zap group mishpati logo

עסקה מרחוק בכרטיס אשראי - הצעת חוק שתקל על המעקב

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: הצעה שתקל על המעקב אחרי רכישות בכרטיס אשראי שבוצעו בטלפון או באינטרנט

מאת: מערכת משפטי
21.07.11
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
עסקה מרחוק בכרטיס אשראי - הצעת חוק שתקל על המעקב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה של חברי הכנסת אורי מקלב, יריב לוין ומשה גפני, לתקן את חוק כרטיסי חיוב. לפי ההצעה, חברות האשראי יחויבו לציין, בדף הפירוט החודשי שהן שולחות ללקוח, אם עסקה מסוימת נעשה במסמך חסר – כמו עסקה טלפונית (phone deal). התיקון נועד לסייע ללקוחות לעקוב אחר רכישות חשודות, ולמנע עוגמת נפש ונזק העלול להיגרם מרכישות כאלה.

שקיפות לתהליך הרכישה
היו"ר שאמה-הכהן אמר כי "ההצעה מוסיפה שקיפות מבורכת לתהליך הרכישה, והיא רגולציה צרכנית אפקטיבית. באפס עלות משיגים תועלת צרכנית רבה". ח"כ מקלב, שהוא יו"ר הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, אמר כי הצעת החוק הזו מצטרפת לשורה של חוקים לשיפור השירות לצרכן שנולדים מתוך פניות הציבור. הוא הסביר, כי יש הבדל בין עסקאות שהצרכן היה בחנות ו"גיהץ" כרטיס אשראי, לבין עסקאות שנעשות בטלפון או באינטרנט.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

נציג משרד המשפטים, עו"ד אסף תכלת, אמר כי במהלך השנה האחרונה נפגשו נציגי המשרד עם נציגי בנק ישראל וחברות האשראי, על מנת לבחון את הנושא. לדבריו, כדי לפשט את התהליך הוחלט לבצע את התיקון במסגרת חקיקת משנה של בנק ישראל – בתיקון הוראת ניהול בנקאי תקין שמצריכים אישור של הוועדה המייעצת של בנק ישראל והנגיד. עו"ד תכלת הוסיף כי העבודה נמצאת בשלבים מתקדמים וכי אין צורך בחקיקה.
ח"כ לוין השיב, כי יוזמי החוק נענו לבקשת הממשלה והמתינו למעלה משנה מאז אושרה ההצעה בקריאה טרומית. הוא הוסיף כי מקום התיקון הוא בחקיקה ולא בתקנות, כדי שלא יהיה נתון לשינויים תכופים.

נציגת בנק ישראל, עו"ד טל הראל, אמרה כי ישנן בעיות שהחוק לא מתייחס אליהן, כמו למשל על מי מוטלת האחריות למסור את המידע.

היועץ המשפטי של לאומי קארד, עו"ד אוהד מימון, אמר כי החברה תומכת בהצעת החוק אך הסביר כי מנפיק הכרטיס לא תמיד מקבל את המידע מהחברה שביצעה את הסליקה של התשלום. "צריך להסדיר את העברת הפרטים מהסולק למנפיק", אמר. הוא הוסיף כי החברה נערכת ליישום ההצעה באופן וולונטרי, ותוכל לכלול את ההודעה בחשבונות בתוך זמן קצר.

מתי המנפיק יהיה פטור מאחריות?
ח"כ לוין הציע לקבוע, כי אם המנפיק עשה את כל המאמצים הסבירים להשיג את המידע מהסולק ולא קיבל אותו, הוא יהיה פטור מאחריות. ח"כ לוין הוסיף: "אם זה כל כך פשוט אני לא מבין למה היישום מתעכב כבר יותר משנה". הוא ביקש לאשר את הצעת החוק בקריאה ראשונה ולבחון את המצב בשטח לפני אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית. הוועדה קיבלה את בקשתו של ח"כ לוין וכן את הצעתו להגביל את אחריות המנפיק, ואישרה כאמור את ההצעה לקריאה ראשונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה