zap group mishpati logo

השריפה בכרמל - מהי אחריות הביטוח?

כל מה שרציתם לדעת על חבות חברת הביטוח שלכם או הממשלה בעקבות נזקי השריפה ביערות הכרמל. עו"ד ארז שניאורסון ממומחי פורטל משפטי, עונה על שאלות חשובות בנושא.

07.12.10
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
השריפה בכרמל - מהי אחריות הביטוח?

לפניכם שאלות ותשובות בעקבות נזקי השריפה בכרמל:

שאלה: נשרף לי הבית ואין לי פוליסת ביטוח. האם אני זכאי לפיצוי?
תשובה: על פי החוק, אתה לא זכאי לפיצוי. מס רכוש משלם נזקים אשר נובעים מאירועי טרור. זאת, אלא אם כן הממשלה תקבל החלטה מיוחדת לפצות את הנפגעים.

שאלה: אם תתקבל החלטת ממשלה לפצות את הנפגעים, מה גובה הפיצוי שאקבל?
תשובה: לא ניתן לדעת בשלב זה. אם תקבל כזאת החלטה, סביר להניח שבמסגרת ההחלטה תקבע הממשלה מפתח לחישוב הפיצוי.

ליעוץ בנושא פיצויים, פנו לעורכי דין נזיקין

שאלה: יש לי פוליסת ביטוח לבית. האם חברת הביטוח תשלם לי את מלוא הנזק?
תשובה: אם קיימת ברשותך פוליסת ביטוח לבית או לדירה, אתה זכאי לפיצוי על פי תנאי הפוליסה.

שאלה: מי קובע כמה פיצוי אקבל מחברת הביטוח?
תשובה: עליך להודיע בדחיפות לחברת הביטוח בדבר הנזק. את ההודעה ניתן להעביר לחברת הביטוח באמצעות סוכן הביטוח. חברת הביטוח תשלח שמאי, אשר יעריך את גובה הנזק ואת עלויות השיקום.

שאלה: האם חברת הביטוח תשלם לי את כל הסכומים שעליהם המליץ השמאי?
תשובה: לא בטוח. פוליסה לביטוח בית או דירה, כמו כל פוליסה, מוגבלת בסכום. הסכום המקסימלי לתשלום נקרא "גבולות אחריות". אם יתברר, שהמבנה או התכולה, בוטחו בסכום נמוך יותר מאשר ערכם במועד הנזק, אתה תקבל באופן משמעותי הרבה פחות. לדוגמא: אם לפני הרבה שנים ביטחת את תכולת הבית בסכום של 100,000 ₪, ולא עדכנת מדי פעם את סכומי הביטוח, ותכולת הבית היתה שווה לפני השריפה 300,000 ₪, והנזק בפועל לתכולה הוא 50,000 ₪, אתה מצוי במצב משפטי שנקרא "ביטוח חסר" או "תת ביטוח", והחישוב יהיה כזה: אתה ביטחת שליש מהתכולה (100,000 ₪ מתוך 300,000 ₪), ולכן תקבל שליש מהנזק, כלומר, כ- 17,000 ₪.

שאלה: האם אקבל פיצוי על תכשיטים שנשארו בבית?
תשובה: התשובה תלוי בניסוח המדויק של פוליסת הביטוח שלך. בדרך כלל פוליסות הביטוח מחייבות לשמור תכשיטים בכספת. אם התכשיטים היו בכספת והכספת לא מנעה את נזקי השריפה, אתה תהיה זכאי לפיצוי על פי הסכום שבו בוטחו התכשיטים בפוליסה.

שאלה: תוך כמה זמן חברת הביטוח תשלם לי?
תשובה: על פי חוק, על חברת הביטוח לשלם תגמולי ביטוח תוך 30 יום מהמועד שבו היא קיבלה את כל המסמכים והפרטים הדרושים לבירור חבותה. לכן חשוב מאוד להודיע לחברת הביטוח כמה שיותר מהר.

שאלה: על פי הוראת מכבי האש, עזבתי את הבית במהירות, לא הספקתי נעול ולהפעיל את האזעקה. האם חברת הביטוח תוכל להימנע מתשלום, בטענה שלא הפעלתי את אמצעי המיגון?
תשובה: כנראה שלא. אמצעי המיגון נועדו להקשות על פריצה, ואין "קשר סיבתי" בין אי הפעלת אמצעי מיגון לבין נזקי אש. המצב יהיה שונה, אם חלק מנזקיך נובעים מביזה, של אנשים שנכנסו לבית "נטוש" ולקחו חפצים.

שאלה: יש לי פוליסה לדירה במסגרת המשכנתא. לאיזה פיצוי אני זכאי?
תשובה: פוליסות לביטוח דירה או בית שנערכות במסגרת משכנתא, מבטחות רק את המבנה עצמו, ולא את התכולה. כך, שאם לא תתקבל החלטת ממשלה לפצות את הנפגעים, לא תהיה זכאי לפיצוי על תכולת הבית. את הפיצוי על נזק למבנה, הבנק מחויב, על פי תנאי הפוליסה, להעביר לבנק שנתן לך את הלוואת המשכנתא. במקביל להודעה לחברת הביטוח, עליך ליצור קשר עם הבנק, על מנת לתאם מולו את תיקון המבנה.

*עו"ד ארז שניאורסון, ראש משרד שניאורסון ושות', מומחה לביטוח, נזיקין, וייצוג בבתי משפט.

הפרופיל של עו"ד ארז שניאורסון בגוגל פלוס

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים