zap group mishpati logo

מחיקת חובות בפשט"ר, גם אחרי הרפורמה - רק בליווי עו"ד

הרפורמה בהליך פשיטת רגל הפכה אותו להליך המועדף בעייני חייבים רבים. השינויים בהליך הפכו אותו לקצר, חסכוני ויעיל יותר ולכן כדאי עבור רוב החייבים. אולם, כדי ליהנות מיתרונותיו חשוב מאד ליישם את ההליך בליווי עורך דין מומחה בתחום שיעבור עם החייב יד ביד את הדרך הקשה עד לצו ההפטר המיוחל, ויבטיח את השלמת ההליך

מאת: עו"ד דוד הוד
19.11.15
תאריך עדכון: 28.03.24
8 דק'
מחיקת חובות בפשט"ר, גם אחרי הרפורמה - רק בליווי עו"ד

מהי הרפורמה בהליך פשיטת הרגל?

הרפורמה שנכנסה לתוקף לפני כשנה, ואשר יזם אותה פרופ' דוד האן, כונס הנכסים הרשמי בישראל, עם כניסתו לתפקיד, קובעת כי בניגוד לעבר, הליך פשיטת רגל יימשך בין שמונה עשר חודשים לארבע וחצי שנים, ובמהלך מימוש ההליך, החייב ידע מראש כמה זמן יימשך ההליך, כמה עליו לשלם ומה עליו לעשות כדי לקבל את צו ההפטר המיוחל - אותו צו שיקבע שהוא נקי מחובות. רפורמה זו היא בבחינת מהפיכה בדיני פשיטת הרגל, והיא שינתה לגמרי את פני הדברים.

מה השינוי הגדול שהביאה הרפורמה?

הבשורה העיקרית של הרפורמה היא מתן תאריך לחייב מתי הוא צפוי לסיים את חובותיו בהליך. אפשרות זו מעניקה לחייב מחוייבות להליך וגם שקט נפשי שלא היה לו בעבר בשל חוסר הידיעה מתי יסתיימו ההליכים ומתי הוא "יצא לחופשי". התנהלות נכונה של החייב יכולה להביא ל"סגירת כל הפינות" תוך שמונה עשר חודשים בהפטר מותנה. עקב כך, ההבדל בין המצב כיום לאחר הרפורמה למצב הדברים לפני הוא עצום. טרם התיקון חייבים היו נגררים עם הליך פשיטת הרגל שנים ארוכות, וחלקם לא ראו את סיום ההליך באופק גם כשחלף עשור. הרפורמה שקצבה את ההליך בזמן שינתה באופן משמעותי את פני הדברים, וכבר בדיון הראשון בבית המשפט נקבע מהו תאריך היעד לסיום ההליך. הידיעה הזו מקלה מאד על החייב ומעודדת אותו לחזור ולשתף פעולה עם רשויות החוק בתחילת ההליך ולשאת בהתחייבויותיו לאורך ההליך. אולם, החייבים צריכים לזכור שעליהם לשתף פעולה עם ההליכים בדווקנות ולעשות כל הנדרש מהם כדי לסיים את ההליך בזמן. יצוין, כי עורך דין שמלווה את החייבים ומייעץ להם לאורך כל הדרך יכול לסייע רבות בנושא.

מדוע חשוב לקבל ייצוג של עורך דין במסגרת הליך פשיטת רגל?

הייצוג לא סתם חשוב אלא חיוני, ויש שיטענו שאי אפשר בלעדיו. ליוויו של עורך הדין הוא בכל אחד משלבי הליך פשיטת הרגל ועצם הייצוג משפיע מאד על פני הדברים, ויכול לשנות את גורלו של החייב. מרגע שאדם מסתבך בחובות ומרגיש שאיננו יכול להתמודד עם הנושים וההגבלות המוטלות עליו, חיוני ביותר לפנות לעורך דין שיסייע לו שלב אחר שלב:

 שלב ראשון - החלטה על דרך פעולה - פשיטת רגל או הוצאה לפועל: חייב יכול לפרוע חובותיו במסגרת הליך פשיטת רגל או הוצאה לפועל. עורך דין מומחה בתחום יוכל לייעץ לחייב באיזה מסלול עדיף לו לסיים חובותיו והכל תלוי בנסיבות העניין, תוך התחשבות בגודל החוב, סוגי החובות, מספר הנושים, הכנסותיו של החייב, נכסיו של החייב ועוד. באופן כללי ניתן לומר, כי ברוב המקרים עדיף הליך פשיטת רגל על פני הליך הוצאה לפועל.  זאת בשל כמה סיבות ולהלן חלקן: ראשית, הפטר בהליך הוצאה לפועל יכול להסתיים בתוך חצי שנה ממועד הגשת הבקשה בשונה מהליך פשיטת רגל שיכול להסתיים תוך שמונה עשר חודשים. עם זאת, על החייב בהוצאה לפועל להיות מוכרז מוגבל באמצעים במשך 5 שנים ולשלם את צו התשלומים באופן סדיר 3 שנים אחרונות.

כלומר, הליך הפטר בהוצאה לפועל אינו מתאים לחייבים המוכרזים מוגבלים באמצעים ארבע שנים. שנית, אין להגיש הליך הפטר בהוצאה לפועל כאשר יש נושה לו חייבים סך 400000 אלף ₪ ויותר. אם כן, אין שיקול דעת לרשם ההוצל"פ ועליו לדחות הבקשה. בנוסף, אם לחייב בהוצאה לפועל ישנם חובות מעל 800000 אלף ₪, הרי שגם כאן עשוי לדחות הרשם את הבקשה על הסף. בהליך פש"ר אין משמעות לגובה החובות ולכן אין מניעה להגיש בקשה לפש"ר על סכומים גבוהים הרבה יותר. 

שלב שני - הגשת בקשה לכינוס נכסים: הליך פשיטת רגל מתחיל בבקשה לכינוס נכסים. את הבקשה יש לדעת איך לכתוב ועל אילו תימוכין לבססה. בית המשפט חייב להאמין לתום ליבו של החייב ולהשתכנע כי החובות נוצרו בתום לב. חייב שמניח כי יוכל להגיש הבקשה לבד ללא סיוע משפטי טועה, ועשוי להזיק לעצמו כך שבקשתו תדחה. בנוסף, ישנה משמעות רבה לדרך עריכת המסמכים ולפסיקת צו התשלומים אותו על החייב לשלם מידי חודש לקופת הכינוס. על החייב להציג את יכולתו הכלכלית המלאה. נסיונו של עורך הדין בהצגת מצבו הכלכלי הרפואי והנפשי של החייב ובני משפחתו עשוי לסייע לו רבות לזכות בצו תשלומים בהתאם ליכולתו. בהיעדר ייצוג הולם, ייתכן שהחייב ייקבל צו תשלומים שאינו הולם את מצבו, כך שהוא עשוי לקרוס כלכלית בזמן היותו בהליך פשיטת רגל.   

שלב שלישי - קביעת תכנית כלכלית: עם קבלת צו הכינוס מתחיל הליך פשיטת הרגל. במסגרת ההליך ממונה מנהל מיוחד על ידי כונס הנכסים שיהיה אחראי על החייב ועל התנהלותו במהלך תקופת פירעון החובות. תקופה זו יכולה להמשיך שמונה עשר חודשים עד ארבע וחצי שנים. גם בקביעת התכנית הכלכלית חשוב מאד הייצוג של עורך הדין שיסייע לחייב להציג את מצבו הכלכלי הרפואי והנפשי באופן שיקל עמו ויסייע לו לגבש תוכנית כלכלית לפרעון החובות שיוכל לעמוד בה. בשלב זה עורך הדין מסייע לחייב בחקירה אצל המנהל המיוחד, בדיקת תביעות החוב ובקביעת תוכנית הפרעון ולחילופין הסדר נושים ראוי. כל נושה שטוען לקיומו של חוב יעבור חקירה דקדקנית על ידי עורך הדין המייצג את החייב, ויכול להיות שהחוב יבוטל או יצומצם באופן משמעותי.

חשוב לזכור, כי על אף שעל פי הדין המנהל הממונה מחויב לשמור על האינטרסים של החייב וחלה עליו חובת נאמנות כלפיו, לא פעם יש ניגוד אינטרסים בין השניים. למנהל הממונה, ששכר טרחתו הוא נגזרת של גובה החוב, עשוי להיות אינטרס לקבוע סכום חוב/צו תשלומים גבוה. עורך דין שמייצג את החייב ישמור על האינטרסים שלו, ויפעל לצמצום קופת הנשייה ולקביעת תכנית כלכלית שתיטיב עם החייב עד כמה שניתן תוך רתימת הנסיבות שיובילו להקלה עימו.  

שלב רביעי - הסרת הגבלות וחזרה לחיים סדירים: מרגע שניתן לחייב צו כינוס, מוקפאים נגדו הליכי גבייה, וחלק ניכר מההגבלות מוסרות. אולם, בחלק מהמקרים נדרשות פעולות אקטיביות כדי לסייע לחייב לחזור ולתפקד באופן שוטף ללא הגבלות. לעתים יש לבקש ביטול אקטיבי של צווים, כגון צווי עיקול או צווי עיכוב יציאה מהארץ, לעתים יש לפעול להסרת הגבלות שהוטלו על רישיון הנהיגה. לא פעם גם הבנק לא משתף פעולה עם הצו ולא ממהר לשחרר את חשבון העובר ושב של החייב לפעילות רגילה. המוסד לביטוח לאומי ממשיך לקזז את הקצבה וכו'. בכל אלה ויותר, מסייע עורך הדין ללקוח וסיועו חיוני כדי לאפשר את ההתאוששות וחזרה למוטב של החייב ובני משפחתו התלויים בו. בשלב זה עומד עורך הדין בקשר עם גורמים שונים שמקיימים הליכי גבייה כנגד החייב, כגון: בנקים, המוסד לביטוח לאומי חברות תקשורת, העיריות ועוד. 

שלב רביעי: מימוש התכנית הכלכלית: תשלום הצו ודיווח שוטף תוך שיתוף פעולה עם המנהל המיוחד: לאחר הוצאת צו הכינוס וקביעת צו התשלומים, החייב נדרש לשתף פעולה עם המנהל שאחראי על ה"תיק" שלו. שיתוף פעולה זה איננו פשוט ודורש "ריצות”, הבנה בעניינים כלכליים, הגשת מסמכים ועוד שלל פרוצדורות. החשיבות של שיתוף הפעולה של החייב עם המנהל ועמידה בדרישות היא קריטית ביותר – חייב שלא משתף פעולה יכול להפסיד את עולמו אם המנהל הממונה יסיק כי החייב לא עומד בדרישות ואיננו משתף פעולה.

ייצוג של עורך דין גם בשלב זה הוא קריטי ביותר. עורך דין מתמצא בנבכי החוק והנהלים, יודע בדיוק מה יש להגיש, מתי ולהיכן והוא עושה הכל עבור החייב באופן שמסייע לו לעמוד בדרישות ממנו בזמן. שיתוף הפעולה הנדרש מהחייב כולל את פירעון התשלומים שנקבעו לו; הגשת דו"חות למנהל הממונה כל חודשיים ועדכון פרטים אישיים כל אימת שחל בהם שינוי (שינוי כתובת מגורים, שינוי תעסוקתי, שינוי סטטוס כמו: גירושין ועוד). עורך הדין עושה את כל אלה עבור החייב וכך גם מונע מצב של חשדות וחקירות עומק. פעמים רבות המנהל חושד כי החייב לא מדווח בזמן על פעולותיו ומתחיל לחקור, מה שגורר אי נעימות ועלול לגרום להפסקת ההליך המיטיב עם החייב.
חשוב להבין, כי ההתנהלות הנדרשת מהחייב במהלך תקופת הפירעון היא לא פשוטה, בוודאי לחייב שהוא עובד ובעל משפחה.

במשך תקופה זו מסייע עורך הדין בהתנהלות השוטפת מול המנהל הממונה, מול כונס הנכסים ומול בית המשפט, והסיוע יכול לכלול גם הגשת בקשות שונות ומגוונות, כגון: בקשה לביטול זמני של צו עיכוב יציאה מהארץ. נוכחותו של עורך דין גם מסייעת לקדם את העניין ולהביא לסיום ההליכים במינימום זמן. עורך דין שמלווה את התיק ותמיד עם יד על הדופק ימנע סחבת, ימנע מנושים לטעון לקיום חוב בחלוף התקופה המנויה בחוק, יקפיד על מסירת מידע מסייע לחייב ויפעל מול בעלי התפקידים בהתאם. לא פעם עורך הדין, בודאי אם הוא בעל ניסיון בתחום, מכיר היכרות אישית את המנהל הממונה ובזכות הדבר נוצרת אוירה נעימה שמאפשרת סיום ההליכים באופן יעיל יותר. 

לסיכום, הרפורמה בהליך פשיטת הרגל תורמת מאד לחייבים שיודעים מהו הצפי לסיום גביית החובות - ידיעה שמאפשרת להם תחושת שליטה וסיום יעיל ומהיר של ההליך המכביד עליהם. כדי ליהנות מיתרונות הליך פשיטת הרגל חשוב ליישם אותו בליווי צמוד של עורך דין מומחה שמעניק לחייב שירותים מתאימים בכל שלבי ההליך, באופן שתורם מאד להשלמתו לטובת החייב בהקדם ובדרך היעילה, המהירה והמיטיבה עמו. ייצוג של עורך דין מייעל את ההליך הן מבחינת נוחות, הן מבחינת חסכון כלכלי והן מבחינת קיצור משך זמן ההליך עד לקבלת צו ההפטר המיוחל.

למשרד של עו"ד דוד הוד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה