל התשובות שיעזרו לך לקום אחרי שנפלת

מאת: עו"ד אופיר יעקובוביץאופיר יעקובוביץ משרד עו"ד
24.02.15
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
נזקים גופניים בעקבות נפילה: מתי אפשר לקבל פיצויים?

האם אדם שנפל ונפצע ונגרם לו נזק יכול לקבל פיצוי בגין הנזק שנגרם לו?

לעתים כן ולעתים לא. פקודת הנזיקין קובעת תנאים מסוימים שבמידה שהם מתקיימים, האדם שניזוק יכול להיפרע בגין נזקים שנגרמו לו כאשר נפל. התנאים הם שניים:

1. היתה רשלנות של גורם כלשהו שגרמה לנפילה (מכשול שהוצב, בור שלא נסגר, תחזוקה לקויה והרשימה עוד ארוכה);

2. בעקבות הנפילה נגרם לאדם נזק.

שני התנאים הללו הם תנאים מצטברים. כלומר, אם אדם נופל כתוצאה מכך שרגלו נתקלה ברגלו השנייה ואין כל גורם מעורב שבשל התרשלותו נגרמה הנפילה, אז לא ניתן יהיה לתבוע פיצוי בגין נזקי הנפילה מכוח פקודת הנזיקין. אם היה מכשול כלשהו שגרם לאדם ליפול, יש לאותו אדם הזכות והיכולת לתבוע את אותו הגוף אשר גרם למכשול ו/או היה אחראי על המקום בו היה המכשול. לכן, עיקר התביעה לפיצויים בגין נפילה מתרכזת בנטל להוכיח כי היה מכשול שהוא היה הגורם לנפילה, וכן כי אותו גוף שנתבע הוא האחראי על המקום ו/או על היווצרות המכשול.

חשוב להדגיש - גם אם כן היתה רשלנות של גוף כלשהו (למשל, עירייה שהשאירה מפגע על מדרכה המיועדת להולכי רגל) והאדם נתקל במפגע ונפל אך לא נגרם לו נזק, לא יהיה "קייס" לתביעה, משום שללא נזק, גם אם יש רשלנות, אין זכות להיפרע ולזכות בפיצויים.

לפיכך, לא כל אדם שנפל ונפצע יוכל לתבוע פיצוי מכוח פקודת הנזיקין אלא רק כאשר נפילתו נגרמה כתוצאה מרשלנות של גורם כלשהו ורק אם נגרם לו נזק. ברגע ששני התנאים מתקיימים יש עילת תביעה.

כאשר יש עילת תביעה, את מי תובעים?

התשובה תלויה בנסיבות.

ככלל תובעים אחד מאלה לחוד או במקביל:

1. הבעלים של מקום הנפילה או האחראים עליו

2. המתרשלים – אלה שהציבו את המכשול שגרם לנפילה

3. חברות ביטוח, למשל כאלה "המכסות" את הנופל או את המבקרים או המשתמשים במקום הנפילה.

 כל גורם שנפגע מנפילה ובוחן איזה גורם אמור לשלם לו על הנזק שנגרם לו צריך לשאול את עצמו: איפה נפלתי? באחריות מי נמצא המתחם בו נפלתי? האם היתה רשלנות של גורם כלשהו? מי הם הגורמים שהתרשלו?  האם יש חברות ביטוח שעשויות לכסות את הנזק שנגרם לי כתוצאה מהנפילה ועוד.

מה קורה אם אדם נפל בביתו? (הוא הרי לא יכול לתבוע עצמו על רשלנות...)

נכון. אבל אדם כזה יכול להיפרע מחברת הביטוח בגין הנזקים שנגרמו לו מאותה הנפילה. זאת בתנאי שלניזוק יש פוליסת ביטוח תאונות אישיות.

אם כך - השאלה את מי תובעים מושפעת, למעשה, גם מהשאלה היכן האדם נפל?

בהחלט. למקום הנפילה משמעות רבה מאד לעניין זהות התובע. פעמים רבות כתב התביעה מוגש נגד כמה גורמים שנושאים, כל אחד מהם, באחריות לנזק וכל אחד מהם נושא בחובת פיצוי כלפי הניזוק. אולם, חשוב לציין כי אף אדם לא יקבל פיצוי גבוה יותר מסך כל הנזק שנגרם לו.

 כמו כן, ישנם מקרים בהם לא משנה היכן האדם נפל, הוא עדיין יכול להיפרע מחברות הביטוח. כמו המקרה שהוזכר של אדם שנופל בביתו, או תלמיד שנופל בכל מקום מחוץ למוסד הלימודים ועדיין מוגן בפוליסת תלמידים שמכסה מקרי נפילה בכל מקום 24 שעות ביממה. 

 את מי תובעים במקומות השונים?

  • אדם שנפגע מנפילה בחוף הים יכול לתבוע את העירייה שתחת סמכותה השיפוטית מצוי חוף הרחצה.
  • אדם שנפגע מנפילה ברחוב יכול לתבוע את העירייה ו/או את בעל המקרקעין. 
  • אדם שנפגע מנפילה במסלול הליכה בשמורת טבע מסומן באחד מאתרי קרן קיימת לישראל יכול לתבוע את קק"ל, ואם ימצא שהייתה רשלנות ניתן להיפרע מגוף זה. לאחרונה, הח"מ ייצג לקוחה שנפצעה במערות עדולם כאשר נפלה לתוך בור, ובית המשפט קבע כי קק"ל התרשלה וחייב את קק"ל לשלם לה פיצוי בגין הנזק שנגרם לה.
  • אדם שנפגע מנפילה בתחנת דלק יכול לתבוע את בעלי התחנה. נפילות במתחמי תחנות דלק הן נפוצות בשל ריבוי כתמי דלק ושמן על הרצפה שגורמים להחלקת מבקרים. 
  •  אדם שנפגע מנפילה בקניון יכול לתבוע את בעלי הקניון על כך שלא היה פיקוח כנדרש וכי הקניון לא תוחזק כנדרש.
  • כאשר הנפגע נפל במוסד חינוכי, הוא יכול לתבוע גם מכח פוליסת תלמידים וגם מכח פקודת הנזיקין – התביעה תהיה תביעת רשלנות נגד העירייה. 
  • נפילה במקום בילוי בעקבות רשלנות- את מי ניתן לתבוע? התשובה תלויה בנסיבות המקרה. באחד מתיקי הרשלנות בהם מטפל משרדו של הח"מ, דובר באדם שנפגע בדיסקוטק כתוצאה מקטטה. בעלי המועדון והתוקף נתבעו, ובית המשפט קבע שבעלי המועדון והתוקף יפצו במשותף את התובע, ויישאו בהוצאות הנזק באופן שווה.

 

 יצוין, כי אם הנפילות/הפגיעות היו בדרך לעבודה ו/או בחזרה הביתה מהעבודה, הן יחשבו גם לתאונות עבודה, ויש לנפגע הזכות לתבוע בנוסף גם את המוסד לביטוח לאומי. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ בעו"ד.

 לסיכום: אדם שהחליק, נפל ונפגע ונגרמו לו נזקים, יכול לנסות לקבל פיצוי בגינם. לשם כך חייב שייגרם לו נזק כתוצאה מרשלנות של בעלי המקום בו נפל או של גורם כלשהו שגרם מכשול שהביא לנפילה. אפשרות נוספת, בנסיבות מסוימות, היא להיפרע מחברות הביטוח. כך או כך, בכל מקרה בו נפלת, גם אם אתה מניח שאין ממי להיפרע, פנה להתייעצות עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין ובדוק את אפשרויות הפעולה. 


* עו"ד אופיר יעקובוביץ, מתמחה בדיני נזיקין

 השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

   

 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים