zap group mishpati logo

זכויות עובדים - דעו את זכויותיכם!

אתה עובד יותר מ-9 שעות ביום בחוץ, כולך מזיע, צמא, עייף ורעב. לא היה לך אפילו רגע אחד לנוח. האם הדבר מותר?

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 18.09.19
3 דק'
זכויות עובדים - דעו את זכויותיכם!

אתה עובד יותר מ-9 שעות ביום בחוץ, כולך מזיע, צמא, עייף ורעב. לא היה לך אפילו רגע אחד לנוח. האם הדבר מותר? האם המעביד חייב לתת לך הפסקה במהלך יום העבודה? בשעה טובה נכנסת להריון, ואת חייבת לצאת מפעם לפעם לבדיקות. הרופא שלך מקבל רק בשעות הבוקר, והמעביד לא כ"כ מרוצה מזה שאת יוצאת לבדיקות על חשבון שעות העבודה. האם מותר לו לנכות לך מהמשכורת את השעות שבהן את נעדרת מהמשרד בשל בדיקות שקשורות להריון? מהן הזכויות שמגיעות לך בהריון?

למציאת עו"ד דיני עובדים באתר משפטי

חוקי המגן

לעובדים יש זכויות. זכויות ספציפיות לקבוצות שונות (נשים בהריון, עובדי משק בית, עובדים זרים, נוער, עובדים עם מוגבלויות ועוד) וזכויות שמגיעות לעובד באשר הוא עובד. חוקי המגן – חוקים שנכללים בדיני עבודה ונועדו להגן על זכויות העובדים- אינם מאפשרים לעובדים לוותר על זכויות מסוימות, גם לא בחוזה אישי או בהסכם קיבוצי.

יש לציין, כי חוקי המגן חלים רק כאשר מתקיימים יחסי עובד-מעביד. באשר לעובדים אחרים, כגון: עובדי חברת קבלן, פרילנסרים ישנו דין אחר. בפסקי דין רבים הנדונים בבתי הדין לעבודה עולה השאלה מהי מתכונת ההעסקה בין הצדדים, כלומר: האם התקיימו יחסי עובד-מעביד, ולפיכך העובד זכאי לזכויות שבחוקי המגן, והמעביד אינו רשאי לפגוע בהן?

בין הנושאים המוסדרים בחוקי המגן, ניתן למנות את הנושאים הבאים: שכר מינימום, זכות לחופשה, אורך יום העבודה, פיצוי פיטורים, ימי מחלה, עבודת לילה ועוד.

זכויות שמוגנות

להלן פירוט אודות מספר זכויות חשובות:

1• שכר מינימום- חוק שכר מינימום מסדיר את הנושא, ומטרתו היא להבטיח שעובד לא יועסק בתנאים של ניצול ושכבודו ישמר. שכר מינימום הוא בעצם השכר הנמוך ביותר, שמעסיק יכול לשלם לעובד. כלומר: המעסיק לא יכול לשלם לעובד שכר הנמוך משכר המינימום, ואם הוא עושה כן הוא עובר עבירה.

2• חופשה שנתית- חוק חופשה שנתית מסדיר נושא זה, וקובע מהו מספר ימי החופשה שמגיעים לעובד (בדרך כלל בהתאם לוותק). החוק גם קובע מתי העובד יוכל לנצל אותם, אילו ימים לא יובאו במניין ימי החופשה והאם ניתן לפדות את החופשה.

3• שעות עבודה ומנוחה- חוק שעות עבודה ומנוחה מסדיר את אורכו של יום עבודה ("יום עבודה לא יעלה על שמונה שעות"), שבוע עבודה ("שבוע עבודה לא יעלה על ארבעים וחמש שעות עבודה"), שעות מנוחה, שעות נוספות והפסקה בזמן העבודה.

4• הודעה מוקדמת- מעסיק שמעוניין לפטר עובד, לא יכול לעשות זאת באופן מיידי. האמרה:"אתה מפוטר!" טובה אולי לסרטים. בפועל, מעסיק חייב לתת הודעה מוקדמת לעובד אודות הפיטורים. תקופת ההודעה המוקדמת מנויה בחוק, והיא נעה בדרך כלל בין כמה ימים לחודש.

5• מועד תשלום השכר- מעביד חייב להנפיק תלוש משכורת לעובד, ולשלם לו את שכרו בסוף כל חודש עד ה-9 בחודש שלאחר מכן. במידה שהמעביד יאחר בביצוע התשלום, העובד יכול לתבוע בשל הלנת שכר.

עצה
: אם אתה חושש כי אחת או יותר מזכויותיך נפגעו, אל תהסס ובדוק את הנושא. במקרה הצורך ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. יש זכויות שמגיעות לך, שאסור לך לוותר עליהן, ואם המעביד לא נותן לך אותן, הוא צפוי לעונש!

קיראו על זכויות עובדים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים