zap group mishpati logo

נזקי גוף בתאונות אופנוע/ מדריך

אם אתה או את רוכבים על אופנוע, כדאי לכם לדעת מספר דברים חשובים, כדי שבמקרה הצורך, אם חלילה תהיו מעורבים בתאונה, תדעו למי לפנות ומה לעשות כדי לקבל פיצוי על הנזקים שיגרמו

מאת: עו"ד ידידיה בלויגרונדידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף
25.10.15
תאריך עדכון: 04.03.24
9 דק'
נזקי גוף בתאונות אופנוע/ מדריך

רוכב אופנוע אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי על הנזקים שנגרמו לו, גם אם מדובר בנזקים קלים. בכתבה שלפניכם נתן הכוונה ראשונית לרוכב דו-גלגלי, אשר נפגע בתאונת דרכים, בדרך לקבלת הפיצוי שמגיע לו עקב מעורבות בתאונת דרכים.
רוכבי כלי הרכב הדו-גלגלי חשופים יותר לסכנות בדרכים, ולרוב בעת תאונה נגרם לרוכב נזק גופני. כיום רבים מרוכבי האופנועים והקטנועים הם שליחים, ובמקרים רבים, התאונה משבשת את המשך עבודתו של מי שהרכיבה היא פרי לחמו.
במקרה של תאונה, ישנם כמה צעדים ראשונים המהווים הבסיס לכל תביעת חבות שתבוא בהמשך. 

כללי:

החוק הישראלי אימץ בתחום תאונות הדרכים את עקרון האחריות המוחלטת No Fault. הזכאות לפיצויים עבור פגיעה בתאונת דרכים קיימת, אפילו אם לא הייתה  כל אשמה מצד הפוגע, ואפילו אם התאונה אירעה באשמתו של הנפגע.

זאת, בניגוד לתביעות נזיקיות אחרות, ובכללן תביעות בגין נזקי הרכוש שנגרמו באותה תאונה, בהן יש צורך להוכיח את אשמת הגורם המזיק, כדי לזכות בפיצוי.
אשמת הנפגע אינה רלבנטית כלל בשאלת הזכאות בפיצויים, למעט במקרים מסוימים, לגביהם יש לקבל ייעוץ ספציפי, בהם לרכב לא היה ביטוח חובה.

כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב אם התקיימו מספר תנאים:

• הרכב היה מבוטח בביטוח חובה בתוקף.

• לנהג היה רישיון נהיגה.

• הנהג נוהג ברשותו של בעל הרכב.

• הנהג נפגע בתאונה אפילו פגיעה קלה ביותר.

• הנפגע קיבל טיפול רפואי ממוסד מוסמך בסמוך  לתאונה.

נזק גוף מוגדר בחוק כ:"מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאברי הגוף שהיה מחובר לגוף הנפגע בעת אירוע תאונת הדרכים". כאמור לעיל,  לצורך קבלת הפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים, אין חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה.

מהם הצעדים הראשונים לאחר תאונה?

טיפול רפואי ראשוני - כמובן שברגע הראשון הדבר החשוב ביותר הוא לפנות לקבלת טיפול רפואי בהתאם לחומרת הפגיעות. מובן שבמקרי פגיעה קשים, הרוכב יפונה מיד לקבלת טיפול רפואי  בבית חולים.  חשוב להדגיש, כי גם במקרים של פגיעה קלה לכאורה, חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי סמוך ככל הניתן למועד התאונה. יש להקפיד  ולתאר בפני הרופאים המטפלים את כל הכאבים והמגבלות, גם אם אלה לא בולטים לעין ונראים חולפים או זניחים.

לעיתים, גם במקרה של תאונה קלה, ממנה יצא הרוכב עם פגיעות קלות בלבד, עלולים לצוץ נזקים חמורים יותר בהמשך, כגון כאבי צוואר וגב. ברוב המקרים הכאבים יופיעו מספר ימים או שבועות לאחר התאונה. במקרה כזה, תעלה טענה של ניתוק הקשר בין התאונה לנזקים. פנייה לקבלת טיפול רפואי ותיעוד התלונות בסמוך ככל הניתן למועד התאונה, תקל על הוכחת הקשר בין התאונה לנזקים שמתגלים בהמשך.

ישנם מקרים בהם רוכב נפגע במהלך עבודתו, והנזק נראה באותו רגע זניח, ומתוך החשש למקום העבודה, הרוכב ממשיך בעבודתו מבלי לפנות לטיפול רפואי באותו רגע. דחיית הפניה והיעדר תיעוד רלוונטי יכולים להקשות על הוכחת הנזקים בעתיד.
חשוב ביותר להקפיד על תיאור מדויק של נסיבות התאונה. אם מדובר בתאונת דרכים שאיננה גם תאונת עבודה (תאונה בדרך לעבודה, במהלך העבודה או בדרך חזרה מהעבודה) או לחילופין אם מדובר בתאונת עבודה. ישנה משמעות רבה ביותר לדברים הנרשמים בחדר מיון בשל גורם המידיות שלהם, ואם הדברים נרשמים בצורה שגויה קשה בשלב מאוחר יותר להסבירם.  יש לשים לב ולהקפיד, כי כל התלוננות נרשמות בגיליון הרפואי, הן בחדר המיון והן בביקורים אצל הרופאים במסגרת קופת החולים.

לאחר הטיפול הרפואי הראשוני, יש להמשיך בטיפולים בהתאם להנחיות הרפואיות ולבצע מעקב רפואי כנדרש ולמשך לא פחות משנה מיום התאונה, למקרה של נזקים רפואיים המתגלים בהמשך. 

תיעוד ועדים - בכל מקרה של תאונה כדאי לתעד ולצלם במידת האפשר במקום התאונה. חשיבות זו עולה במקרה של תאונה עצמית לרוכב דו-גלגלי. תאונה עצמית, כאשר התאונה נגרמת ללא מעורבות ישירה של גורם נוסף, קשה יותר להוכחה ומצריכה את מירב הראיות שניתן לאסוף כדי להתמודד מול הטענה שיכולה לעלות, כי התאונה כלל לא התרחשה.
במקרה של מעורבות כלי רכב נוסף, יש לקחת את מלוא הפרטים של הנהג השני וכלי הרכב, ולערוך רישום של הנזקים שנגרמו גם לכלי הרכב וגם לציוד המיגון.
חשוב לקחת פרטים של עדים לתאונה, אם היו, בעיקר במקרה של תאונה עצמית.

פניה לעורך-דין המתמחה בנזקי גוף - מומלץ לפנות ליעוץ משפטי מסודר, כבר בסמוך לאחר התאונה, גם ובמיוחד במקרה של תאונה קלה. לאופן ניסוח הדברים והצגת המצב הרפואי תהיה חשיבות בהמשך, כבר משלב ההודעה לחברת הביטוח וההודעה למשטרה. אין לשוחח כלל עם נציגי חברת הביטוח, גם אם אלה פונים אליכם. יש להנחות בהתאם גם את בני משפחתכם. לעיתים, נציגי חברת הביטוח פונים לנפגע ולבני משפחתו בעוד שהוא עדיין מאושפז, ומבקשים לדלות ממנו פרטים. בדרך כלל בשלב הזה הנפגע  עוד לא מיוצג, לא ברורות לו זכויותיו והוא עלול לשגות, ולכן עדיף כלל לא לשוחח עם נציגי חברת הביטוח.

אין להתפשר עם חברת הביטוח לפני קבלת ייעוץ אצל עורך דין המתמחה בפגיעות גוף בתאונות דרכים.  לעיתים, חברות הביטוח מנצלות את חוסר הידיעה ופונות בעצמן אל נפגעים ומציעות פיצוי כספי תמורת חתימה על סילוק כל תביעה עתידית. לא אחת נפגעים תמימים חסרי מודעות לזכויותיהם נופלים בפח, וזאת בשל סכומים  זניחים ביחס לפגיעתם, ובכך מונעים מעצמם כל זכות תביעה עתידית. יש לזכור, כי  חברת הביטוח מעוניינת לשלם כמה שפחות, כך שאם היא פונה בעצמה ומציעה סכום כלשהו, מדובר בסכום המשקף פיצוי נמוך באופן משמעותי מהפיצוי האמיתי המגיע לכם.

את מי תובעים? 

רוכב אופנוע שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מחברת הביטוח שהנפיקה לו פוליסת ביטוח חובה.  
במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, זכאי הרוכב גם לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי. פיצוי זה יקדם לפיצוי מחברת הביטוח, ויקוזז במקרה של תביעת חברת הביטוח בנוסף.

תאונת אופנוע שהיא גם תאונת עבודה

כל תאונה המתרחשת בדרך לעבודה ובחזרה ממנה או במהלך  העבודה, מוגדרת כתאונת עבודה. במקרים אלו, הזכאות לפיצוי היא גם מהמוסד לביטוח לאומי. ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי תשפיע על גובה הפיצוי, ותבסס כל תביעה נוספת שתוגש לאחר מכן.

במקרה של תאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה, יש להגיש בתחילה תביעה  להכרה בתאונה כתאונת עבודה ולתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. דמי הפגיעה נועדו לפצות את הנפגע עבור אותם ימי מחלה, כפי שקבעו לו הרופאים המטפלים. במידה שהתאונה תוכר כתאונת עבודה, ישלם המוסד לביטוח לאומי לעובד עבור אותם ימי מחלה שהוכרו ואשר בגינם נעדר העובד מהעבודה עקב התאונה, ועד 90 יום.

לקראת סיום תקופת הזכאות לדמי פגיעה, יש להגיש תביעה לגמלת נכות. הרוכב הנפגע יעבור בדיקה של ועדות רפואיות מטעם המוסד לביטוח לאומי, אשר יקבעו את  אחוזי הנכות. חשוב ומומלץ להתייצב לוועדות בליווי ייצוג משפטי, זאת בהתחשב בעובדה כי להחלטת הוועדה ישנה משמעות לניהול התביעה בהמשך כנגד חברת הביטוח. 
לרוב, תוגש התביעה למוסד לביטוח לאומי לפני תביעת חברת הביטוח, שכן קביעת המוסד לביטוח לאומי באשר לאחוזי הנכות, תחייב גם בתביעה מול חברה הביטוח. הפיצוי קודם לפיצוי מחברת הביטוח ויקוזז ממנו. כמו כן, הדלת נשארת פתוחה במקרה של החמרה במצב.

פניה לחברת הביטוח

רוכב שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפנות ולהגיש תביעה כנגד חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת ביטוח החובה לקבלת פיצוי על נזקיו.
הנזקים נחלקים לשתי קבוצות נזקים - נזק מיוחד ונזק כללי.
הפיצויים המשולמים על ידי בתי המשפט בגין נזק גוף משולמים על פי ראשי נזק שנקבעו בפסיקת בתי המשפט. ראשי הנזק מסווגים לשתי קטגוריות: "נזק מיוחד" ו"נזק כללי".

נזק מיוחד

הנזק המיוחד מבטא את הנזקים אשר כבר התגבשו וניתנים להערכה ולהוכחה, כמו אובדן הכנסה בעבר, וכל ההוצאות בפועל בקשר עם התאונה, כמו נסיעות, השתתפות עצמית בטיפולים ותרופות ועזרה וסיעוד של צדדים שלישיים. נזקים אלו טעונים הוכחה באמצעות קבלות, תלושי משכורת ואסמכתאות שונות, אותם חשוב לשמור מהרגע הראשון.

דרישת הפיצוי בגין נזקים מיוחדים, מותנית בדרך כלל בהוכחת הנזקים על ידי הניזוק, באמצעות הצגתם של אישורי מעביד אודות הפסדי שכר נטענים, הצגת קבלות עבור הוצאות שנגרמו לו בפועל וכיוצא בכך.
במסגרת ההליך המשפטי ובטרם קביעת שיעור הפיצויים המגיעים לניזוק, בפסק דין או בפשרה, נדרשים הצדדים, באמצעות באי כוחם, להגיש לבית המשפט תחשיבי נזק מפורטים המפרטים את שיעור הפיצויים אשר הם טוענים כי נגרמו במסגרת ראשי הנזק השונים. כן נדרשים הצדדים לצרף אסמכתאות מתאימות לתמיכה בתחשיבים.

נזק כללי

הנזק הכללי הינו נזק עתידי הניתן להערכה כללית בלבד וכולל את הפסד כושר ההשתכרות, וההוצאות העתידיות. נזק זה נגזר ממאפייניו האישיים של הנפגע, גילו, עיסוקו ושאר נתונים, ומותנה בקיומה של נכות צמיתה.
פיצוי בגין כאב וסבל הינו פיצוי כללי נוסף בתביעות בגין תאונות דרכים.

הפיצוי מחושב בהתאם לנוסחה מתמטית המביאה בחשבון את שיעור הנכות הרפואית הצמיתה, גיל הנפגע ומספר ימי האשפוז בבית החולים. זאת, להבדיל מתביעות נזיקין שבהן שיעור הפיצוי אינו קבוע מראש ואינו מוגבל אלא נתון לנסיבותיו של כל מקרה ולמאפייניו של הניזוק האינדיבידואלי.
לפיכך, גם נפגע אשר לא נותרה לו נכות צמיתה כתוצאה מהתאונה, יכול להיות זכאי לפיצוי בשיעור השווה לעד 10% נכות. פיצוי זה יכול להיקבע בהסכמה או להיפסק על ידי בית המשפט .

פוליסה מופחתת - פוליסת השתתפות עצמית

דמי ביטוח החובה לרוכבי דו-גלגלי גבוהים במיוחד. חברות הביטוח מציעות כיום פוליסה בעלות מופחתת, תמורת ויתור על פיצוי עבור מספר ימי היעדרות מעבודה וכן השתתפות עצמית גבוהה במיוחד. המשמעות של ביטוח זה היא, שבמקרה של תאונה קלה, בה נקבעו אחוזי נכות נמוכים או לא נקבעו בכלל, הפיצוי המגיע יבלע בשיעור ההשתתפות העצמית, והרוכב ישאר עם סכום נמוך או אף ללא כל פיצוי. כך במקרים בהם לא נפסקו אחוזי נכות, ונגרמו נזקים קלים של כמה אלפי שקלים, לא יתקבל הפיצוי על אותם נזקים שנגרמו.

טיפ: למי שרוכב יום יום על רכב דו-גלגלי וכמובן מי שרוכב למחייתו, מומלץ לשקול האם לרכוש פוליסה מופחתת או לרכש פוליסה רגילה, כאשר החיסכון הזניח בטווח הקצר עלול להוביל להפסד ניכר בקרות מקרה ביטוחי.

רוכבי הדו-גלגלי מעצם חשיפתם הרבה לכביש, מחויבים לנקוט משנה זהירות בנהיגתם. כמובן שיש לנקוט את כל אמצעי הבטיחות ולהמנע ככל הניתן ממעורבות בתאונות. בשל הסבירות הגבוהה והמצערת שרוכב אופנוע יהיה מעורב בתאונה ברמה כלשהי, חשוב לדעת כיצד לפעול. כפי שראינו, לכל צעד, החל משלב בחירת הביטוח, יש השפעה על הצעדים הבאים, בדרך לפיצוי המלא. לכן ישנה חשיבות רבה לפניה ליעוץ משפטי כבר בשלב הראשוני ובסמוך לתאונה, כדי לקבל את ההכוונה המלאה בנושא. 

*משרד עו"ד ידידיה בלויגרונד מתמחה בלעדית בנזקי גוף, ובעיקר בתאונות עבודה ובתאונות דרכים, בין היתר של דו-גלגלי.

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, רשלנות רפואית, ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה