zap group mishpati logo

מדוע אסור ייצוג ע"י עו"ד בבתי משפט לתביעות קטנות?

מדוע בבתי המשפט לתביעות קטנות הצדדים לא מיוצגים? באילו מקרים, אם בכלל, בית המשפט יאפשר לצדדים להיות מיוצגים ע"י עורכי-דין?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
21.03.10
תאריך עדכון: 27.05.19
2 דק'
מדוע אסור ייצוג ע"י עו"ד בבתי משפט לתביעות קטנות?

בבתי משפט לתביעות קטנות, הצדדים מופיעים בדרך-כלל כשהם לא מיוצגים ע"י עורכי-דין. הצדדים מייצגים את עצמם.

בתי המשפט לתביעות קטנות הוקמו כדי לאפשר לצדדים להתדיין בצורה מהירה, חסכונית ויעילה במסגרת סכסוכים אזרחיים. על-כן, נקבעו כללים שונים שמטרתם להגשים מטרה זו, ביניהם הכלל שהצדדים לא יופיעו מיוצגים ע"י עו"ד, אלא ברשות בימ"ש ומטעמים מיוחדים שיירשמו.

מתי תינתן רשות בימ"ש לייצוג?

במקרה שבו העדר ייצוג עלול לגרום לחוסר שוויון בין הצדדים. כך למשל, אם התובע הוא עורך דין במקצועו. במקרה כזה ייתכן שביהמ"ש יאפשר לצד הנתבע להיות מיוצג, כדי שלא יווצרו פערי כוחות בין עו"ד, שבקי בחומר המשפטי, לבין אדם "רגיל", אשר אין לו ידע והשכלה משפטית.

ישנם שני מקרים נוספים בהם ייתכן ייצוג:

1• החוק מאפשר לאדם להיות מיוצג ע" ארגון שנקבע ע"י שר המשפטים, וזאת ברשות ביהמ"ש. (למשל: המועצה הישראלית לצרכנות).

2• במקרים מסוימים, אדם יכול להיות מיוצג ע"י אדם אחר (שאינו עו"ד).

למרות קיומם של חריגים, יש לדעת כי ביהמ"ש לתביעות קטנות ממעט להתיר ייצוג ע"י עו"ד, וזאת כדי לשמור על מטרת ואופי ההליך המתנהל בביהמ"ש.

ביהמ"ש: אל-על לא תהיה מיוצגת

כך למשל, ביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים דחה לאחרונה בקשה של חברת אל-על להיות מיוצגת ע"י עו"ד בתביעה שהוגשה נגדה בשל נזק לא ממוני (כאב וסבל ועוגמת נפש).

סגן הנשיא, השופט יואל צור, הדגיש, כי הכלל הוא כי בבית המשפט לתביעות קטנות מופיעים הצדדים כשהם בלתי מיוצגים, ואין להם זכות קנויה לייצוג ע"י עו"ד אלא "רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו".

" ההוראות לעניין אי ייצוג ע"י עו"ד נובעות מטיבו ומאופיו של בית המשפט לתביעות קטנות המאפשר הכרעה בסכסוכים אזרחיים על סכומי כסף קטנים יחסית, בדרך מיוחדת המצטיינת בפשטותה גמישותה ויעילותה", כתב השופט בפסק הדין.

השופט הוסיף, כי הנושאים שאל-על הזכירה במסגרת בקשתה להיות מיוצגת, לא מחייבים ייצוג ע"י עו"ד וגם מי שאינו עו"ד יכול להתמודד עימם. בהתאם לכך נקבע, כי לדיון בתיק יופיע נציג מוסמך מטעם אל-על שאינו עו"ד או מתמחה.

(ת"ק 1772/06 מור ורד נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה