zap group mishpati logo

מה בין גישור לבוררות?

מה ההבדלים בין גישור לבוררות? לפניכם מדריך על כל מה שחשוב שתדעו בנושא זה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
16.02.10
תאריך עדכון: 26.02.18
3 דק'
מה בין גישור לבוררות?

השתכנענו שכדאי לנו לבחור בדרך פחות לוחמנית, סבוכה וארוכה מאשר ניהול תיק בבית המשפט. גישור הוא אופציה ראויה. מה עם בוררות? איזו דרך מתאימה יותר לפתרון הסכסוך שבו אנו מצויים? ומה בעצם ההבדל בין גישור לבוררות?

גישור - אפשרות ליישוב הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט, ע"י גורם נייטרלי (מגשר) שעוזר לצדדים להגיע להסכם. המגשר חייב להיות נייטרלי לגמרי, ואל לו לנקוט עמדה זו או אחרת ביחס למהות הסכסוך. הצדדים הם אלו שמגיעים להסכם, אשר מקובל עליהם. הגישור הוא הליך וולנטרי מתחילתו ועד סופו.

בוררות היא דרך חלופית ליישוב סכסוכים, במסגרתה הצדדים המסוכסכים מציגים את העמדות שלהם בפני בורר, כדי שיכריע בסכסוך.
אם כן- הבורר מכריע בסכסוך, לעומת המגשר שעוזר לצדדים להגיע להסכמות ואינו מחליט עבורם!

הבדלים חשובים נוספים:

• המגשר לא חייב להיות מומחה בתחום הסכסוך (אך מומלץ שיהיה לו ידע בנושא). זאת, לעומת הבורר שבדרך כלל נעזרים בו בשל מומחיותו בנושא הסכסוך.

• המגשר רשאי להיפגש עם הצדדים בנפרד, ולשמוע דברים שבפגישה משותפת צד אחד לא היה מוכן להעלות. על הליך הגישור חלה חובת סודיות מוחלטת, והמגשר לא יגלה לצד השני דברים שהצד האחר לסכסוך אמר לו כשנפגשו בנפרד. לעומת זאת, הבורר לא יכול לשוחח עם צד מסוים שלא בנוכחות הצד השני.

• בתום הליך הגישור, הצדדים מנסחים את ההסכמות שלהם וההסדרים אליהם הגיעו כדי לפתור את הסכסוך. מסמך זה נקרא "הסדר הגישור", ואפשר להעבירו לבית המשפט כדי לקבל תוקף של פסק-דין מחייב. לעומת הגישור, בתום הבוררות, הבורר נותן את החלטתו ב"פסק בורר".

החלטת הבורר היא סופית, ועל פסק בורר אי אפשר לערער בדרך רגילה. צד שזכה בבוררות יכול לבקש מביהמ"ש לאשר את הפסק. לאחר האישור הפסק יקבל תוקף של פסק-דין, ואפשר יהיה להגישו להוצאה לפועל. צד שהפסיד בבוררות יכול להגיש לביהמ"ש בקשה לביטול הפסק, תוך מספר ימים מיום קבלת הפסק. ביהמ"ש יבטל פסק בורר רק  בהתקיים עילות מסוימות, כגון: הבורר חרג מסמכותו, הפסק ניתן ע"י בורר שלא מונה כדין וכו'.

• לוח זמנים- להסדר גישור אפשר להגיע לאחר כמה פגישות גישור בודדות. מספר הפגישות אינו קבוע והוא תלוי במורכבות הסכסוך, בנכונות הצדדים להגיע לפתרון וכדומה. הליך בוררות, לעומת הגישור, נתון בלוח זמנים קבוע וידוע מראש, שכן הבורר חייב לתת את הפסק תוך 3 חודשים מהיום שהתחיל לדון בסכסוך, או שנדרש להתחיל לדון בו, לפי המוקדם. הבורר רשאי להאריך את התקופה עד לשלושה חודשים נוספים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • מה בין מחיקת חברה לפירוק חברה?

    מה בין מחיקת חברה לפירוק חברה?

    הדרך הנכונה לסיום חייה של חברה היא ע"י פירוקה.
    3 דק'
  • רישום סימן מסחר - המדריך המעשי

    רישום סימן מסחר - המדריך המעשי

    סימן מסחר יכול להיות שם או לוגו, המבדיל את המוצר או השירות, ממוצרים אחרים בשוק. רישומו מקנה לבעל הסימן זכות שימוש בלעדית והגנה מפני שימוש מפר על-ידי אחרים. מהם התנאים לרישום כסימן מסחר, כיצד רושמים ומה עושים במקרים של דחיית בקשה, התנגדות לרישום או הפרה?
    6 דק'
  • הגנת הפרטיות באינטרנט - כיצד?

    הגנת הפרטיות באינטרנט - כיצד?

    עד כמה ניתן לשמור על אנונימיות? האם יש לה בכלל ערך בעידן הטכנולוגיה והאינטרנט של היום? האם ניתן לתבוע ולקבל פיצוי על פגיעה בפרטיות והפרתה?
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה