zap group mishpati logo

צרכנות - אתם שאלתם אנחנו ענינו

הזמנתם מזגן, המוכר הבטיח לספק אותו תוך 14 יום, אך טרם קיבלתם אותו. מה תעשו? האם יש מקום לתבוע ולקבל פיצוי? במקרה אחר, הטיסה התעכבה, אף אחד לא טרח להודיע לכם על כך, אתם מחכים בשדה התעופה, עייפים וכועסים על בזבוז הזמן היקר. האם תפוצו? על ביטול עסקאות, שיבושים בטיסות, אי אספקת מוצרים בזמן, עסקאות עם חברות סלולריות ונושאים צרכניים נוספים בוערים. לפניכם שאלות ותשובות מפורום צרכנות, שמנוהל ע"י עו"ד אורנית אבני-גורטלר.

מאת: מערכת משפטי
05.09.10
תאריך עדכון: 08.09.19
7 דק'
צרכנות - אתם שאלתם אנחנו ענינו

ביטול עסקה עקב עיכוב באספקה
שאלה: הזמנתי טלפונית עם תשלום בכרטיס אשראי סחורה שלא היתה במלאי היבואן. הובטחה לי אספקה בתוך חודש וחצי עד חודשיים. הסחורה הגיעה אתמול באיחור של שבועיים במשלוח ימי מחו"ל. האם באפשרותי לבטל העסקה בטענה של איחור באספקה?

תשובה: האם ההבטחה לאספקת הסחורה ניתנה בכתב או בע"פ?
אתה יכול לנסות לשכנע את ביהמ"ש, כי איחור של שבועיים הוא מעבר לגדר הסביר, אך לא בטוח כלל וכלל שטענתך תתקבל. אתה יכול לטעון, כי נגרמו לך נזקים, אך תצטרך להוכיחם. במידה שתצליח להוכיח אילו נזקים נגרמו לך כתוצאה מהאיחור בקבלת הסחורה, ביהמ"ש יוכל לפסק לך פיצוי.

חיוב שירותי תוכן דרך הסלולרי
שאלה: לאחרונה בבדיקה מעמיקה של חיובי הנייד גיליתי שאני מחויבת במאות שקלים דרך הסלולרי בשרותי תוכן.(חב' שמיר וחב' יוניסל).ע"י ניצול קטינים בעצם משתמשים בנייד שלי כאילו הינו כרטיס אשראי,
הילדה נרשמה לאודישנים ל"כמעט מלאכים" דרך פרסומת מפתה באינטרנט, וכל מה שהיא עשתה זה לתת את המס' נייד שלי, התקבל קוד שאותו עליה לרשום באתר. וזהו ברגע זה בעצם היא כאילו חתמה על עיסקת אשראי- לא יאומן!!!אני מניחה שבטח באותיות קטנות כתוב "מאשר תקנון" או משהו כזה.

ומקרה נוסף של תשובה במחשב על שאלת טריויה , וזהו- נפלנו למלכודת ניצול. ידוע לי שמשרד התמ"ת עושה משהו בנדון ואולי יהיה איזשהו חוק אבל בינתיים האם אין פה איזשהי עילה לתביעה על ניצול ציני של ילדים הרי ברור לכל, שאם היה ידוע שנחוייב בכסף אף אחד לא היה עונה על אותה שאלת טריוויה טיפשית. כעת ברור לי שהמון אנשים נפלו בפח זה, לא יתכן שלא נוכל לקבל את כספינו חזרה, חיבת להיות איזשהי פירצה.אודה לך על כל תשובה אפשרית!

תשובה: את מציגה בעייה כאובה וידועה, שהמענה לה אינו חד-משמעי, שכן מבחינת ספק השירותים, הוא קיבל אישור והסכמה לקבלת השירות.
במקרה כזה, הדרך הנכונה לפעול בה, היא לפנות לחברת הסלולר ולדרוש את הפסקת הגבייה, וכן לשלוח מכתב בנושא למועצה לצרכנות ולמשרד התקשורת.

עיכוב של 12 שעות בטיסת צ'רטר
שאלה: ב25/7 היינו אמורים לחזור בטיסת ישראייר מרודוס לישראל. כשהגענו לשדה התעופה הסתמן עיכוב בטיסה בשל "שביתה במגדל הפיקוח". כעבור זמן קצר נמחקה הטיסה באופן בלתי מוסבר מלוח הטיסות. יש לציין כי טיסות של חברות אחרות אומנם לא יצאו במועד אך נחתו ברודוס ויצאו חזרה לישראל (לפחות 3 טיסות). נאמר לנו שהטיסה שלו לא יצאה בכלל מישראל. שעות רבות חיכינו בשדה התעופה בלי נציג ישראלי מטעם החברה שיתן לנו הסברים. הטיסה יצאה רק כעבור 12 שעות. מעבר לעוגמת הנפש נגרמו לנו נזקים כספיים - הפסדנו יום עבודה, נשארנו בלי כסף לאוכל והכספומטים בשדה התעופה היו ריקים. האם יש פה עילה לתביעה?

תשובה: שביתה מוגדרת ככוח עליון, אשר פוטר את חברת התעופה מאחריות כלפי הנוסעים.
במקרה שנציגי החברה התנהגו בחוסר אחריות, לא סיפקו לכם הסברים ולא דאגו לכם כראוי בזמן שהייתכם בשדה התעופה, תוכלו לנסות לתבוע פיצוי על הנזק שנגרם לכם, כולל עוגמת הנפש שנגרמה כתוצאה מהמקרה.

עמלה בגין ביטול עסקה
שאלה: הזמנתי ייעוץ להכוונה.  לאחר יום - יומיים ביטלתי את הייעוץ אשר עולה כ 1500 ש"ח.
היום הם דורשים ממני דמי ביטול בסך של 150 ש"ח בטענה שזה מה שחברת האשראי גובה מהם.
מיותר לציין שלא הודיעו לי על עמלה זו בעת ביצוע העסקה (אגב, העסקה הנה עסקה טלפונית).
האם גבייה זו חוקית?

תשובה: אם בצעת את העסקה בטלפון, מדובר ב"עסקת מכר מרחוק". ביטול עסקת מכר מרחוק מאפשר לבית העסק לגבות מהצרכן דמי ביטול של 5% מערך העסקה, או 100 שקלים, ע"פ הסכום הנמוך מביניהם.

החזר כספי
שאלה: ביום 19.7.10 רכשתי 2 זוגות נעליים. זוג אחד קיבלתי וזוג שני המוכרת בחנות אמרה שתזמין לי.שילמתי במזומן בגין 2 הזוגות. עד ליום זה 8.8.10 טרם קיבלתי את הנעליים. החנות טוענת שזה תקוע בנמל.

ביקשתי לקבל את התשלום בחזרה וביקשו ממני להציג קבלה. לדאבוני לא שמרתי אותה אך יש לי את שובר ההזמנה של הנעליים. האם הם מחוייבים להחזיר לי על פי חוק את הכסף למרות שאין בידי את הקבלה?

תשובה: במקרה זה נראה שתוכלי לטעון לכשלון העסקה. זאת, אם לא ברור מתי יגיע זוג הנעליים החסר ואם תקבלי אותו בכלל.

באשר להחזר במזומן, לאחרונה אושרו התקנות בדבר החזר כספי במזומן.
הזכות לקבלת מזומן אמורה לחול על מוצרים מסוימים כמו: ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים, ביגוד והנעלה , מוצרים ארוזים ואשר אריזתם לא נפתחה ועוד.
התקנות קובעות מהו פרק הזמן לביטול העסקה כאמור. לרוב מדובר ב-14 יום מיום עשיית העסקה או קבלת המוצר, אולם במקרים מסוימים כגון ביגוד והנעלה נקבעה תקופת ביטול קצרה יותר של יממה.

בנוגע לקבלה החסרה- ע"פ התקנות, הצרכן צריך להציג הוכחה כי העסקה בוצעה עם בית העסק. זו יכולה להיות קבלה, אבל גם אם אין קבלה וניתן להוכיח בדרך אחרת כי העסקה בוצעה עם בית העסק, זה מספיק.
בהתאם לכך, יהא עלייך להוכיח כי הקנייה בוצעה בחנות הרלוונטית.

שירות לא תקין
שאלה: ברז שקניתי לפני כשנתים התחיל לנזול, התקשרתי לנותני האחריות של הברז, הסברתי להם את הבעיה
ואמרו שיבואו ביום ראשון בין השעות 10:00 ל-11:00 .
ביום ראשון, אני ממתין בבית לאחר ששעה 11:00 עברה, התקשרתי לחברה ושאלתי למה לא הגיע טכנאי. אמרו לי שהטכנאי יגיע היום שלישי.
האם יש לי אפשרות לתבוע אותם על כך שלא ידעו אותי לפני, וסתם לקחתי חצי יום חופש?

תשובה: האם ביררת עם החברה מדוע הטכנאי לא הגיע? האם הוצע לך פיצוי כלשהו?

ע"פ תיקון מס' 24 לחוק הגנת הצרכן, הידוע בכינויו חוק הטכנאים, יש חובה לתאם מועד ושעה לביקור טכנאי. התיקון לחוק קובע, כי זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה. איחור של שעתיים יזכה את הצרכן בפיצוי של 300 שקלים, ואיחור של 3 שעות - בפיצוי של 600 שקלים.
בהתאם לכך, נראה כי אם תגיש תביעה, תהיה זכאי לקבל פיצוי.

חדר כושר
שאלה: האם בחוזה של חדר כושר מותר להופיע סעיף שהמנוי אינו למכירה או לביטול?

תשובה: החוזה של חדר כושר הוא בדר"כ חוזה אחיד- חוזה שתנאיו, כולם או מקצתם, נקבעו מראש בידי צד אחד כדי שישמשו תנאים לחוזים רבים בינו לבין אנשים אחרים.

כאשר קיים בחוזה אחיד סעיף שבולט בו חוסר שוויון בין הצדדים הסעיף יחשב למקפח.
תנאי מקפח בחוזה אחיד הוא תנאי שמקפח את הלקוח או תנאי שנותן יתרון בלתי הוגן לספק.
בית המשפט בודק האם הסעיף הוא הוגן וסביר ועד כמה הוא מקפח את הלקוח. סעיף 3 לחוק החוזים האחידים קובע, כי בית המשפט יכול לבטל או לשנות סעיף שנחשב מקפח תוך מתן תשומת לב למכלול תנאי החוזה ולנסיבות אחרות.

יש לדעת, כי לא כל סעיף שנראה כמו סעיף מקפח, יחשב ככזה גם ע"י בית המשפט יראה בו ככזה.
על כן, אם אתה סבור שמדובר בסעיף מקפח, אתה יכול לבקש מביהמ"ש לבטלו, אך ביהמ"ש יבחן את הסעיף על רקע החוזה כולו, ולא בטוח כי יעתר לבקשתך.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה