zap group mishpati logo

10 כללים חשובים בדיני תעבורה

כל מה שחשוב לדעת על דיני תעבורה - מדריך

28.12.10
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
10 כללים חשובים בדיני תעבורה

 עברתם עבירת תנועה? רישיון הנהיגה נפסל? צברתם נקודות? הייתם מעורבים בתאונת דרכים (עם נפגעים)? שואלים את עצמכם כיצד לפעול - להודות באשמה? לשלם את הדוח? האם לשכור עורך-דין מומחה לתעבורה? לפניכם 10 כללי אצבע חשובים, שיסייעו בקבלת ההחלטה הנכונה:

החוק מתיר לבית המשפט לקבוע כי נהג שסירב לבצע בדיקת שכרות נחשב כמי שנהג שיכור, והוא צפוי לפסילת רישיון של מינימום שנתיים

כלל 1: אל תסרבו לבדיקת שכרות!

אם נתפסתם נוהגים בשכרות, והתבקשתם לעבור בדיקת שכרות, מומלץ לא לסרב לעבור את הבדיקה, שכן הסירוב עלול לעמוד לרעתכם. על השוטר שעוצר אתכם להבהיר היטב מהי מטרת הבדיקה, לבקש את הסכמתכם לביצועה, ולהסביר בצורה ברורה את המשמעות המשפטית של סירוב לעשותה. שימו לב! רק במקרים של סירוב על רקע רפואי, או אם הנהג יכול להוכיח שלא הבין את משמעות הסירוב, לא ייחשב הסרבן כמי שנהג בשכרות. אחרת, החוק מתיר לבית המשפט לקבוע כי נהג שסרב לבצע בדיקת שכרות נחשב כמי שנהג שיכור, והוא צפוי לפסילת רישיון של מינימום שנתיים.

בין אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים "רגילה", ובין אם בתאונת דרכים קטלנית, קצין המשטרה יכול לפסול את רישיון הנהיגה שלכם לתקופה של 30, 60 או 90 יום, בהתאם לנסיבות

כלל 2: מעורבות בתאונת דרכים עלולה להביא לפסילת הרישיון

בין אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים "רגילה", ובין אם בתאונת דרכים קטלנית, קצין המשטרה יכול לפסול את רישיון הנהיגה שלכם לתקופה של 30, 60 או 90 יום, בהתאם לנסיבות המקרה. יתרה מכך, כשמדובר בתאונת דרכים קטלנית, מוטלת על הקצין החובה לפסול את הרישיון. פסילה זמנית זו מכונה פסילה מנהלית.

ניתן לערער על החלטת קצין המשטרה בפני בית המשפט לתעבורה. בית המשפט ישקול את השיקולים ששקל קצין המשטרה ויחליט האם לאשר או להחזיר לאחור את החלטתו. בתאונת דרכים קטלנית - תאונה שיש בה נפגעים (גם נפגע קל) - יוגש על פי רוב כתב אישום ואם העונש יכלול פסילת רישיון, סביר להניח שבית המשפט יקזז מתקופת העונש את תקופת הפסילה המנהלית, או שיסתפק בתקופת הפסילה המנהלית ולא יפסוק תקופה נוספת - תלוי בנסיבות המקרה.

אם ביצעתם עבירת תנועה, תוכלו להישפט בבית המשפט לתעבורה הקרוב לביתכם, גם אם מקום ביצוע העבירה היה בתחום השיפוט של בית משפט לתעבורה אחר

כלל 3: ניתן להישפט בכל בית משפט, בלא קשר למקום העבירה

בתי משפט לתעבורה פרושים בכל רחבי הארץ מאילת ועד קריית שמונה. אם ביצעתם עבירת תנועה, תוכלו להישפט בבית המשפט לתעבורה הקרוב לביתכם, גם אם מקום ביצוע העבירה היה בתחום השיפוט של בית משפט לתעבורה באזור אחר.

אם בית המשפט החליט להטיל עליכם קנס, תצטרכו לשלם אותו מיידית, או במועד שנקבע על ידי בית המשפט. איחור בתשלום גורר תוספות פיגורים ועיכוב בחידוש רישיון הנהיגה

כלל 4: לכל פעולה שלכם משמעות אחרת

בפני נאשמים הניצבים בפני בית המשפט לתעבורה ישנן כמה אפשרויות תגובה לאשמתם בעבירות תנועה. להלן האפשרויות השונות וההשלכות של כל אחת מהן:

א. אי התייצבות לדיון - אם לא תגיעו לדיון שנקבע, בית המשפט יראה אתכם כמודים באשמה, דינכם ייגזר גם בהעדרכם, וגזר הדין יישלח אליכם בדואר.
ב. הודאה - תוכלו להודות בכתב, או בעל פה, בעובדות שבכתב האישום, או לכפור בעל פה בעובדות. אם תבחרו לכפור בעובדות, תזומנו לדיון בבית המשפט לצורך שמיעת הראיות בתיק (דיון הוכחות).
ג. דיון הוכחות - לדיון שמיעת הראיות יזומנו עדי התביעה הרשומים בכתב האישום. כל עד מטעמכם יזומן על פי בקשתכם בכתב, ואחרי הפקדת שכר עדים.
ד. גזר דין קנס - אם בית המשפט החליט להטיל עליכם קנס, תצטרכו לשלם אותו מיידית, או במועד שנקבע על ידי בית המשפט. איחור בתשלום גורר תוספות פיגורים ועיכוב בחידוש רישיון הנהיגה.
ה. גזר דין - אם בית המשפט הטיל עליכם עונש הכולל פסילת רישיון, עליכם להפקיד את הרישיון במזכירות בית המשפט במועד שנקבע בגזר הדין. אם לא תעשו זאת, לא תחלו בריצוי הפסילה (על אף שהנכם פסולים בפועל), רישיונכם לא יחודש ו/או יילקח על ידי המשטרה.

צבירת נקודות גוררת אמצעי תיקון שונים. למשל, אם תצברו מעל 24 נקודות תצטרכו לעבור שני קורסי נהיגה מונעת - בסיסית ומתקדמת

כלל 5: ניתן לערער על פסק דין של בית המשפט לתעבורה

ניתן לערער על פסק דין של בית המשפט לתעבורה בפני בית המשפט המחוזי, תוך 45 ימים מיום מתן פסק הדין. במקרים מיוחדים, שבהם הובהר לנאשם כי הוא נשפט בהעדרו, אך לא נשלחה אליו הודעה על מתן גזר הדין, ועברו כבר 45 הימים הנתונים להגשת הערעור, יכול הנאשם להגיש בקשה מיוחדת לבית המשפט המחוזי כדי לקבל רשות להארכת מועד הגשת הערעור.

כלל 6: המשמעות של תשלום דו"ח היא הודאה באשמה וצבירת הנקודות

תשלום קנס כמוהו כהודאה באשמה. לעיתים אנו ממהרים לשלם את דוחות תנועה ולא בוחנים את ההשלכות שיש לתשלום, העיקרית ביניהם - צבירת נקודות. לדוגמה, דו"ח על שימוש בסלולרי תוך כדי נהיגה בסך אלף שקל, יצבור לכם שמונה נקודות. לאחר ששולם דוח, לא ניתן לערער על כך או לבקש להישפט.

צבירת נקודות גוררת אמצעי תיקון שונים. למשל, אם תצברו מעל 24 נקודות תצטרכו לעבור שני קורסי נהיגה מונעת - בסיסית ומתקדמת. אם תצברו מעל 36 נקודות יפסל רישיונכם לשלושה חודשים ותידרשו למבחן תאוריה. לכן, לפני שמשלמים דוח, חשוב להבין את ההשפעה של התשלום על צבירת הנקודות ולשקול את האפשרות לערער על הדוח במקום זאת.

גם אם עברכם התעבורתי אינו כבד, אך אין עדים שיעידו לטובתכם, ולמעשה, מדובר בגרסה שלכם מול הגרסה של השוטר שנתן את הדו"ח, לא בטוח שכדאי לכם לבקש להישפט

כלל 7: מתלבטים האם לשלם קנס או לבקש להישפט?

עברתם עבירת תעבורה, ואתם מתלבטים אם לשלם את הקנס או להגיש בקשה להישפט ללא ייצוג? עליכם לדעת כי אם יש לכם עבר תעבורתי מכביד, לא בטוח שהאפשרות של הגשת בקשה להישפט ללא ייצוג של עורך-דין היא טובה עבורכם. זאת, משום שההרשעות הקודמות ישמשו כנגדכם בבית המשפט. בית המשפט רשאי על פי חוק לגזור עליכם קנס גבוה יותר מהקנס המקורי, ואף לפסול את רישיונכם בפועל. הכל כמובן, על פי סוג העבירה שבוצעה.

גם אם עברכם התעבורתי אינו כבד, אך אין עדים שיעידו לטובתכם, ולמעשה, מדובר בגרסה שלכם מול הגרסה של השוטר שנתן את הדו"ח, לא בטוח שכדאי לכם לבקש להישפט. כך, למשל, אם שוטר עצר אתכם בטענה שלא עצרתם לפני תמרור עצור, תוכלו כמובן לבקש להישפט ולנסות להוכיח את חפותכם, אך בהעדר נסיבות מיוחדות וראיות תומכות ברורות, בית המשפט צפוי להעדיף את גרסת השוטר. החלטתם לשלם את הדו"ח? שלמו אותו בזמן הנקוב! אם לא תעשו זאת הקנס יגדל בנוסף לריביות וייתכן שהרישיון לא יחודש ולעיתים אף יוטל עיקול על רכבכם.

בית המשפט אינו מוחל על נהיגה ללא רישיון, אך פנייה לעורך דין מומחה לתעבורה לצורך ייצוג במשפט על נהיגה ללא רישיון עשויה לשפר את מצבו של הנאשם ולהביא להקלה בעונשו

כלל 8: קיבלתם עונש שלילה בפועל? הפקידו את הרישיון

אם קבלתם שלילה בפועל - הפקידו את הרישיון! כל עוד לא הפקדתם את הרישיון לא התחלתם בריצוי העונש! הרישיון אבד? ניתן להפקיד תצהיר חתום על ידי עורך דין.

כלל 9: נהיגה ללא רישיון היא עבירה חמורה שדינה מאסר - קבלו ייעוץ משפטי

אם נתפסתם נוהגים ללא רישיון נהיגה - מדובר בעבירה חמורה, שדינה מאסר לתקופה של עד שנתיים, ומעבר לכך, לרוב הרישיון יישלל לתקופה של מינימום 3 חודשים. אמנם, בית המשפט אינו מוחל על נהיגה ללא רישיון, אך פנייה לעורך דין מומחה לתעבורה לצורך ייצוג במשפט על נהיגה ללא רישיון עשויה לשפר את מצבו של הנאשם ולהביא להקלה בעונשו.

10 כללים חשובים בדיני תעבורה(1)

כלל 10: סעו כחוק

לסיכום - סעו כחוק! נסיעה כחוק תחסוך את הצורך במפגש עם המשטרה ובתי המשפט ושכירת עורך דין לתעבורה.

* משרד עורכי דין דודי חמו מעניק ללקוח שירותים משפטיים מקצועיים בדיני התעבורה. המענה המשפטי ניתן תוך יצירת מעטפת כוללת של שירותים בחשיבה יצירתית המביאה לידי ביטוי היבטים נוספים (מעבר למשפטיים) וזאת במטרה לענות על צורכי הלקוח ולהביאו לתוצאה המבוקשת על ידו במינימום האפשרי של הוצאות.
** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים