zap group mishpati logo

שיק - מהו ומה צריך לדעת עליו?

האם יש לכם פנקס שיקים? האם ביטלתם פעם שיק? הנה כל מה שחשוב שתדעו על שיקים.

מאת: מערכת משפטי
15.03.10
תאריך עדכון: 30.05.18
3 דק'
שיק - מהו ומה צריך לדעת עליו?

פנקס שיקים- כמה אפשרויות גלומות בו. תשלום בשיק הוא פעולה נפוצה מאוד בארץ. מהו בכלל שיק? האם אפשר להעבירו הלאה? האם אפשר לבטל אותו? מה חשוב שנדע על תשלום בשיקים?

שיק הוא אמצעי לתשלום כאשר מבצעים עסקה. אמצעי תשלום מקבילים אחרים הם: מזומן, כרטיסי אשראי, העברות בנקאיות וכו'.

יתרונות וחסרונות
לשימוש בשיקים כאמצעי תשלום ישנם יתרונות וחסרונות. אחד היתרונות הם, שמי שמשלם בשיק יודע בדיוק כמה הוא שילם עבור העסקה, ולא צפוי להפתעות בסוף החודש עם קבלת הפירוט מחברת האשראי (שם יכול לגלות , כי חויב פעמיים, חויב בטעות וכו'). כמו-כן, במקרה שהלקוח לא קיבל תמורה עבור השיק, הוא יכול להורות לבנק לבטל את השיק.

בצד החסרונות , ניתן למנות את העובדה, ששיקים הם מסמכים סחירים, ומי שמקבל שיק יכול להעביר אותו לצד שלישי, אשר בנסיבות מסוימות, יוכל לפרוע אותו, גם אם מי ששילם לא קיבל את השירות שעבורו הוא שילם באמצעות השיק. יש לדעת, כי חיסרון זה ניתן לפתור ע"י כתיבת מילים מסוימות על גבי השיק: "למוטב בלבד" או "לנפרע בלבד".

כמו-כן, אפשר למחוק את המילה "לפקודת", ולהוסיף את המילה "בלבד" אחרי שם הנפרע, כך שיירשם בשיק: "שלמו לאדם x בלבד". אפשרות זו קצת פחות טובה מהקודמת, שכן לפעמים עלולות לקרות טעויות שישפיעו על יכולת ההעברה של השיק לצד שלישי.
שיקים שיופיע עליהם הרישום הנ"ל, לא יהיו ניתנים להעברה.

כדי להקל על המלאכה, אפשר להזמין מהבנק שיקים שהגבלת ההעברה שלהם מודפסת מראש. יש לדעת, כי בשיקים כאלה, אי אפשר יהיה לבצע שינויים, מלבד בתאריך או בסכום.

לקוח של הבנק המעוניין בפנקס שיקים, יעשה זאת דרך הבנק. אולם, עליו לדעת כי במקרים מסוימים הבנק יכול לסרב להנפיק לו פנקס שיקים במידה שלאורך זמן הוא לא עומד בפירעון האשראי בחשבון או אם החשבון שלו הוגבל מכח החוק (חוק שיקים ללא כיסוי).

ביטול שיק
כאשר רוצים לבטל שיק, יש לתת הוראת ביטול לסניף הבנק. את ההוראה יתן בעל החשבון מושך השיק. הוא יאמר לבנק שלא ישלם שיק מסוים שנמשך על ידו מהחשבון שמתנהל בסניף. בנק שמקבל הוראת ביטול כזו מהלקוח שלו, חייב לעשות כדברי לקוחו ולא לכבד את השיק.

הבנקים מבקשים לרוב לקבל את הוראת הביטול בכתב. כדי שהבנק יהיה חייב להימנע מכיבוד השיק, יש לתת את ההוראה לביטול השיק מקסימום ביום העסקים הבנקאי הראשון שאחרי היום שבו הנפרע הפקיד את השיק בבנק שלו, ובתנאי שעד למועד ההודעה השיק לא נפרע.
אם הבנק פרע שיק בניגוד להוראת ביטול של לקוח, הוא חייב לזכות את החשבון של הלקוח בסכום של השיק. אם יתקיים הליך משפטי, ובסופו ייקבע שהשיק בוטל שלא כדין, הנבק יוכל לחזור ללקוח ולחייב אותו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בנקאות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה