zap group mishpati logo

אשם תורם של 50% - תפוצה במחצית מהנזק שנגרם

ביהמ"ש קבע, כי יש מקום לפצות אשה שרכבה נפגע בתאונת דרכים, אך יש להטיל עליה אשם תורם לקרות התאונה בשיעור של 50%.

מאת: מערכת משפטי
24.03.11
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אשם תורם של 50% - תפוצה במחצית מהנזק שנגרם

ביהמ"ש לתביעות קטנות ברמלה דן בתביעה בסך של 8,031 שקלים בשל תאונת דרכים שאירעה במודיעין.
לטענת התובעת, רכבה של הנתבעת פגע בה כאשר נסעה בעיר מודיעין. לדבריה, הנתבעת יצאה עם רכבה מהחנייה ופגעה בה כאשר היא נסעה בנתיב נסיעתה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזיקין ותאונות

לקבלת יעוץ משפטי בנושא תאונות פנו אל עורכי דין נזיקין


הנתבעת, לעומת זאת, טענה כי התאונה אירעה לאחר שכבר יצאה מהחנייה וכי התובעת היא זו שנכנסה לנתיב נסיעתה , מכיון שנתיב נסיעתה היה חסום על-ידי מכוניות חונות.

התובעת העידה בביהמ"ש, כי נסעה בנתיב נסיעתה, הנתבעת יצאה מן החנייה ופגעה בה. התובעת הציגה את תמונות רכבה לאחר התאונה כתמיכה לעדותה. עוד טענה התובעת, כי הנתבעת נכנסה לנתיבה והיא נאצלה לסטות כדי להתרחק ממנה, אך רכב הנתבעת פגע בה.

הנתבעת העידה בביהמ"ש, כי היא יצאה מן החניה, היו במקום פחי אשפה, היא עקפה את הפחים, התיישרה בנתיב, ואז התובעת הגיעה לצומת, ובשל מכוניות שחנו במקום והורידו ילדים לגן, נכנסה התובעת לנסיבה במהירות, ופגעה ברכבה.

ביהמ"ש: אשם תורם של 50%

השופט ד"ר עמי קובו קבע, כי יש לייחס לנתבעת אחריות לתאונה, אך יש להטיל על התובעת אשם תורם של 50% (כלומר, לקבוע כי חלקה בתאונה היה חצי).

"ניכר כי הן התובעת והן הנתבעת נהגו בחוסר זהירות כאשר נסעו זו לעבר זו מבלי שהבחינו זו בזו מבעוד מועד. אף אחת מן השתיים לא בלמה את רכבה במועד כדי למנוע את התאונה", פסק השופט. השופט הוסיף, כי  מעיון בתמונות רכבה של התובעת ומעדויות הצדדים בנוגע למקום הפגיעה ברכבה של הנתבעת, עולה, כי מדובר בהתנגשות שבה שני הרכבים נעו זה לעבר זה, ולא ניתן לייחס את מלוא האחריות לנהגת באחד הרכבים.


נפסק, כי נזקיה המוכחים של התובעת עומדים על 6,000 שקלים, ובהתחשב באשם תורם של 50%, יש לפסוק לה את מחצית הסכום, כלומר: 3,000 שקלים. בהתאם לכך, הנתבעת וחב' הביטוח הכשרת הישוב חויבו לשלם לתובעת 3,000 שקלים.

(ת"ק 427-08-10 מרחבי נ' כהן ואח')

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים