zap group mishpati logo

זכות ההיוועצות של חשוד בעורך דין

מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין עוד בטרם החקירה המשטרתית? איזו השפעה יכולה להיות להליך כאשר הנחקר לא מתייעץ עם עורך דין?

מאת: מערכת משפטי
12.06.11
תאריך עדכון: 26.02.18
3 דק'
זכות ההיוועצות של חשוד בעורך דין

ע"פ הפסיקה, לכל אזרח:

עצור, מעוכב, חשוד או אזרח מן השורה, יש זכות להיוועץ בעורך דין. זוהי זכות בסיסית, שקיימת לכל אדם שנחקר במסגרת הליך פלילי או מנהלי, אשר מעמיד אותו בפני סכנה של פגיעה בזכויות המוקנות לו ע"פ כל דין.

אם המשטרה מחליטה לחקור אדם בשל חשד לביצוע עבירה כלשהי (בין אם קלה או חמורה), עליה להזהיר אותו ולומר לו שהוא נמצא תחת חקירה, ולפרט בפניו בשל אילו חשדות הוא נחקר.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום פלילי

בשלב זה, ולאחר שהמשטרה הבהירה לאותו אדם מהם החשדות הקיימים נגדו, חוקר המשטרה צריך להודיע לנחקר על זכותו להיוועץ בעורך דין מטעמו לפני החקירה.

חשיבותה של זכותו של הנחקר להיוועץ בעורך דין כבר בשלב זה היא מכרעת להמשך ההליך. הסיבה העיקרית לכך היא, שעורך דין פלילי יכול לוודא כי זכויותיו של הנחקר לא נפגעות, בכלל זה:

הזכות להימנע מהפללה עצמית וכן הזכות להיחקר תוך הימנעות משימוש באמצעי חקירה לא הוגנים או לא מקובלים.
כמו-כן, עורך דין יכול להסביר לחשוד מהי המשמעות ואילו השלכות יש לשתיקה במשטרה. זאת, כדי שיוכל לכלכל את צעדיו בהמשך.

העדפת הגרסה הראשונית של החשוד

חשוב לדעת, כי בדרך כלל בבית המשפט, השופט יעדיף את הגרסה הראשונית שמסר החשוד בתחנת המשטרה על פני הגרסה שניתנה מאוחר יותר, כאשר הנאשם התייעץ עם עורך דינו. הסיבה לכך היא, שההנחה היא שהגרסה הראשונית ניתנה בזמן אמת ותחת לחץ. אפשר להניח, שאדם שמנהל את חייו בצורה שגרתית ומגיע לפתע להיחקר בתור חשוד, נמצא ברמת לחץ גבוהה ביותר. זוהי סיטואציה מלחיצה מאוד עבור כל אדם מן השורה. למשך זמן מסוים נשללת מאותו אדם החירות שלו. בנוסף, לחוקרי המשטרה יש את הכלים והאמצעים הדרושים כדי להשפיע על החשוד ולגרום לו לענות תשובות שיתאימו למהלך החקירה שהן מעוניינים בו, תשובות אשר עלולות להיות הרסניות עבור הנחקר.

על כן, ישנה חשיבות מכרעת להיוועצות עם עורך דין לפני החקירה.

לא אחת, המשטרה שוכחת, כביכול, להעמיד את החשוד על זכותו להתייעץ עם עורך דין, והיא משלימה את פעולות החקירה העיקריות של החשודים המובאים לתחנת המשטרה, ורק בהמשך, אם מתקבלת החלטה על מעצר החשוד, נמסרת לחשוד הודעה בדבר זכותו להיוועץ בעורך דין. ההודעה נמסרת לרוב באמצעות טופס מעצר שגרתי, שבו רשומה באותיות קטנות הזכות לשמור על שתיקה והזכות לקבל ייצוג משפטי.

לאור האמור, מכיון שעיכוב, מעצר והליכי חקירה יכולים להפוך בהמשך למאסר ממושך, אשר התולדה שלו היא  בדברי הנחקר בחקירה, חשוב להקפיד על מימוש זכות ההיוועצות בעורך דין מומחה בפלילים, אשר יסייע לנחקר להבין את המצב בו הוא נמצא ויעזור לו לשמור על זכויותיו.

קבלת ייעוץ ראשוני מעורך דין פלילי יכולה להציל את מצבו של הנחקר, ולשפר את האפשרות שלו להתמודד עם האישומים נגדו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים