zap group mishpati logo

נפגעת בתאונת דרכים? כל המידע על הפיצויים, תביעתם ואופן חישובם

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע הליך ייחודי לפיצוי נפגע שנגרמו לו נזקי גוף בתאונת דרכים. מהי תאונת דרכים? איך תובעים פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים? כל התשובות לנפגעי תאונות דרכים - מדריך מעשי

מאת: עו"ד קרן זיסוקרן זיסו - משרד עו"ד
19.07.15
תאריך עדכון: 04.03.24
8 דק'
נפגעת בתאונת דרכים? כל המידע על הפיצויים, תביעתם ואופן חישובם

איזו תאונה נחשבת לתאונת דרכים?

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: פלת"ד) קובע מהי תאונת דרכים. על פי החוק, כל אירוע שמערב נסיעה ו/או נהיגה ברכב, לרבות הולך רגל שנפגע מרכב ייחשב לתאונת דרכים עליה יחול חוק ייחודי זה. החוק גם מונה כמה חריגים שהם מצבים בהם על אף שהיה מעורב בתאונה רכב נוסע וכד', המצב לא ייחשב לתאונת דרכים. 

מה כל כך מיוחד בתאונת דרכים, וכיצד היא שונה מתאונה רגילה?

ההתנהלות לגבי תאונת דרכים שונה לגמרי מהתנהלות סביב כל תאונה אחרת ומוסדרת בחוק הפלת"ד. חוק הפלת"ד קובע התנהלות ייחודית לגבי תאונת דרכים והפיצויים המגיעים לנפגעי תאונות דרכים שנגרמו להם נזקי גוף. 

לגבי נפגעים אלה קובע החוק קביעה מאד ברורה: אדם המעורב בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקי גוף, מכוסה בביטוח פוליסת החובה של הרכב וזכאי לקבל פיצויים מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. החוק קובע מי נכנס בגדר החוק, מהם ההליכים למימוש הפיצויים, כיצד מחושבים הפיצויים וכן הלאה.
באופן כללי ניתן לומר, כי החוק, אשר הינו סוציאלי במקורו, שואף להביא למצב בו ניזוקים בתאונת דרכים מקבלים פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו להם במטרה לסייע לשיקומם המהיר והיעיל. החוק אינו מבחין בגורם לתאונה ולמעשה כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים, גם אם ארעה באשמתו, זכאי לפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו באותה תאונה. 

איזו פוליסת ביטוח רלוונטית במקרים השונים כמקור לפיצויים בגין נזקי גוף בתאונת דרכים?

אם היית מעורב בתאונת דרכים בשעה שנהגת ברכב שלך, פוליסת ביטוח החובה הרלוונטית היא פוליסת ביטוח החובה של הרכב בו נהגת.
אם היית נוסע ברכב (לא הנהג) בעת התאונה, פוליסת ביטוח החובה הרלוונטית היא פוליסת ביטוח החובה של הרכב בו נסעת.
אם נפגעת מרכב בהיותך הולך רגל או רוכב אופניים, פוליסת ביטוח החובה הרלוונטית היא פוליסת ביטוח החובה של הרכב הפוגע.
כמו כן, חשוב מאד לדעת, כי אם תאונת הדרכים היתה בדרך לעבודה או ממנה או שהיתה בנסיעה במסגרת העבודה היא נחשבת לתאונת עבודה. 

מה קורה אם אין פוליסת ביטוח חובה?

ההתנהלות במקרה של היעדר ביטוח חובה תלויה בנסיבות. כך, אם הנהג הוא שנפגע והוא נהג ללא רישיון בתוקף ו/או ללא ביטוח חובה, הוא לא יהיה זכאי כלל לפיצוי. אם הנהג נהג ברכב ולא ידע או שלא היה עליו לדעת כי הרכב איננו מכוסה בביטוח חובה; או שנוסע נסע ברכב ולא ידע או שלא היה עליו לדעת כי הרכב איננו מכוסה בביטוח חובה; או שהולך רגל נפגע מרכב ללא ביטוח חובה; ו/או במקרים שלא ברור מי הוא בעל הרכב ולכן אין פוליסת ביטוח מזוהה (למשל, מקרי תאונת פגע וברח) אז בכל המקרים הללו הניזוק יקבל פיצויים מקרנית.

מהי קרנית?

קרנית היא גוף סטטוטורי - מעין חברת ביטוח הפועלת מטעם המדינה ונותנת פיצוי לנפגעים בתאונות דרכים בגין נזקי גוף, במקרים בהם אין להם ממי להיפרע. 

בהיבט מעשי - כיצד מממשים את הזכות לפיצויים? 

כדי לממש את הזכות לפיצויים יש לנהוג באופן מושכל, זהיר ומחושב. חשוב לזכור, כי ההתנהלות היא מול חברת ביטוח שהינה גוף שיש לו אינטרס לשלם למבוטח כמה שפחות פיצויים. לפיכך, ההתקשרות עם חברת הביטוח חייבת להיות זהירה ובעת ההתקשרות יש לדעת כמה שיותר על זכויות הנפגע ועל ההליכים השונים בדרך למימוש זכויות אלה. ככלל, הדרך לקבלת פיצויים מחברת הביטוח ארוכה ורבת שלבים.

מהם השלבים השונים בהם יש לנקוט מרגע התרחשות התאונה? כיצד עלי לנהוג אם הייתי מעורב בתאונת דרכים?

שלב ראשון - קבלת טיפול רפואי: 

כמובן שהכי חשוב זה הטיפול הרפואי הרציף והשוטף. אם נפגעת באופן קל, פנה לטיפול רפואי מיידי אפילו על ידי אמבולנס. אם הפגיעה פחות קריטית, פנה לקבלת טיפול רפואי בחדר מיון או בקופת חולים. חשוב מאד לא להשתהות ולא להתמהמה עם הפניה לגורם רפואי. פנה לטיפול ובדיקה מיד לאחר התאונה או למחרת בבוקר. חשוב לדעת, כי ככל שמתרחקים ממועד התאונה, קשה יותר להוכיח קשר סיבתי בין נזקי הגוף לתאונת הדרכים – קשר שחובה להוכיחו כדי להיות זכאים לפיצויים.  

בעת הבדיקה שלך הבהר, כי היית מעורב בתאונת דרכים והקפד להתלונן על כל הפגיעות שאתה חש. שים לב לדבריך והמנע מתיאורים סביב נסיבות קרות התאונה. יש לתת תיאור קצר ולקוני. שים לב, כי בדו"ח השחרור מצוינות כל תלונותיך, וכי ישנה התייחסות לכל תוצאה של תאונת הדרכים. 

שלב שני - פנייה לעורך דין מומחה בדיני נזיקין: 

בשלב שני, בד בבד עם קבלת הטיפול הרפואי, וברגע שמצבך מאפשר לך זאת, עליך ליצור קשר עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין. ההתייעצות עם עורך דין מומחה חשובה ביותר. ההתנהלות מול חברת הביטוח היא מרובת הליכים ואת רוב הפרוצדורות אינך מכיר. לעתים טעות קטנה, חוסר תשומת לב, חוסר ידע, צעד שגוי וכד' עלולים לעלות לך בהפסד סכום פיצויים נכבד וחבל. חברות הביטוח פעמים רבות מנסות לנצל את היעדר הידע של המבוטחים בשאיפה לשלם כמה שפחות פיצוי מתוך אינטרס ברור. עורך דין מומחה בתחום הנזיקין ידריך אותך כיצד לנהוג, ידע לחשב כמה פיצויים מגיעים לך ויגדיל באופן משמעותי ביותר את הסיכוי שלך לקבל פיצויים הולמים. 

שלב שלישי - איסוף חומר רפואי וקבלות: 

מרגע קרות התאונה ולאורך כל הדרך, עליך לאסוף בקפדנות כל מסמך הקשור למצבך הרפואי וכל קבלה בגין כל הוצאה סביב הטיפול הרפואי ו/או מצבך הפיסי. כך, למשל, אבחונים, הפניות, טפסי בדיקה, תוצאות של בדיקות, קבלות על נסיעות (מונית או תחבורה ציבורית), עזרת צד ג' (למשל סיוע בתחזוקת הבית), קבלות בגין תשלומים על שירותים רפואיים וכיו"ב.

שלב רביעי - פנייה למשטרה: 

לאחר התאונה צריך לדווח למשטרה על עצם המעורבות בתאונת דרכים. לשם כך תידרש לתאר את נסיבות התאונה (יום, שעה, מקום התרחשות התאונה וכדומה), את נסיבות התרחשותה, את שמות המעורבים ופרטיהם (פוליסת ביטוח סוג רכב וכו') ואת שמות ופרטי העדים שהיו במקום, אם היו. חשוב מאד לבקש ולוודא קבלתו של אישור המשטרה שצירופו מהווה תנאי הכרחי לתביעת הפיצויים מול חברת הביטוח.

שלב חמישי - שיתוף פעולה עם הטיפול הרפואי והמתנה להתגבשות הנזק הצמית: 

מרגע הפגיעה ועד להתייצבות המצב הרפואי חולף פרק זמן אשר במהלכו חשוב מאד לשתף פעולה עם הגורמים המטפלים וליישם את ההמלצות הטיפוליות. מתן וגובה הפיצוי תלויים בין היתר במידת ההתמדה של המטופל בטיפולים השונים ובמידת המשכיותם של אלה. כמו כן, חשוב לשים לב לפגיעות חדשות או להחמרה בפגיעות שזוהו מיד עם התרחשות התאונה. לא פעם קורה, כי הנזקים אינם נחשפים מידית והם מתגבשים ונחשפים בחלוף הזמן, כמו למשל נזק נפשי. בתקופה זו יש לשים לב גם לנזקים הללו ולדאוג לטפל גם בהם ולכלול אותם בין כל נזקי הגוף בגינם תתבע פיצויים. בשלב זה עורך הדין ינחה אותך לגבי הצורך בבדיקות רפואיות נוספות וימשיך במתן הנחיות נחוצות. 

שלב שישי - פנייה לחברת הביטוח: 

לאחד שייאסף החומר הרפואי והקבלות ולאחר שהטיפול הרפואי יושלם ומלוא היקפם של נזקי הגוף יתברר, יפנה עורך הדין אל חברת הביטוח. בשלב זה הפנייה יכולה להיעשות במכתב דרישה לפיצויים ו/או בהגשת כתב תביעה לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד.

כיצד מחושב גובה הפיצויים?

פיצויים הם נגזרת של כלל נזקי הגוף שנגרמו לך והשלכותיהם. שני רכיבים שמשפיעים מאוד על גובה הפיצויים הם גיל הנפגע ואחוזי הנכות שנקבעו לו.

אחוזי הנכות ייקבעו על ידי מומחה שימונה מטעם בית המשפט בתחום הפגיעה הרלוונטי.
חשוב לציין כי בתביעה מכוח הפלת"ד, בשונה מדיני נזיקין רגילים, אין מצורפת לכתב התביעה חוות דעת רפואית מטעם התובע אלא הוא פונה אל בית המשפט בבקשה כי זה ימנה לו מומחה רפואי מטעמו בתחומים הרלוונטיים וזאת על יסוד התיעוד הרפואי המצורף לכתב התביעה.

ככלל, בית המשפט ייעתר לבקשת המינוי שעה שתוצג בפניו ראשית ראיה לקיומה של הנכות הנטענת ותיעוד רפואי ממנו עולה כי הניזוק טופל באופן רציף. 

הפיצוי יחושב על בסיס נתוניו האישיים של הניזוק ואחוזי הנכות שנקבעו לו, בהתאם למספר ראשי נזק קבועים, ביניהם:
אובדן השתכרות בעבר ובעתיד; כאב וסבל שנגרמו לך (ככל שהנכות גבוהה יותר כך גובה הפיצוי בראש נזק זה גבוה יותר); עזרת צד ג': זוהי העזרה שנחוצה לאדם שנפגע עקב פגיעתו (לרבות ניקיון, הסעות, בישול, קניות וכיוצא באלה); הוצאות (הוצאות נסיעה, הוצאות רפואיות וכדומה). כלל הרכיבים הללו מתגבשים לכדי פיצוי כולל.

ומה אם מדובר בתאונת עבודה?

ההבחנה בין תאונת דרכים לתאונת עבודה חשובה ביותר. ראשית, בתאונת עבודה מעורב המוסד לביטוח לאומי; שנית, ההתנהלות במקרה זה היא שונה לחלוטין מההתנהלות בתאונת דרכים שאיננה תאונת עבודה. גם במקרה של תאונת עבודה מומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין ולנהוג בחוכמה ובזהירות הנדרשות. חשוב מאד לפעול נכון ולהימנע ממצבים שימנעו הזכאות לפיצויים או יפחיתו את שיעורם באופן משמעותי. אם נגרם נזק מתאונת עבודה יש לתת את הדעת על נכות מעבודה ולחשב את הפיצויים באופן מעט שונה וגם לתבוע אותם בהליך נבדל וייחודי. 

לסיכום, מי שמעורב בתאונת דרכים, נפגע ונגרמו לו נזקי גוף, זכאי לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הקובע תנאים והליכים ייחודיים לפיצוי בגין נזקי גוף. מימושה של זכות זו לפיצויים מהווה הליך מורכב ורב שלבי שחשוב מאד ליישמו ביעילות, בזהירות ובמחשבה תחילה תוך הסתייעות בעורך דין מומחה בדיני נזיקין, שילווה את הנפגע בכל שלבי התביעה עד קבלת הפיצויים המיוחלים שיאפשרו לו לחזור למוטב. 


* עו"ד קרן זיסו, מתמחה בדיני נזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים