zap group mishpati logo

תביעות ייצוגיות - אתם שאלתם אנחנו ענינו

מהי תביעה ייצוגית? מתי משתמשים במכשיר זה? אם נגיש תביעה ייצוגית מהו הגמול שביהמ"ש יפסוק לנו? האם ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד מסעדה שמרשה לסועדים לעשן? ואולי ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד ערוץ הספורט, כי הוא הפסיק לשדר תוכניות אטרקטיביות? לפניכם שאלות ותשובות מפורום תביעות ייצוגיות, המנוהל ע"י עו"ד רם גורודיסקי.

מאת: מערכת משפטי
20.05.10
תאריך עדכון: 21.05.18
4 דק'
תביעות ייצוגיות - אתם שאלתם אנחנו ענינו

תביעה ייצוגית-מהי?
שאלה: מה ההבדל בין תביעה ייצוגית לבין לתביעה רגילה?

תשובה: אחד מעקרונות היסוד של הצדק הטבעי בשיטתנו, הוא כי כל אדם הינו המוכשר והראוי ביותר לייצג את עצמו וענייניו, ולפיכך יש להבטיח כי בטרם יחרץ דינו, תינתן לו האפשרות להציג את עמדתו בפני בית-המשפט.
אולם, קיימים מצבים מיוחדים, אשר בהם הדרך הרגילה למימושו של כלל הייצוג העצמי אינה מתאימה, ולכן מתירה שיטת המשפט דרך חלופית למימושו, המסתמכת על ייצוגו של אדם, על-ידי אחר. על אחד מהמצבים הללו, עונה ה-Class Action (תביעת קבוצה/סוג), אשר "התאזרחה" בארץ תחת השם תביעה ייצוגית.


חלוקת כספים בתביעה ייצוגית
שאלה: האם אפשר לקבל הערכה מה החלוקה הכספית מהסכום שנפסק בין עורך הדין לתובע במקרה של פשרה, ומה החלוקה כשהולכים עד הסוף?

תשובה: בתביעה ייצוגית שכר טרחת עורך דין וגמול התובע הייצוגי הינם בסמכותו הבלעדית של בית המשפט. חוק תובענות ייצוגיות גם קובע שאין כל תוקף להסכמה של הצדדים והם יכולים רק להמליץ.


רשות שדות התעופה/כח עליון
שאלה: האם לאור האירועים האחרונים בביטול הטיסות מישראל ובאירופה, יש מקום לתביעה נגד חברות טיסה/ רשויות טיסה, או נגד חברות הביטוח שלהן, או שמא כח עליון מונע הכל?

תשובה: אכן, התפרצות געשית סביר שתחסה תחת ההגנה של כח עליון. אבל יותר מכך - תנאי ההתקשרות בין הנוסע לחברות התעופה מוסדרים ברובם על ידי אמנות בינלאומיות המגבילות מאוד את האחריות כלפי הנוסעים והאפשרות של תביעות נזקים על ידי הנוסעים.

חוסר נגישות לנכים
שאלה: אנו בקבוצת הנכים סובלים כידוע מחוסר נגישות גם בשנת 2010 בכניסה למבנים רבים בארגונים מובילים ובתוכם. האם ניתן להגיש תביעה ייצוגית כנגד גופים אלה? אני חושב שיש גם חוק בנושא שאמור לסייע לנו ואולי גם לחייב את הארגונים להסדיר את העניין.

תשובה: נגישות היא אחד מהנושאים החשובים ביותר בגינם ניתן להגיש תביעה ייצוגית, ואכן חוק תובענות ייצוגיות מתיר זאת (בשילוב עם חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות). אם קבוצת הנפגעים כתוצאה מחוסר ההנגשה של מבנה מסוים היא גדולה מספיק, בהחלט אפשרי להגיש תביעה ייצוגית בעניין.

חיוב יתר בארנונה מצד עיריית ת"א
שאלה: גיליתי באופן מדהים לא מזמן, כי עיריית תל אביב מחייבת אותי פעמיים משום שמערכת התשלומים אונליין לא מסונכרנת עם מערכות אחרות וכך יצא  שלפעמים שילמתי אונליין דרך אתר התשלומים של העירייה ולפעמים דרך נציג טלפוני.

לאחר בירור יסודי גיליתי שחייבו אותי בערך 6-8 חודשים קדימה. הם התנצלו ואמרו שלמעשה לא אצטרך לשלם בחודשים הקרובים. האם יש מקום לתביעה ייצוגית, שכן אני מאמינה שהמערכת אונליין ובכלל משרתת אלפים רבים של לקוחות שיתכן וסבלו ממקרה זה?

תשובה: ייתכן בהחלט שניתן להגיש תביעה ייצוגית בעניין זה. נראה לי שחשוב יהיה להראות, כי לא מדובר בתקלה ספציפית רק במקרה שלך אלא משהו שקורה/קרה לעוד רבים. אם תשמעי על נוספים שכך קרה להם - ניתן יהיה להסתפק בזה.

עישון במסעדה ידועה
שאלה: אשתי ואני אכלנו לפני שבוע במסעדה מאוד ידועה בתל אביב, שלתדהמתנו עדיין לא מקפידה על נושא העישון בתחומה. האם אפשר להגיש כנגדה תביעה ייצוגית? אני מניח שעוברים בה מאות אנשים כל יום אם לא למעלה מכך.

תשובה: עבירה על האיסורים הקבועים בחוק העישון במקומות ציבוריים נראית מתאימה להפליא לתביעה יצוגית. כמה תביעות מסוג זה הוגשו בעבר כנגד מקומות בילוי ומסעדות ואף צלחו.

עיגול עודף
שאלה: האם מותר לסופרים לעגל כלפי מעלה עודף? כבר קרה לי מספר פעמים שהייתי אמור לשלם 54.97 שקלים, וביקשו ממני 55 שקלים. הדבר קרה בסניף מגה.

תשובה: עיגול סכומים מותר בשני תנאים מצטברים: בתשלום במזומן ול-10 האגורות הקרובות. אם התשלום הוא באשראי, אין הצדק לעיגול והוא אסור.


תכני ספורט בטלוויזיה
שאלה: רציתי לדעת האם ניתן להגיש תביעה כנגד ספורט 5 משום שכבר ממש אין מה לראות בערוץ זה וכל דבר משמעותי הועבר לערוצים בתשלום?

תשובה: בעבר הוגשו תביעות כנגד החברה המפיקה את ערוצי הספורט בטענה של דלדול תכנים והעברתם מהערוצים החופשיים לערוצים בתשלום. חלקן אף הוכרו כתביעות ייצוגיות ובית המשפט אישר פשרה שעיקרה החזרת תכנים מסוימים לערוצים החופשיים.
על מנת שתביעה כזו תצלח, יש להראות מהם התכנים שאותם יש לשדר בערוצים החופשיים וכיצד אותם תכנים הועברו לערוצים בתשלום.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים