zap group mishpati logo

חוזה שכירות

התחתנתם ואין לכם מספיק כסף לקחת משכנתא? ברוכים הבאים לצעד הראשון לעצמאות – שכירת דירה משלכם.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 28.06.21
4 דק'
חוזה שכירות

החלטתם סוף סוף לעזוב את ההורים ולצאת לחיים האמיתיים? התחתנתם ואין לכם מספיק כסף לקחת משכנתא? ברוכים הבאים לצעד הראשון לעצמאות – שכירת דירה משלכם וידיעת כל הפרטים בחוזה שכירות.

להורדה של חוזה שכירות לדירה (בקובץ PDF)>>>


זכרון דברים להשכרת דירה

אז אחרי שראיתם מליון דירות, הצלחתם לעקוף בתור את כל המתנפלים, ולשכנע את בעל הבית שאתם, ורק אתם, הדיירים האידיאליים שתשמרו לו על הדירה ולא תעשו בעיות עם השכנים, זכרו לחתום מיד על זכרון דברים. גם כששוכרים דירה כדאי לערוך זכרון דברים, למקרה שבעל הבית מקבל הצעה אחרת שהוא לא יכול לסרב לה, ומודיע לכם שהעסקה מבוטלת. אך שימו לב שזה מחייב גם אתכם – אם חתמתם על זכרון דברים להשכרת הדירה הנ"ל, ואחר כך ראיתם דירה מתאימה יותר, תאלצו לשלם לבעל הבית דמי ביטול אפילו אם הודעתם לו על כך מיד.

החתימה

השלב השני הוא חתימה על חוזה שכירות. למזלכם, רוב חוזי השכירות הם די סטנדרטיים ובכל זאת, בעל הבית מכניס בהם שינויים, בדרך כלל לטובתו, ולכן יש לשים לב לכמה דברים שחשוב שיופיעו בחוזה השכירות שלכם.
קודם כל, חשוב לבדוק האם שכר הדירה שמצוין בחוזה הינו בשקלים או צמוד לדולר, כי שכר דירה צמוד לדולר מחייב אתכם לעקוב מדי חודש אחרי כל שינוי בהפרש התשלום, וגם אם נתתם צ'קים מראש תאלצו להשלים את ההפרש, או לרדוף אחר בעל הבית שיחזיר לכם את ההפרש.

לגבי אופן תשלום שכר הדירה, ישנן מספר דרכים לביצוע התשלום בעת עריכת חוזה השכירות. הדרך הראשונה הינה באמצעות הפקדת צ'ק או מזומן בתאריך נקוב וקבוע בחוזה. דרך נוספת הינה באמצעות תשלום מראש של מספר חודשים, ותשלומים נוספים בהמשך תקופת השכירות. הדרך שהמשכיר יעדיף בדרך כלל היא צ'קים דחויים לכל תקופת השכירות. שימו לב שעל פי החוק אסור לבטל צ'קים אלה לאחר שנתתם אותם, ואי כיבודם על ידי הבנק יכולים להוביל לנקיטת צעדים בהוצאה לפועל. מומלץ שתכניסו לחוזה את אופן התשלום ולא תסכמו עליו רק בעל פה, כדי למנוע אי הבנות בהמשך.

הערבות

דבר נוסף שהמשכיר יבקש מכם הוא ערבות כספית כלשהי, כדי להגן על עצמו מפני מצב שלא תעמדו בהתחייבויותיכם הכספיות, לא תשלמו את הוצאות הדירה הנוספות או שתגרמו נזק כלשהו לדירה מעבר לבלאי סביר. הערבות הכספית מתבצעת בדרך כלל באמצעות החתמת ערבים או באמצעות צ'ק ביטחון, ערבות בנקאית או שטר חוב. משכיר הנכס יכול עשוי לבקש מכם אחת או יותר מסוגי הערבויות האלה.

חשוב מאוד שתהיה לכם אפשרות לצאת מהדירה ולהשתחרר מהחוזה לפני סיום תקופת השכירות - בדרך כלל זה מותנה בכך שתמצאו דייר חלופי במקומכם שמוסכם על בעל הדירה, וכן שתודיעו לו על כוונתכם לעזוב מספיק זמן מראש, על פי מה הנאמר בחוזה. אם לא יופיע סעיף כזה, אתם עשויים למצוא את עצמכם משלמים שכר דירה עד סוף השנה, גם אם עזבתם את הדירה חצי שנה לאחר שנכנסתם אליה וכבר יש בה דייר אחר.

לא פחות חשוב זה להכניס לחוזה סעיף שקובע כי לא תהיו אחראים לבלאי או נזקים שקרו בדירה או בציוד שבדירה שלא באשמתכם, וסעיף שאומר כי האחריות לתיקון הציוד שקיים בדירה מוטלת במקרה של קלקול על בעל הדירה ולא עליכם.

עוד בנושא:

כל המידע על חוזה להשכרת דירה - 5 עו"ד מייעצים בנושא

זיכרון דברים (לדירה או לכל נושא) - מהי משמעותו וכיצד יש לנסח?


הטיפ שלנו לסיכום: סעיף שבעלי דירות אינם ששים להכניס אותו, אך מומלץ להתעקש עליו, הוא אופציה להארכת החוזה באותם תנאים, לפחות באותו אורך של תקופת השכירות הראשונה. אם הצלחתם להכניס סעיף כזה, לפחות אתם יודעים שבשנתיים הקרובות (ואם תוכלו, אף יותר), יהיה לכם קצת שקט מעליית שכר הדירה המטורפת בשוק.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים