zap group mishpati logo

שאלות בקניין רוחני

האם מותר לי להשמיע מוזיקה בבית הקפה החדש שפתחתי? האם מותר לחברי להעלות קליפ ליוטיוב עם מוזיקה של אמן ידוע? האם אני יכול להשתמש בדמות של דיסני, או שאסתכן בהפרת זכויות יוצרים? שאלות אלו ואחרות עניינו אתכם בתחום הקניין הרוחני. אתם שאלתם, אנחנו ענינו. הנה שאלות ותשובות מפורום קניין רוחני, המנוהל ע"י ד"ר עו"ד דוד דעואל.

מאת: מערכת משפטי
27.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
שאלות בקניין רוחני

זכויות יוצרים במשחקי חברה
שאלה: האם יש זכויות יוצרים כלשהן על משחקים כגון: מחניים, תופסת, מחבואים? האם אוכל להוציא ספר עם הנחיות איך לשחק משחקים אלו ולמכור אותו ללא חשש מתביעה כלשהי?

תשובה: מהזוית האחת, אל לך לחשוש מתביעה על הפרת זכות יוצרים של מישהו, אם אינך מעתיק במישרין או בעקיפין את ספרו/מחזהו/תסריטו. מהזוית השנייה, עליך להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום, לגבי הדרכים שיבטיחו לך זכות יוצרים בספרך וימנעו העתקתו ע"י אחרים. במגן וחרב גם יחד תעשה לך מלחמה.

שימוש בתמונות
שאלה: האם אני יכול לצלם במצלמתי הפרטית תמונה בתוך מקום ציבורי ולפרסם באתר שלי? למשל של פסנתר או שולחן וכסאות בתוך בית קפה?

תשובה: בית קפה אינו "מקום ציבורי" בשונה מחוף הים או כביש/מדרכה, והחפצים שנמצאים בו אינם רכוש הציבור. כדי למנוע בעיות מיותרות רצוי לקבל הסכמה של הבעלים תחילה.

השמעת מוזיקה בבית-קפה
שאלה: פתחתי בית קפה שכונתי קטן בדרום תל אביב. האם אני חייב רשיון להשמעת שירים?

תשובה: יש להידבר תחילה עם אקו"מ לגבי רכישת רשיון שנתי להשמעת מוסיקה בבית הקפה שלך, בין ב-CD או DVD ובין ברדיו או בטלוויזיה. יש לציין, כי חלק מהשירים אינם נמצאים ברפרטואר אקו"ם ועל כן הרישיון מאקו"ם אינו מכסה אותך כנגד תביעה במקרה של השמעת שירים כאלה.
בנוסף, אם בכוונתך להשמיע דיסקים הרי שעליך לרכוש גם רישיון מהפדרציה לתקליטים וקלטות, או מארגון זכויות אחר המחזיק בזכויות המכאניות.
מבלי הסדר עם כל ארגוני הזכויות הרלבנטיים, זה עלול להיות יקר מאד בדיעבד (פיצויים למקבל הם לעתים פצעים למשלם) וחבל על הכסף שאתה כה זקוק לו בתחילת הדרך העסקית.

העלאת קליפ ליוטיוב
שאלה: רציתי לדעת האם אני יכול להעלות קליפ שלי ליוטיוב עם מוזיקה של אמן ידוע?

תשובה: אם המוסיקה שלובה אינטגרלית בקליפ שלך (ז"א מהווה חלק מהתוכן הדיגיטלי של הקליפ), זו תהא הפרת זכות יוצרים. אם מדובר בלינק שתציב באתר שלך, שיופעל אוטומטית עם הרצת הקליפ ע"י המשתמש וישמיע את המוסיקה בטכנולוגיית STREAMING מהאתר של המוסיקאי בעל זכות היוצרים בה, המצב משתנה ונעשה מורכב יותר. במקרה כזה, אפשר לבנות בסיס טוב להכשרת המעשה ותיזקק לייעוץ והנחיות מעו"ד מומחה בתחום.

אייקונים
שאלה: אשתי פותחת עסק של מכירת מוצרי גוגל בארץ - האם מותר לה לשים אייקונים של גוגל באתר שלה?

תשובה: אייקונים (צלמיות) הם יצירות גרפיות שעשויה להיות בהן זכות יוצרים. לכן, למניעת הפתעות לא נעימות, אציע לאשתך לקבל רשות בכתב מנציג מוסמך של גוגל. אני מניח שמכירת מוצרי גוגל בארץ תעשה עפ"י הרשאת גוגל ולכן לא צ"ל לכאורה בעיה לקבל הסכמה מגוגל לשימוש בצלמיות.

שינוי בציור/דמות -הפרת זכויות יוצרים?
שאלה: אם עושים שינוי בציור/ דמות (דיסני, לדוגמא) שיש עליה זכויות יוצרים, האם הדבר נחשב להפרת זכויות?

תשובה: קרוב לוודאי שכן, משתי סיבות: 1. הציור עם השינוי מהווה "יצירה נגזרת" והזכות לעשות "יצירה נגזרת" היא זכות בלעדית של בעל זכות היוצרים.
2. יש פגיעה ב"זכות המוסרית" של בעל זכות היוצרים, לשלמות יצירתו וליחוסה אליו ("אינטגריטי" ו"אבהות" בז'רגון המקובל בפרקטיקה).
היזהרו!

זכות יוצרים על קונספט
שאלה: האם יש זכויות יוצרים על קונספט של אתר מכרזים באינטרנט? כלומר: אם אני רוצה לפתוח בדיוק אותו אתר (כמובן בעיצוב שונה וכו'), עם אותו הקונספט, האם אני מפר משהו?

תשובה: הקונספט כשלעצמו אינו מוגן בזכות יוצרים, וגם אתה ואני זכאים לבנות לעצמנו אתרי אינטרנט כאוות נפשנו לשם מכירה בשיטת המכרזים. עם זאת, היזהר מפני העתקת עיצובים מקוריים מאתרים אחרים והימנע מ"לתפוס טרמפ" על לקוחותיהם ע"י קישור עמוק/מיסגור שיוליך את הצופים שולל בחושבם שהם גולשים באתרו של אחר כשלמעשה הם גולשים באתרך.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום קניין רוחני

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה