zap group mishpati logo

10 כללי אצבע לבחירת עורך/ת הדין לענייני משפחה המתאים לכם

אם אתם מתגרשים, חשוב שתבחרו בעורך דין מתאים, אשר ייצג את האינטרסים שלכם נאמנה. הלכתם לאיבוד בין שלל ההמלצות והפרסומים? לפניכם כללים שיעזרו לכם לבחור נכון

מאת: עו"ד אביטל רבינוביץ'עו"ד אביטל רבינוביץ
25.02.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
10 כללי אצבע לבחירת עורך/ת הדין לענייני משפחה המתאים לכם

בתקופה בה המערכת הזוגית מתערערת, ואתם מצויים במשבר זוגי, החשיבה נעשית מבולבלת, הרגשות סוערים, מכל עבר צצים "יועצים" עם כוונות טובות, וישנם לא מעט מקרים של חיפוש ותהייה/טעייה אחר עורך/ת דין מתאים, אשר יקח על עצמו את ניהול התיק וניווטו.

ברשימה זו קבצנו מספר טיפים חשובים, שיסייעו לכם בבחירת עורך הדין לענייני משפחה המתאים לכם: 

אין תחליף למומחיות

1. עו"ד מומחה בתחום - פנו לעורך דין בעל מומחיות בתחום המעמד האישי/דיני משפחה, אשר צבר מומחיות וניסיון בתחום זה. מדובר ביתרון הכרחי. הישמרו מעו"ד שעוסק "בכל התחומים", מה שמעיד על ידע כללי בלבד ולא מעמיק בדיני משפחה כפי שנדרש.

בתחום המעמד האישי, פנייה למומחה הינה קריטית, ויכולה להכריע את גורל התיק, בין היתר, בשל סוגית "מרוץ הסמכויות", לפיה הפונה ראשון לערכאה משפטית אזרחית או דתית (בית המשפט לענייני משפחה/בית הדין הרבני)  גורר את רעהו לאותה ערכאה - מה שמוביל לפי רוב לתוצאה משפטית מסוימת, שכן "הדין הולך אחר הדיין".

2. לא תמיד הכי גדול ויקר הוא הכי טוב - אל תטעו לחשוב שפנייה "לעו"ד גדול" או "הכי יקר" היא בהכרח נכונה. לעיתים עורכי-דין ממשרדים "גדולים" רק יקבלו את פניכם בפגישת הייעוץ, ואולי אף ילוו אתכם לדיון, אולם את כתבי הטענות ואת "עבודת השטח" יעשה עו"ד זוטר ו/או מתמחה. לעיתים אותו "עו"ד גדול" מופיע רק לדיון ההוכחות, אולם לדיונים המקדמיים ילווה אתכם עו"ד זוטר- מה שיקשה על ניהול התיק בהמשך בהתחשב העובדה, שגרסת הלקוח/ה כבר נאמרה ונכתבה, ומכאן שכל סטייה מגרסה זו תגרום לתדמית לא אמינה של הלקוח/ה.
דווקא "למשרד בוטיק" יש יתרון משמעותי, שכן יש לכם כתובת ברורה וידועה מראש, אשר תלווה אתכם החל מפגישת הייעוץ ועד לסוף ההליך, כאשר כל האחריות וכלל החומרים העובדתיים והמשפטיים מרוכזים ומוטלים לפתחו.

שכר טרחה ותשלומים

3. שכר טרחה - בדקו והשוו מחירים. אל תניחו לשכר הטרחה למנוע מכם לשכור את שירותיו של עו"ד הנכון עבורכם. לעיתים "החיסכון" עלול  להתגלות כהפסד גדול וארוך טווח. פעמים רבות הכי זול הופך בסוף להכי יקר, אם מגיעים למצב שבו צריך להחליף את עורך הדין. בדקו את הסכם שכר הטרחה. בקשו לחשוב על ההסכם ואל תחתמו עליו מייד. בדקו מראש מה הוא כולל.
יהיה לכם לא נעים למצוא את עצמכם חשופים לתשלומים שלא ציפיתם להם.

במועד חתימת הסכם שכר הטרחה חשוב לשאול מה ההסכם לא כולל, מאחר שלעורך הדין יש את הידע לצפות תשלומים נוספים שייתכן שיידרשו מכם במהלך הדרך. כך, למשל, ייצוג בערכאות ערעור אינן כלולות בהסכם שכר טרחה. גם הוצאות מימוש פסק הדין בלשכת ההוצאה לפועל אינן כלולות בהסכם שכר הטרחה, ואף אגרות בית משפט ותשלומים למומחים כמו שמאים, אקטוארים וכד' אינם כלולים בשכר טרחת עורך הדין. 

פני עוה"ד למלחמה או לשלום?

4. השקפת עולם דומה - בדקו האם עוה"ד מציע פתרונות ההולמים את השקפת עולמכם. לצורך הדוגמא, אם אתם בעלי נטייה "למלחמות" עקרוניות פנו לעו"ד הנחשב כ'מיליטנטי'. אם אתם מעדיפים עו"ד פרקטי וענייני, בחרו עו"ד הידוע כעו"ד הסכמי המעדיף להימנע ממלחמות. אם דרככם היא שילוב של שלום ובאין מנוס מלחמה - יש גם עורכי דין האמונים על שילוב של "בזה וגם מזה אל תנח את ידך" והכל בהתאם לנסיבות המיוחדות של התיק.

הבטחות, זמינות וייעוץ מקרובים

5. אל תתלהבו מהבטחות שמופרחות באוויר - פיזור הבטחות ע"י עורך הדין צריך להדליק לכם "נורה אדומה". על עורך הדין לפעול בנאמנות ובמסירות, אולם גם אז אין ביכולתו להבטיח תוצאה סופית כלשהי פרט להשערה ע"פ ניסיונו בהתאם לנסיבות המקרה. עו"ד מקצועי ומנוסה ישתדל להימנע מהבטחות בומבסטיות ומהצגת תמונה שכולה ורודה, ויהיה ער לקשיים ולסיכונים בתיק.
התמקדו במקצועיותו של עורך הדין, ביסודיותו, באישיותו ובניסיונו של עורך הדין, כמו גם באופי התיקים שטופלו על ידו וכד'.

6. זמינות עורך הדין - חשוב לוודא שעורך הדין זמין עבורכם. בדקו את מהירות התגובה של עורך הדין. חשוב מאד שבמקרים דחופים תוכלו להשיג ולדבר ישירות עם עורך הדין שלכם בטווח זמן קצר. עו"ד שאינו זמין עבורכם בשלב זה, ככל הנראה לא יהיה זמין גם בעתיד.

7. אל תגיעו לפגישה לבד - הגיעו לפגישת הייעוץ עם קרוב משפחה/מכר המכיר היטב את העובדות. כדאי שעוד זוג אוזניים/עיניים יהיה נוכח בפגישה מהותית זו, הן כדי להתרשם מעורך הדין והן כדי לשחזר עם הלקוח את פרטי הפגישה ו/או לסייע בהתאם לצורך.

8. היזהרו מ"יועצים" - כבר מתחילת הדרך קרוביכם ימטירו עליכם שלל עצות והצעות על פי ניסיונם האישי ודברים ששמעו מאחרים. לא כל הגירושין דומים, ולא ניתן להסיק מסקנות ממקרה של אחרים למקרה שלכם. התיק שלכם כולל את הנסיבות הקונקרטיות שלכם ורק עו"ד מקצועי בתחום יכול למפות כראוי את מצבכם המשפטי ולגזור מכך תכנית פעולה.  

אישיות וכימיה

9. אישיות עוה"ד - הנכם זכאים ליחס של כבוד, הערכה ושווה בין שווים. וודאו שעורך הדין אנושי, אמפתי וסבלן, ואינו גס רוח ותוקפן , מה שיקשה על התנהלותכם עמו.

10. כימיה עם עורך הדין - עריכת דין היא שירות אישי. אתם ועורך הדין אמורים לעבוד יחד כצוות. בדקו האם יש לכם כימיה עם עורך הדין היושב מולכם. זכרו, שעוה"ד ילווה אתכם לפרק זמן בלתי ידוע. לא בהכרח עורך הדין ששכנם/חברכם בחר מתאים גם לכם. חשוב מאוד שיווצר "קליק" בינכם לבין עוה"ד שמולכם וכי תראו את הדברים עין בעין.

לסיום, לאחר כל אלו, אם בחרתם לכם עו"ד, תנו בו אמון שהוא מבצע את עבודתו במקצועיות וביושר ואל תבדקו את מהלכיו בכל צעד ושעל, אלא אם כן יש לכם סיבה טובה להאמין שלא כך הדבר. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים