zap group mishpati logo

הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים - סקירה

בנק הפועלים יחזיר ללקוחותיו סכומים שגבה בשל הפקת דו"חות, וישלם גמול ושכ"ט במסגרת אישור הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה בשל גביית עמלה בגין הפקת דו"חות חודשיים.

מאת: מערכת משפטי
15.05.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים - סקירה

בית המשפט המחוזי בת"א אישר לאחרונה הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד בנק הפועלים.

לטענת המבקשים, בנק הפועלים פעל בניגוד לכללי הבנקאות (שירות ללקוח) (עמלות), התשס"ח- 2008, בכל הנוגע לגביית עמלה בשל הפקדת דו"ח חודשי.

נטען, כי הבנק גבה סכום אחיד (25 ₪) בשל דו"ח המתעד תנועות בחשבון הלקוח בחודש נתון, ללא קשר למספר העמודים שהופקו, בעוד שהיה עליו לגבות סכום נקוב לבקשה , בתוספת סכום כספי נוסף, עבור כל עמוד מעמודי הדו"חות החודשיים שהופקו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום תביעות ייצוגיות

למציאת עו"ד מומחה בתביעות כספיות באתר משפטי

במתווה הפשרה נאמר, כי הבנק יפרסם על חשבונו מודעות בשני עיתונים יומיים, בהן יאמר כי לקוחות שמהם נגבתה עמלה גבוהה מידי, בשל הפקת הדו"חות, יהיו זכאים לפנות ולקבל החזר מלא של גביית היתר. פרק הזמן שבו ניתן יהיה לפנות ולבקש החזר יוגבל לשלושה חודשים.

ב"כ הצדדים הגישו המלצה מוסכמת לעניין תשלום גמול בסך של 50,000 ₪ לכל אחד מהתובעים ושכר טרחה בסך 300,000 שקלים בצירוף מע"מ.

בית המשפט: יש לאשר את הסדר הפרשה

השופטת ד"ר דפנה אבניאלי קבעה, כי במקרה הנדון מדובר בהסדר שנועד לפתור את תופעת גביית היתר בתקופת הביניים, עד למועד בו קיבל על עצמו הבנק את הפרשנות המוצעת לתעריף ע"י בנק ישראל, והחל לגבות עמלה בהתאם לזו שהוצעה לו ע"י בנק ישראל.

נקבע, כי מדובר בתקופה קצרה יחסית, בסכום ידוע של החזר, המגיע לכלל הלקוחות, שמהם נגבתה עמלת היתר, ובנכונות מצד הבנק להחזיר לכל לקוח ולקוח את הסכום שנגבה ממנו ביתר.
"שוכנעתי, כי פשרה הי הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת", כתבה השופטת בפסק הדין.

השופטת ציינה, כי בבואה לקבוע את הגמול ושכר הטרחה שישולמו ע"י הבנק לתובעים ולבא כוחם, היא לוקחת בחשבון את התרומה שתרמו התובעים להעלאת המודעות לנושא גביית עמלות היתר ע"י הבנק, ולהשגת הסדר כספי מניח את הדעת לתובעים ולחברי הקבוצה.

השופטת קבעה, כי הגמול שישולם למבקשים הוא 50,000 שקלים לכל אחד (וביחד 100,000 שקלים) ושכר הטרחה של ב"כ המבקשים יעמוד על 300,000 שקלים מע"מ.
לאור האמור, השופטת אישרה את הסדר הפשרה בנושא גביית עמלת היתר, בשל דו"חות המתעדים תנועות בחשבון הלקוח בחודש נתון ע"י הבנק.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ת"צ 1805-09 בשן נ' בנק הפועלים בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים