zap group mishpati logo

זכויות עובדים זרים

מהן הזכויות שמגיעות לעובדים זרים? האם הן נאכפות? מה אפשר לעשות במקרה שהן נפגעות?

מאת: מערכת משפטי
03.03.11
תאריך עדכון: 18.11.15
3 דק'
זכויות עובדים זרים

כיום בישראל ישנם עובדים זרים רבים שעוסקים במספר תחומים. העיקריים שבהם הם: סיעוד, ניקיון וחקלאות.
חשוב לדעת, כי לכל העובדים הזרים, גם לאלו שאין ברשותם אשרת עבודה, מגיעות זכויות ע"פ החוק. ישנן זכויות המגיעות לכל העובדים המועסקים בישראל, בכללם העובדים הזרים. הזכויות העיקריות הן אלו: שכר מינימום, הפסקות בעבודה, החזר הוצאות נסיעה, שעות נוספות, חופשה שנתית, דמי מחלה, דמי הבראה, דמי חגים, ימי אבל, פנסיה, פיצויי פיטורים  והודעה מוקדמת.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום דיני עבודה

למציאת עו"ד עובדים זרים באינדקס משפטי

החוקים חלים על עובדים זרים שמועסקים במשרה מלאה כמו גם על עובדים זרים שמועסקים על- פי שעות.

מעבידים אשר לא נותנים לעובדים הזרים את הזכויות הבסיסיות שמגיעות להם עוברים על החוק. אי תשלום שכר מינימום, אי תשלום עבור שעות נוספות, אי מתן חופשה- כל אלו ועוד מהווים עבירה פלילית של המעסיק.
במקרה כזה, ניתן להגיש תלונה במשרד התמ"ת- מחלקת האכיפה. (הכתובת: רח' סלמה 53 תל-אביב. טלמסר: 1-800-354-354).

לבתי המשפט מגיעות כל העת תביעות של עובדים זרים הטוענים כי מעסיקיהם פגעו בזכויותיהם. הפסיקה קובעת בצורה ברורה, כי עובדים זרים זכאים, ככל עובד, לזכויות הבסיסיות שבחוק.

כך למשל, בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבע לאחרונה, כי מעביד שהעסקים עובדים זרים בביצוע עבודות חקלאיות, ולא נתן להם תלושי שכר, ישלם קנס של 15,000 שקלים.
השופט משה טווינה הדגיש את החשיבות של קבלת תלוש שכר, באשר הוא המסמך הראשוני שניתן לעובד שיכול להוות בסיס לביקורת לקיום והקפדה על זכויותיו. "בפרט כאשר מדובר בעובדים זרים ובפרט כאשר בשכר מבוצעים ניכויים שונים שאין דרך לעמוד על טבעם שלא באמצעות תלושי השכר", כתב השופט בפסק הדין. (הע"ז 1696-08 מ.י. משרד התמ"ת מחלקה משפטית-עו"ז נ' נחשון אמיתי).

שמירה על זכויות בענף הסיעוד והחקלאות

כאמור, שני ענפים בולטים בהם מועסקים עובדים זרים בישראל הם הסיעוד והחקלאות. עובד סיעודי זר זכאי, כאמור, לשכר מינימום וכן לזכויות נוספות, חלקן ייחודיות לו, כמו: מגורים הולמים. עובד כזה זכאי גם לחופשה שנתית, תשלום עבור שעות נוספות, יום מנוחה שבועי, ימי מחלה, דמי הבראה ופיצויי פיטורין. ע"פ החוק, הדרכון של העובד הזר חייב להיות בידיו ולא אצל מעסיקו.

גם בענף החקלאות יש להקפיד על כך שהמעסיק יתן לעובד הזר את הזכויות הבסיסיות המגיעות לו- שכר מינימום, ימי חופשה ומחלה, דמי הבראה, הודעה מוקדמת ופיצויים פיטורין. חשוב להדגיש, כי מומלץ שהמעסיק ינהל רישום יומיומי מסודר ומדויק של שעות העבודה של העובד הזר כדי שיוכל לחשב בצורב נכונה את כל הזכויות שמגיעות לעובד. בנוסף, חלה על המעסיק חובה לבטח את העובד הזר בביטוח בריאות כדי שיוכל לקבל טיפול רפואי במקרה של פציעה או מחלה שקשורה לעבודתו.

לאן לפנות?

במקרה שזכויותיו של העובד הזר נפגעו, הוא יכול לפנות למשרד התמ"ת כאמור, או לגופים שונים שמסייעים לעובדים זרים לשמור על זכויותיהם, כמו: עמותת קו לעובד.

למידע נוסף אודות זכויות עובדים, 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים