zap group mishpati logo

תמרור עצור - אתם, השוטר והגרסה בביהמ"ש

ביהמ"ש מבחין בין נהגים שמתפרצים לתוך הצומת ומתעלמים מתמרור העצור, לבין נהגים ש"גולשים" במקרים בהם שדה הראייה מוגבל.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
תמרור עצור - אתם, השוטר והגרסה בביהמ"ש

מיהרתם להגיע הביתה, לא שמתם לב לתמרור עצור, והתנגשתם קלות ברכב שבא משמאלכם. האם תיענשו? או לחילופין- נסעתם לתומכם, ראיתם שיש תמרור עצור, אבל למיטב הבנתכם הדרך הייתה פנויה ולכן לא בצעתם עצירה מלאה.

האם יש בכך פגם? האם שוטר מוסמך לרשום לכם דו"ח בשל כך?


תמרור עצור, בעל צורת מתומן, בצבע אדום לבן אשר נושא תמונה של כף יד, הוא תמרור מוכר וחשוב ביותר. התמרור מורה לנהג על כך, שיש לעצור ולתת זכות קדימה לרכב שבא אל הצומת, או שנכנס לצומת מכביש אחר.
תקנה 22(א) לתקנות התעבורה מחייבת לקיים את ההוראות הניתנות בתמרור, אלא אם כן התמרור הוצב שלא כדין. התקנה חלה, כמובן, גם על תמרור עצור.
פעמים רבות מסומן בכביש קו עצירה לפני תמרור עצור. אם אין קו עצירה, יש לעצור לפני התמרור במקום שממנו יש שדה ראייה וניתן לראות את התנועה.

אי עצירה לפני תמרור עצור גוררת קנס מסוג ברירת משפט. אולם, אי מתן זכות קדימה לפני תמרור עצור, גורר זימון למשפט.

שדה ראייה מוגבל


כידוע, לא אחת, מגיעים לבתי המשפט מקרים שבהם הנהגים נאשמים באי עצירה בתמרור עצור. הנאשמים טוענים בדרך כלל, כי הם עצרו לפני קו העצירה, אולם מכיון ששדה הראייה היה מוגבל הם "גלשו" קדימה. אם ביהמ"ש משתכנע מעבר לספק סביר, כי הנאשמים בצעו את העבירה הוא מרשיע אותם. אולם, ישנם מקרים שבהם ביהמ"ש מחליט לזכות את הנאשמים, כאשר אחד מהצדדים מגיש תמונות, ומהתמונות עולה ששדה הראייה אכן היה מוגבל עקב צמחיה, בתים או נסיבות אחרות, והנהג נאלץ לגלוש לכיוון הצומת כדי לראות את הדרך היטב, ואילו השוטר סבר בטעות שהנהג לא עצר כלל לפני קו העצירה והתמרור.

ביהמ"ש מבחין בין נהגים שמתפרצים לתוך הצומת ומתעלמים מתמרור העצור, לבין נהגים ש"גולשים" במקרים בהם שדה הראייה מוגבל.

במקרים שבהם יש ספק, וייתכן כי הנאשם/הנהג אכן עצר ורק אז גלש, הנאשם יזוכה.
בנוסף, ביהמ"ש יטה לזכות את הנאשם במקרה שהשוטר שנתן את הדו"ח לא ציין בדו"ח ואף לא זוכר מהו המרחק שממנו הבחין כי הנהג בצע את העבירה.

עצה: אם אתם בטוחים כי עצרתם בתמרור עצור וכי נגרם לכם עוול, שכן השוטר נתן לכם את הדו"ח "סתם", תוכלו להתגונן בביהמ"ש ולנסות לשכנע את השופט כי מקור הדו"ח הוא בטעות של השוטר, שלא אמד היטב את המרחק או בשל כך שלא ראה שעצרתם ואח"כ התקדמתם כי שדה הראייה היה מוגבל.

לקבלת סיוע משפטי פנו אל עורך דין תעבורה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה