zap group mishpati logo

העירייה ומשרד החינוך הפלו תלמידים, וישלמו

אפליית תלמידים בשל מוצאם? לא בבית ספרנו! כך קבע לאחרונה בימ"ש השלום בבאר-שבע וחייב את עיריית ערד ומשרד החינוך לשלם פיצויים.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
24.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
העירייה ומשרד החינוך הפלו תלמידים, וישלמו

בימ"ש השלום בבאר-שבע קיבל לאחרונה תביעת פיצויים של חמישה קטינים עולי אתיופיה נגד עיריית ערד ומשרד החינוך בשל התרשלות ואפליה פסולה, אשר באה לידי ביטוי בהוצאתם מהגנים הדתיים בהם התחנכו והעברתם לגנים אחרים, זאת ללא הסכמת הוריהם.

הורי הילדים טענו, כי זכותם הבסיסית היא לבחור את זרם החינוך במסגרתו יתחנכו ילדיהם. לטענתם, לא הייתה כל הצדקה להתנהגות העירייה כלפיהם, ואין לקבל את ההסברים שניתנו להם, לפיהם הוחלט שבכל גן יהיו לא יותר משליש ילדים שאינם דוברים עברית. לטענת ההורים, ילדיהם הוצאו מהגנים, מכיוון שהיו בהם "יותר מדי אתיופים".

ליעוץ בנושא פיצויים, פנו לעורכי דין נזיקין

העירייה הפלתה
השופט גד גדעון קיבל את הטענות שהועלו בפניו, וקבע כי העירייה כלל לא ביצעה בדיקה פרטנית באשר ליכולת השתלבות הילדים בגן, ובאשר לשליטתם בעברית.
"הסיבה היחידה להוצאת הילדים מן הגן", כך נקבע, "הינה על פני הדברים, היותם עולים חדשים מאתיופיה". בהתאם לכך נפסק, כי התובעים הופלו על רקע מוצאם, בניגוד לחוק זכויות התלמיד ובניגוד להוראות חוק איסור הפליה. השופט גדעון קבע, כי בעצם הפליית התובעים, ובהחלטה על העברתם מגן ממ"ד לגן ממלכתי, חרף רצון הוריהם, ביצעה העירייה כלפיהם גם עוולה של הפרת חובת חקוקה.

השופט דחה את הטענה לקיום אשם תורם מצד ההורים. נטען, כי להורים אשם תורם בהיווצרות הנזקים, משום שסירבו להכניס את התובעים לגנים ממלכתיים. בהקשר זה נקבע, כי הדין מגן על זכות ההורים לקבוע אם ילדיהם יתחנכו במוסד ממלכתי, או ממ"ד.

השופט החליט לפסוק פיצויים בסך של 60,000 שקלים לשלושה מהקטינים שתבעו, ופיצויים בסך 50,000 שקלים לשני הקטינים האחרים.  נקבע, כי העירייה נושאת באחריות רבה יותר לנזקים, ועל כן היא תשלם שני שלישים מהפיצויים, ומשרד החינוך ישלם את השליש הנותר.

(ת"א 2359-05 טאללין ואח' נ' עירית ערד ואח')


• ב"כ התובעים: עו"ד סיגל שלימוף-רכטמן, עו"ד יסמין קשת ועו"ד משה להב
• ב"כ הנתבעים: עו"ד חיים שימן ועו"ד דנה כץ,  עו"ד ירון פנש

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה