zap group mishpati logo

עמיל מכס

מיהו עמיל מכס ומה תפקידו? אילו תכונות צריכות להיות באדם שפועל כעמיל מכס?

מאת: מערכת משפטי
26.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
עמיל מכס

עמיל מכס הוא למעשה סוכן מכס, שהתפקיד שלו הוא לייצג בעלי עסקים מול רשויות המכס במדינה. עמיל מכס הוסמך למטרה זו, ויש לו נסיון בתהליכים שקשורים בסחר בינלאומי.

התפקיד הרשמי של עמיל מכס הוא במסגרת הפעילות המורכבת שקיימת בתהליכים שונים של יבוא ויצוא. עמיל המכס מייצג ומשמש שלוח ונאמן של יבואן או יצואן כלפי שלטונות המס. הוא צריך להכין מראש את הניירת הרלוונטית, לדאוג לתשלום של בעל העסק ולסווג את הסחורות בסיווג שעל פיו ייקבע המיסוי, כך שיהיה מקובל על שלטונות המס.

בדרך כלל, התקשרות עם עמיל מכס, כוללת גם מרכיבים נוספים בשילוח הבינלאומי: הובלה ימית, ביטוח ימי, הובלה יבשתית, מחסני ערובה ועוד.

בכל מסוף שבו יש תחנות מכס פעילות, יש לעמילים עמדות וסניפים, אשר בהם הם פועלים.

למציאת עורך דין בתחום דיני מיסים באתר משפטי

כיצד בעלי עסקים בוחרים עמילי מכס?

כאשר בעלי עסקים בוחרים עמילי מכס, הם מתייחסים למספר קריטריונים חשובים:

ראשית, יש לוודא כי מדובר בעמיל מכס שמסוגל לבצע את הפעולות הבירוקרטיות הכרוכות בשחרור סחורות או במשלוח שלהן ליצואן בצורה יעילה ומהירה.

שנית, יש לוודא כי עמיל המכס הנבחר הוא בעל ידע מקצועי עדכני. יש חשיבות רבה לקריטריון זה, שכן לפעמים מתגלעות מחלוקות בין נציג המכס לבין עמיל המכס ביחס לסיווג הסחורה המיובאת. קביעת הסיווג תשפיע על גובה המס. משכך, עמיל מכס מקצועי ומיומן יוכל לסווג את הסחורה בסיווג שיאפשר לבעל העסק לשלם את המס המינימלי האפשרי על הסחורה המיובאת, כך שסכום המס יהיה מקובל גם על נציג המכס.

בנוסף, בעלי עסקים יעדיפו לבחור עמיל מכס בעל קשרים ומוניטין, שיוכל להשיג להם חיסכון בעלויות השונות הכרוכות בשילוח, כמו: הובלה ימית או יבשתית. עמילי המכס בעלי המוניטין קשורים בהסכמים מסחריים רבים ומקיפים עם חברות שונות בעולם.

בסיכום, ניתן לומר כי אדם שתפקידו הוא עמיל מכס, חייב להיות מקצועי ואמין מאוד. ניתן ללמוד להיות עמיל מכס בקורסים מיוחדים, אשר בסיומם יש לעבור בחינות מיוחדות ותקופת התמחות. במידה שעומדים בכל אלו בהצלחה, ניתן לקבל רשיון "סוכן מכס" מטעם אגף המכס והמע"מ.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים