zap group mishpati logo

עיריית ירושלים גבתה ארנונה ביתר, ותפצה

"העירייה חייבת לפעול ע"פ דין, ולא לפי מהלכים טקטיים ואיומים שונים ומשונים כלפי האזרח", קבע בימ"ש השלום בירושלים

מאת: מערכת משפטי
08.05.11
תאריך עדכון: 04.11.15
3 דק'
עיריית ירושלים גבתה ארנונה ביתר, ותפצה

בימ"ש השלום בירושלים קיבל לאחרונה תביעה של תושב ירושלים נגד העירייה להשבת תשלומי יתר של ארנונה ששילם. ביהמ"ש קבע, כי העירייה, כרשות ציבורית, חייבת לפעול רק ע"פ הדין ולא לפי מהלכים טקטיים ואיומים שונים ומשונים כלפי האזרח, במטרה לרפות את ידיו מלהעלות טענותיו ולעמוד על הזכויות שמגיעות לו ע"פ דין.

התובע, הוא בעלים של נכס הנמצא ברחוב הטללים 6, רמות אלון, בירושלים. לטענת התובע, במשך למעלה מעשרים ושמונה שנים גבתה העירייה ממנו תשלומי ארנונה בשל הנכס לפי שטח של 61.37 מ"ר; בשנת 2009 הוא קיבל דרישת תשלום בשל הנכס עבור שטח מוגדל ב-20 מטרים נוספים; בעקבות כך פנה אל העירייה מספר פעמים על מנת לערוך מדידה של בנכס; אולם, רק לאחר התערבות של מבקרת העירייה נערכה ב- 12/11/09 מדידה של הנכס שלפיה נמצא כי שטח הנכס עומד על 52 מ"ר.

בעקבות כך, פנה התובע אל העירייה בבקשה להשיב לו את תשלומי היתר בשל הפרש השטח השגוי העומד על 9.37 מ"ר, סכום שמסתכם ב 16,101 שקלים, אולם בקשתו נדחתה. בשל כך הגיש התובע את התביעה.

העירייה טענה מצידה, כי לבימ"ש השלום אין סמכות לדון בתביעה, וכי מכל מקום היא פעלה ע"פ חובותיה בדין, ואם נגרם לתובע נזק, הדבר אינו באחריותה.

רשלנות וחוסר הגינות

השופט עבאס עבאסי קבע בתחילה, כי שטח הנכס אכן היה רשום באופן שגוי בספרי העירייה באופן שכלל תוספת שטח של 9.37 מ"ר מעבר לשטח שלו בפועל.

בהמשך, דן השופט בשאלה האם התובע זכאי לתבוע בבית משפט רגיל, את השבת תשלומי הארנונה ששולמו ביתר בגין תוספת השטח  השגויה, ואם כן, בגין איזה תקופה לעבר?

השופט למד מהחוק ומפסיקת ביהמ"ש העליון, כי התשובה חיובית, וקבע כי העירייה התרשלה ופעלה בצורה לא תקינה: " עצם רישום שטח הנכס באופן שגוי בספרי הנתבעת, למרות שקיימת עליה חובה לבצע מדידה נכונה של הנכס... מהווה מעשה רשלנות מצדה של הנתבעת".

השופט הדגיש, כי: " על הנתבעת, כרשות ציבורית, לפעול כלפי תושביה ביושר, בהגינות ובתום לב, ולהפקיד הקפד היטב על פעולה על פי הדין ולא בדרך של מהלכים טקטיים שקיים חשש שכל מטרתם להטיל אימה על תושבים שמבקשים למצות את זכויותיהם על פי הדין".

לאור האמור, נקבע כי על עיריית ירושלים לשלם לתובע סכום של 16,101 שקלים וכן הוצאות משפט בסך של 3,000 שקלים.

מעוניינים להגיש תביעה נגד העירייה? התייעצו עם עורך דין מהתחום המשפט המנהלי

(תא"מ 9079-04-10 צור נ' עיריית ירושלים)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים