zap group mishpati logo

בעקבות פיגוע הירי בקליפורניה: על הגירה לארה"ב

נראה, כי כעת כל מי שמגיש בקשה לקבלת ויזת אירוסין לארה"ב, או ויזות מסוגים שונים לארה"ב, יכול לצפות לבדיקות ביטחוניות מקיפות יותר. דעה

מאת: עו"ד ג'יימי כהןעו"ד דקר מיכאל
13.12.15
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'

ב- 2 בדצמבר 2015 התרחש פיגוע טרור במרכז הקהילתי בסן ברנרדינו בקליפורניה. התוקפים היו פארוק סייד, אזרח אמריקאי, עובד המחלקה לבריאות הציבור במקום, ואשתו, טשפין מאליק, אזרחית פקיסטאן אשר התגוררה בערב הסעודית. פארוק נולד וגדל בארצות הברית, אולם אשתו היגרה לארה"ב בשנת 2014 באמצעות ויזת אירוסין לארה"ב. שניהם הגיעו אל מקום הפיגוע, שם חגגו עמיתיו לעבודה של פארוק אירוע מוקדם לרגל חג המולד. בני הזוג פתחו בירי ללא הבחנה  אל החוגגים, הרגו  14 בני אדם, ופצעו רבים אחרים. חקירה של ה- FBI  גילתה, כי בני הזוג אגרו נשק ותחמושת בכמויות גדולות בביתם טרם הפיגוע.

הירי בסן ברנרדינו גרם לפוליטיקאים רבים, במיוחד מתמודדים בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, להתבטא בנושא שינויים נדרשים במדיניות ההגירה לארה"ב. המתמודד המוביל בסקרים להיבחר לנציג המפלגה הרפובליקאית במרוץ לנשיאות בשנת 2016, דונלד טראמפ, הרחיק לכת וטען, כי יש לסגור את גבולות ארצות הברית לכניסת מוסלמים לחלוטין. טראמפ ספג על התבטאותו גינויים מכל הקשת הפוליטית בארה"ב ומחוצה לה, כולל ממפלגתו. יחד עם זאת, נראה כי הפיגוע בסן ברנרדינו ישפיע על מדיניות ההגירה לארה"ב.

איזו השפעה תהיה לפיגוע על ישראלים אשר מבקשים לבקר בארה"ב או להגר אליה?
כניסה אל ארה"ב אפשרית כיום בשלושה מסלולים עיקריים; הראשון - תכנית פטור מוויזה לארה"ב, השני - ויזות לארה"ב שלא למטרות הגירה, השלישי - ויזות לארה"ב למטרות הגירה. כל שלושת המסלולים כוללים בדיקה ביטחונית של מבקש הוויזה לארה"ב טרם אישור כניסה לארה"ב.

כניסה אל ארה"ב באמצעות ויזת אירוסין - Fiancé visa 
ויזת אירוסין לארה"ב היא ויזה בקטגוריה מיוחדת, שנמצאת בין ויזת הגירה לארה"ב לבין ויזה שלא למטרות הגירה. מבקש ויזת אירוסין לארה"ב הוא אזרח אמריקאי. במקרה של טשפין מאליק, היה זה בעלה העתידי האמריקאי, סייד פארוק, אשר הגיש את הבקשה לקבלת ויזת אירוסין עבור ארוסתו. בקשה לקבלת ויזת אירוסין מוגשת אל המחלקה לאזרחות והגירה בארצות הברית. לאחר אישור הבקשה, התיק הועבר אל שגרירות ארה"ב בערב הסעודית, שם התגוררה גב' מאליק בזמנו. כדי לקבל את ויזת האירוסין לארה"ב נדרשה גב' מאליק למלא טפסים לקבלת הוויזה. הטפסים האלו מכילים שאלות רבות, אשר בין היתר מתייחסות לחברות בארגון טרור. לאחר הגשת טפסי הבקשה לוויזה, נציגי רשויות ההגירה לארה"ב בשגרירות האמריקאית מבצעים סדרה של בדיקות ביטחוניות. שמו ותאריך הלידה של המועמד לקבלת ויזה לארה"ב נבדק מול מאגרי מידע. מבקשי ויזה לארה"ב אזרחי מדינות מוסלמיות, או כאלה אשר ביקרו במדינות שנחשבות מדינות בסיכון עוברים בדיקה מקיפה במיוחד. 

נראה כי במקרה של גב' מאליק היותה ילידת פקיסטאן, אשר שוהה בערב הסעודית, אמור היה להפוך אותה למבקשת ויזה לארה"ב בסיכון גבוה. מצד שני, היותה אשה כנראה הפחית את מידת מסוכנותה בעיני אנשי הביטחון. גילויים אשר מלמדים כי גב' מאליק עברה הקצנה לאסלאם הרדיקאלי, טרם ההגירה לארה"ב, מוכיחים כי אנשי הביטחון ברשות ההגירה לארה"ב, כשלו בתפקידם, כאשר אישרו מתן ויזת אירוסין וכניסתה לארה"ב של גב' מאליק.

התוצאה הבלתי נמנעת כעת היא, שכל מי שמגיש בקשה לקבלת ויזת אירוסין לארה"ב, או ויזות מסוגים שונים לארה"ב, יכול לצפות לבדיקות ביטחוניות מקיפות יותר, אשר עשויות לעכב את אישור מתן הוויזה לארה"ב. ישראלים אשר נולדו במדינות מוסלמיות או עלו לישראל מהן, או כאלו אשר ביקרו במדינות בסיכון, עלולים להיתקל בקשיים מיוחדים ועיכובים בקבלת ויזה לארה"ב.

כניסה לארה"ב כחלק מהתכנית לפטור מהדרישה לוויזה - Visa Waiver program
בעייתית יותר מבחינה ביטחונית היא הכניסה לשטח ארה"ב באמצעות התכנית של פטור מהדרישה לקבל ויזה לארה"ב. תכנית הפטור מוויזה לארה"ב, מאפשרת לאזרחי מדינות מסוימות, בעיקר מדינות אירופה, להיכנס אל ארצות הברית לתקופה של עד 90 יום, ללא הדרישה לקבל ויזה לארה"ב מראש, וללא הצורך לעבור ראיון בשגרירות ארה"ב.

אזרחי המדינות הפטורות מהדרישה לוויזה מראש, נדרשים אמנם למלא טופס אלקטרוני ממוחשב (ESTA) אשר מכיל שאלות בנוגע לעבר הביטחוני של המבקש, אולם הטופס אינו מכיל שאלות הנוגעות לביקורים קודמים במדינות בסיכון כגון סוריה או עיראק. כך לדוגמא, חלק ממבצעי פיגועי הטרור בפריז, בעלי אזרחות אירופאית יכלו להיכנס אל שטח ארה"ב ללא כל בעיות בהיותם אזרחי מדינות הפטורות מהדרישה לקבל ויזה לארה"ב מראש. הנושא הזה מדאיג את רשויות ההגירה לארה"ב, אשר צפויות להגביר את הפיקוח על התכנית לפטור מוויזה לארה"ב.

כמו כן, צפויים שינויי חקיקה אשר יאפשרו לרשויות ההגירה לארה"ב שלא להכליל אזרחים מסוימים ממדינות הפטורות מהדרישה לוויזה בתכנית הפטור. באופן כללי ניתן לומר, כי רשויות ההגירה לארה"ב יתעכבו יותר מהרגיל במתן תשובות לבקשות לקבלת ויזה לארה"ב. צפויים גם עיכובים בכניסה לארה"ב בשדות התעופה ומעברי הגבול השונים.

האם תהיה השפעה על ישראלים שנדרשים לקבל ויזה?
מדינת ישראל אינה חלק מהתכנית של פטור מהדרישה לקבלת ויזה מראש לארה"ב, לכן ישראלים נדרשים לקבל ויזה לביקור בארצות הברית בשגרירות האמריקאית בישראל, טרם הכניסה לארה"ב. יחד עם זאת, ישראלים בעלי אזרחות זרה, לדוגמא ישראלים רבים בעלי אזרחות אירופאית, יכולים לבקר בארה"ב באמצעות התכנית לפטור מוויזה. אפשר לומר, כי מרבית הישראלים לא מבקרים במדינות מוסלמיות, אולם ישראלים רבים מבקרים בטורקיה. ייתכן כי שינויים בשאלות בטפסי בקשת פטור מהדרישה לקבל ויזה לארה"ב, יעוררו סימני שאלה אצל רשויות ההגירה לארה"ב, בכל הקשור לישראלים שביקרו במדינות מוסלמיות, כולל טורקיה.

לסיכום, אפשר לומר כי מוקדם מידי לדעת את היקף ההשפעה של הפיגוע בסן ברנרדינו על מדיניות ההגירה לארה"ב. בטווח הקצר, אין ספק, כי צפויים בדיקות ביטחוניות מקיפות וקפדניות יותר בקשר לאישור כל סוג של ויזה לארה"ב על ידי רשויות ההגירה. הבדיקות האלו יגרמו בוודאי לעיכובים באישור ויזות לארה"ב, לרבות תורי המתנה ארוכים יותר בכניסה לארה"ב עבור זרים. בטווח הארוך צפויים שינויים גורפים יותר במדיניות ההגירה לארה"ב, כולל שינויי חקיקה.

*ג'יימי כהן, עו"ד זר בישראל, עורך דין הגירה לארה"ב
כהן, פקס, ברוש - משרד עורכי דין

עו"ד דקר מיכאל

עו"ד דקר מיכאל

עורך דין מיכאל דקר, חבר בלשכת עורכי הדין עוד משנת 2008 שותף מלא ופעיל במשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי, רוזנברג. משמש בנוסף לכל ההתמחויות שלו גם כיועץ לחברות בתחום היי-טק וגם שותף מייסד של האגודה הישראלית למען דמוקרטיה וצדק

דיני הגירה, משרד הפנים, משפט מסחרי, מקרקעין ונדל"ן, דרכונים זרים, דין אמריקאי, משפט מנהלי, דיני משפחה וגירושין, דיני מיסים

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • חלון הזדמנויות ייחודי לאזרחות ספרדית לקטינים

    חלון הזדמנויות ייחודי לאזרחות ספרדית לקטינים

    קטינים מתחת לגיל 18 יכולים לקבל אזרחות ספרדית גם בלי שהוריהם יפנו בעצמם. ההליך הוא פשוט יותר ומציב פחות דרישות מקטינים
    5 דק'
  • מעמד אישי של בן זוג שאינו יהודי בישראל - מדריך

    מעמד אישי של בן זוג שאינו יהודי בישראל - מדריך

    גם אם מצאת את בחיר לבך מעבר לים ונישאתם, וגם אם הצלחתם להכריע בוויכוחים היכן לחיות והוא הסכים לאפשר לך לגור ליד אמא (למרות החום, המצב הביטחוני וקשיי השפה והפרנסה), החלום הוורוד של זוג נשוי בישראל ממאן להתממש במהירות. אזרח/ית ישראלי/ת הנישא לבן/ת זוג שאינו יהודי/ה ושואף לחיות עמו/ה בישראל ניצב מול אתגרים רבים. הדרך למעמד הנכסף שיאפשר לבן/ת הזוג לחיות בישראל ולהתפרנס פה זרועה קשיים ומכשולים. לאיזה מעמד יכול לזכות בן זוג זר החי בישראל? אילו קשיים מחכים לכם בדרך למעמד הנכסף? וכיצד, אם בכלל, ניתן להקל על התהליך?
    7 דק'
  • אישור כניסה לבת זוג מחו"ל: אהבה קולומביאנית

    אישור כניסה לבת זוג מחו"ל: אהבה קולומביאנית

    בנימין (ישראלי) וקמילה (קולומביאנית) הכירו באינטרנט והתאהבו, אבל משרד הפנים שם מקלות בגלגלים. ביה"ד לעררים בפסיקה אמיצה: "כן" לאהבה חוצת גבולות. סקירה מיוחדת
    6 דק'
עו"ד דקר מיכאל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה