zap group mishpati logo

רופא השיניים לא מסר את המידע הדרוש? ישלם למטופלת פיצויים

ביהמ"ש חייב רופא שיניים לפצות מטופלת ב- 35,000 שקלים בשל כך שלא מסר לה את המידע הדרוש טרם ביצוע הטיפול, ובכך פגע באוטונומיה שלה.

מאת: מערכת משפטי
10.06.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
רופא השיניים לא מסר את המידע הדרוש? ישלם למטופלת פיצויים

אשה הגישה תביעה לבימ"ש השלום בת"א בשל נזקי גוף שנגרמו לה עקב טיפול שיניים רשלני.

לטענת התובעת, אשר עברה טיפול שיניים אצל דוד מרגלית, לאחר שחשה כאבים בלסת העליונה, הרופא עקר שתיים משיניה ולא החתים אותה על טופס הסכמה, ואף לא פרט בפניה אפשרויות טיפול אחרות מלבד עקירת השיניים. הרופא גם לא הזהיר אותה מפני פגיעות וסיכונים אפשריים כתוצאה מהעקירה. ואם לא די בכך- לאחר העקירה לא ניתנה לה הוראה לטיפול אנטיביוטי ולא טיפל בתלונותיה מייד לאחר העקירה.

למציאת עורכי דין בתחום רשלנות רפואית בשיניים באינדקס החדש של אתר משפטי

התובעת סבלה מכאבים כתוצאה מהטיפול, לטענתה, נגרמה לה דלקת רצינית בלסת והיא נאלצה בסופו של דבר לעבור ניתוח.

רופא השיניים טען מנגד, כי הוא לא התרשל בהתנהלותו, שכן מצב הלסת של התובעת הוחמר בשל כך שהשתהתה בקבלת הטיפול הדרוש לאחר שהופנתה על ידו לבית החולים.

השופטת ארנה לוי דחתה את מרבית טענות התובעת, וקבעה כי רופא השיניים לא התרשל בשלבי הטיפול בתובעת.

פגיעה באוטונומיה

עם זאת, השופטת החליטה לפסוק לתובעת פיצוי בשל פגיעה באוטונומיה.

" כאשר לא נמסר למטופל המידע הדרוש טרם בצוע הטיפול הרפואי, יכול מחדל זה כשלעצמו להוות עילה להכרה בראש נזק של פגיעה באוטונומיה, זאת ללא קשר לשאלת הנזק שנגרם מאותו טיפול וללא צורך להוכיח קשר סיבתי בין אי קבלת הסכמת המטופל לטיפול ובין הנזק.

הפיצוי במקרה זה נובע מן ההכרה כי בביצוע פרוצדורה רפואית בגופו של אדם שלא בהסכמתו המודעת ישנה פגיעה בכבודו ובזכותו לאוטונומיה. לחולה זכות לבחור אם לקבל טיפול רפואי ואיזה טיפול רפואי יינתן לו", כתבה השופטת בפסק הדין.

נקבע, כי הרופא פגע באוטונומיה של התובעת בשל כך שלא מסר לה את המידע הנדרש לפני ביצוע הטיפול. בפסיקת גובה הפיצוי, השופטת לקחה בחשבון את מהות הטיפול הרפואי שניתן (טיפול לא מורכב של עקירת שתי שיניים), את העובדה שלא נותרה לתובעת נכות ואת אשמה של התובעת בהחמרת המצב.

הפיצוי שנפסק בשל פגיעה באוטונומיה הועמד על 35,000 שקלים.

(ת"א 77948-04 אלפסי סוכובולסקי טובה נ' מרגלית דוד)
• ב"כ התובעת: עו"ד בבא - נהרי
• ב"כ הנתבע: עו"ד כץ וגבאי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים