zap group mishpati logo

חקירות בחו"ל (חקירות בינלאומיות) - כיצד הן מתבצעות באמת?

באילו תחומים מתבצעת חקירה בחו"ל? מה נדרש כדי לערוך חקירה כזו וכמה זה עולה לנו?

מאת: מוקה קריגר
03.02.11
תאריך עדכון: 06.01.16
3 דק'
חקירות בחו"ל  (חקירות בינלאומיות) - כיצד הן מתבצעות באמת?

חקירה בחו"ל היא כל חקירה המתבצעת מחוץ לשטח הטריטוריאלי של מדינת ישראל ומחוץ לתחומי השיפוט שלה. כל פעולת איסוף מודיעין במדינה זרה, אפילו על ידי גורמי מודיעין, ריגול וביטחון של גופים ממלכתיים רשמיים, היא קשה וסבוכה, לעיתים אפילו מסוכנת. די אם נזכור לרגע איך נראות הסתבכויות ו"תקלות" של גופים בטחוניים, של ישראל ושל מדינות אחרות, כדי להבין עד כמה מורכבת ולא פשוטה היא פעילות של חקירות פרטיות בחו"ל, כאשר חוקרים פרטיים, שמאחוריהם לא ניצבת מדינה או ארגון חשאי רשמי, מבצעים חקירות בינלאומיות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לדיון בפורום חקירות פרטיות

למציאת עו"ד מתחום חקירות באינדקס משפטי

כשאנחנו מדברים על חקירות בחו"ל, הכוונה היא לכל פעילות חקירתית מעבר לגבולותיה של הארץ, כאשר גם "חו"ל קרוב" כמו מצרים, ירדן או קפריסין, הוא כבר חקירה בחו"ל ובודאי כך הדבר, כאשר מדובר על חקירות בארה"ב, חקירות באירופה או במקומות אחרים.

תנאי שטח זרים

חקירות בחו"ל מתקיימות על פי רוב בתנאי שטח זרים ובסביבה פחות מוכרת ומצריכות הערכות מיוחדת ובעיקר ניסיון רב בביצוע חקירות בין לאומיות. יש לזכור כי החוקים ביחס לפעילותם של חוקרים פרטיים, שונים ממדינה למדינה וכך גם שונה יחס השלטונות, המשטרה ובתי המשפט ולכן יש להכיר על בוריים את חוקי המדינות הרלוונטיות שבהן עומדות להתבצע חקירות בינלאומיות.

אי הכרות של המצב החוקי ושל תנאי העבודה במדינה בה מתבצעת הפעילות עלולה לא רק להכשיל את החקירה ולא להשיג את יעדיה, אלא גם לסבך את מבצעיה והמעורבים בה מבחינה משפטית.
כאשר ניצבים בפני ביצוע חקירה בחו"ל, מומלץ להשתמש בקשרים במדינת או במדינות היעד לחקירה, לעיתים רק לצורך התייעצויות ולעיתים אפילו כדי לשתף פעולה בביצועה של החקירה בפועל (לדוגמא, ישנן מדינות שבהן רק מי שיש לו רישיון חוקר פרטי של אותה מדינה רשאי לבצע חקירה פרטית באותה ארץ ולכן כדי להיות מעורב בחקירה מקרוב אך מבלי להסתבך עם החוק, חובר חוקר ישראלי כמלווה אל חוקר מקומי לצורך ביצועה).

חקירות בחו"ל יכולות להיות במגוון רחב של נושאים, כמו ביצוע מעקבים בין אם אחרי בני זוג בעניין בגידות ובין אם בעניינים עסקיים – מסחריים, איתור חייבים מתחמקים או איתור נעדרים, חקירה בכיסוי (דיבוב מוקלט או מצולם בסתר) או תשאול פרונטאלי גלוי של עדים שונים, חקירות כלכליות לאיתור נכסים או רכוש ועוד.

עלות חקירה בחו"ל

עלותן של חקירות בחו"ל היא בדרך כלל גבוהה. למעשה עלות חקירה בחו"ל זהה לעלותה של אותה החקירה גם בארץ, אבל מה שמייקר את העלות הן ההוצאות הנלוות, מאופי ביצוען של חקירות מעבר לים.
רק לשם המחשה, צאו וחשבו עלות הטסתם של שניים – שלושה עוקבים מישראל למדינה כלשהי לצורך ביצוע מעקבים, עלות שכירת כלי רכב במקום, חדר במלון למשך 3, 5, 7 ימי מעקב, כלכלה וכו', כאשר לכך תוסיפו את עלות החקירה עצמה ותראו שהעלות הצפויה אינה זולה, סביר להניח שהיא תגיע לכמה אלפי דולרים.

* הכותב הוא חוקר פרטי ומנהל פורום חקירות בפורטל משפטי

*  מוקה קריגר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה