zap group mishpati logo

ליווי עסקי - שאלות ותשובות

הגשמתם חלום ופתחתם עסק. הקמתם חברה או שותפות ואתם מתחבטים באשר לצעדיכם. האם כדאי לערוך הסכם? מה צריך להיות כתוב בו? איך תוכלו להגן על עצמכם מפני מחלוקות עתידיות? עו"ד גיא הרשקוביץ', מנהל פורום ליווי עסקי בפורטל משפטי, ענה על שאלותיכם.

מאת: מערכת משפטי
12.12.10
תאריך עדכון: 24.06.19
4 דק'
ליווי עסקי - שאלות ותשובות

מעבר לחברה בע"מ
שאלה: אני מנהלת עסק מזה שנתיים של בגדי ילדים. רציתי לדעת מתי כדאי לשקול לעבור להיות חברה בע"מ, איך זה מתבצע, איך אני מקבלת משכורת והאם זה בכלל מומלץ?

תשובה: בדר"כ מעבר לחברה בע"מ נעשה כשההכנסות של העסק מצדיקות. כמו כן,מעבר לחברה בע"מ יש לו יתרונות נוספים מבחינת אחריות אישית שלך כבעלת העסק בתנאי כמובן שהחברה לא משמשת לצורך מעשי מרמה וכד'.
תהליך של פתיחת חברה נעשה בדר"כ אצל עו"ד ויש צורך לחתום על טפסים מסוימים ולשלם אגרות פתיחת חברה (וכן אגרה שנתית). קבלת המשכורת מבוצעת באמצעות החברה. להערכתי קצרה היריעה מלהניח את כל התשתית של כל השיקולים המצדיקים ו/או אלו שלא מצדיקים לפתוח חברה. אני ממליץ לפנות לייעוץ מעמיק ויסודי.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ליווי עסקי

הסכם שותפות
שאלה: יש לי עסק לתרגום. חבר רוצה להיכנס איתי לשותפות. אין לי ממש מושג מאיפה להתחיל. אני לא יודע כמה אחוזים אני רוצה לתת, כמה כסף הוא יתן בתמורה- איך מחשבים את כל זה?

תשובה: חשוב מאוד להבין שכאשר יש רצון לקיים עסק המורכב עם שני שותפים ומעלה יש חשיבות עליונה להקמת מנגנון שעל פיו תתנהל השותפות/העסק. מנגנון זה ידוע בשם הסכם שותפות. במסגרת הסכם שותפות קובעים השותפים ביחד (אם בנו את העסק מלכתחילה יחדיו)את הכללים שלפיהם תתנהל השותפות.
מדובר ביצירת כללים לגבי ניהול העסק, חלקות תפקידים, אחריות השותפים, חלוק הכנסות, חלוקת השקעות, חתימות השותפים על מסמכים בנקאיים, מנגנון למקרה של מחלוקות בין השותפים, והרשימה עוד ארוכה! האמור לעיל מקבל משנה תוקף במקרה שבו מצטרף אליך שותף! לכן מומלץ לקבל ייעוץ מתאים מעו"ד המתמחה בתחום.

מוניטין של שותפות
שאלה: אנחנו 3 שותפים, אחד רוצה לפרוש לאחר 5 שנים יחד ודורש דמי מוניטין. לא עשינו מעולם הסכם בינינו. אנו בעסקי המזון. איך אפשר לתמחר את המוניטין שלנו והאם הדבר מקובל? אנחנו בשלב של פרידה יפה כרגע.

תשובה: מוניטין של שותפות ניתן להערכה ע"י רו"ח מומחה אשר ינתח את העסק יבדוק את הריווחיות ואת קצב ההתפתחות ויקבע האם קיים מוניטין כלשהו לעסק.
במקרים רבים המוניטין הוא הבעלים עצמם ובמקרה זה קיים קושי להעריך אותו.
כל עוד הפרידה נעשית ברוח טובה רצוי לעשות הסכם חלוקה על מנת להסדיר את הזכויות של כל אחד מהצדדים בעסק בפרט כאשר חלק מהשותפים ממשיכים להחזיק בו.

עסק אינטרנטי
שאלה: האם עסק אינטרנטי - אתר, מצריך פרוצדורה ככל עסק? והאם במידה שהשירותים של האתר יהיו גם לחו"ל - יהיה צריך לעשות פעולות מסוימות גם בחוץ לארץ?

תשובה: עסק אינטרנטי, ככל עסק מצריך פרוצדורה. בנוסף לכך, יש להיערך באופן קונקרטי גם לגבי העבודה שמדובר בעסק אינטנרטי(הן מבחינה משפטית והן מבחינה חשבונאית( וזאת כדי לא להיות חשוף לתביעות וכן כדי ליתן לעסק פן מסחרי (כמו לדוגמא שמירה על זכויות יוצרים וכד').

הקמת עסק
שאלה: אני ואחותי מעוניינות לפתוח עסק לחגיגת ימי הולדת המכיל הפעלות שונות כגון ליצנים וכן אפיה לילדים. בבית עסק יהיו שירותים ומכונת נקניקיות ופופקורן וכמובן מכונת מיצים .בערב אנו מתכננות להשתמש במקום לצורך הרצאות וערבי קפה. אילו רישיונות אנחנו צריכות?

תשובה: הרישיון המשמעותי בותר הינו רישיון עסק מהרשות המקומית שבתחומה את מתכוונת לפתוח את העסק. יש לפנות לרשות ולברר האם עסק בעל מאפיינים כפי שתיארת דורש רישיון עסק. כמובן שהמקום שבו ינוהל העסק בפועל ישפיע על התשובה שתקבלי. קרוב לוודאי שיהא צורך באישור משרד הבריאות (בגלל הכוונה להכין אוכל במקום).לעיתים מתן רישיון עסק מותנה באישור משרד הבריאות. כמו כן, רצוי לעשות ביטוח מתאים שיכסה נזקי גוף (חו"ח). וללא קשר לשאלתך הנני ממליץ (במידה ולא עשית כן) לפעול לעריכת הסכם שותפות (נכון, זו אחותך אך דווקא בגלל זה מומלץ לקבוע כללים והסכמות מראש).

חברות קש
שאלה: אני בעל מניות וחבר דירקטוריון של חברה בת 5 שותפים. לאחרונה גיליתי שהחברה שהקמתי לא הוקמה על ידי אלה ע"י חברת קש בשם פירסטבורן.
בזמן הקמת החברה לא שמתי לב משום שהבחור שטיפל בהקמה היה חבר וכל שאר בעלי המניות גם היו חברים (15 שנה הכרות).
ברצוני לדעת האם זה פלילי להקים חברת קש והאם זה שהדבר נעשה ללא ידיעתי זה גם פלילי?

תשובה: אכן כן! מדובר במעשה המהווה עבירה פלילית.
במהלך הקמת החברה נדרשת לחתום על מסמכים כבעל מניות בה וכדירקטור בחברה. חתימתך זו מהווה הצהרה לכל דבר ועניין שהפרטים המפורטים בתקנון החברה וביתר מסמכי ההתאגדות הם נכונים. להערכתי אף חתמת על ממסך שבו אתה מצהיר כי כל הפרטים שמסרת נכונים.
העובדה שלא ידעת איננה מיתרת מאחריותך!!!!
השאלות הנשאלות: מי עומד מאחורי חברת הקש? איזו חברה? מי הבעלים של חברה זו? מה החברה עוסקת? האם החברה "עקצה" מישהו?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה