zap group mishpati logo

עובד, מעביד - השמרו מפני תאונת עבודה

כל עובד חשוף במקום עבודתו לסכנות כלשהן – גם כאלו שהוא לא חושב עליהן

מאת: מערכת משפטי
08.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
עובד, מעביד - השמרו מפני תאונת עבודה

הגעת לעבודה, פרקת סחורה במחסן, סדרת את הארגזים, תכננת לצאת ופתאום- חבטה חזקה בראש. נפל עליך ארגז מלמעלה. ברגע הראשון אתה לא כ"כ מבין מה קורה, ודקה לאחר מכן אתה רואה שיורד לך דם מהראש ואתה מרגיש סחרחורת חזקה, קשה לך לעמוד בצורה יציבה. האם קרתה לך תאונה? האם מדובר בתאונת עבודה?


ניתן לומר, שכל עובד חשוף במקום עבודתו לסכנות כלשהן – גם כאלו שהוא לא חושב עליהן- , שאם הן מתממשות הן יכולות לגרום לפגיעה ולתאונת עבודה. בהתאם לכך, כל עובד מבוטח בביטוח לאומי, והוא מוגן מפני תאונת עבודה שעלולה להתרחש במקום עבודתו באמצעות החוק. (כלומר: אם חלילה תקרה לו תאונה שתוגדר כתאונת עבודה, הוא יקבל פיצויים). החוק שעוסק בנושא זה הוא חוק הביטוח הלאומי, אשר מסדיר את פעולת המוסד לביטוח לאומי מול האדם שנפגע בתאונת עבודה.

הגדרת תאונת עבודה

ע"פ החוק, תאונת עבודה היא תאונה שקרתה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של אדם אצל מעבידו או מטעמו. אם מדובר בעצמאי, תאונת עבודה תיחשב ככזו אם היא התרחשה תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו.
תאונת עבודה נחשבת ככזו גם אם קרתה תוך כדי הנסיעה או ההליכה של העובד לעבודה מביתו או מהמקום שבו הוא ישן. כמו-כן אם התאונה התרחשה מהעבודה בדרך חזרה הביתה, גם אז יראו בה תאונת עבודה.
כדי שהתאונה תוכר כתאונת עבודה צריך שיתקיים קשר סיבתי בין העבודה לתאונה- כלומר: בגלל פעולה שבוצעה במסגרת העבודה (סידור הארגזים, למשל) נגרמה הפגיעה.

חשוב לסייג ולהדגיש, שלא כל תאונה שקרתה במהלך העבודה תיחשב כתאונת עבודה. אם התאונה התרחשה בלי קשר ישיר לעבודה, היא לא תוכר כתאונת עבודה. כך למשל, אם אדם קיבל התקף לב בלי קשר ישיר לתנאי העבודה שלו, התאונה לא תיחשב כתאונת עבודה, כי באותה מידה הוא היה יכול לקבל התקף לב בכל מקום אחר- בבית, במסעדה, בפארק.

הפגיעות הנפוצות

כאשר מתרחשת תאונת עבודה, ניתן למנות מספר סוגי פגיעות שהן הנפוצות ביותר בתאונות כאלו, ביניהן: חבלות ראש, זעזוע מוח, דימום מוחי, פריצת דיסק, קטיעת גפיים (ידיים או רגליים), פגיעה בברך, שבירת שיניים, פגיעה באיברים פנימיים, התקף לב, אוטם שריר הלב, פגיעות נפשיות, ירידה בשמיעה, טנטון, אסטמה, עיוורון, סרטן עור ואף מוות.

פיצויים

אם התרחשה תאונת עבודה, הגוף שישלם פיצויים הוא בדרך כלל המוסד לביטוח לאומי (במקרים מסוימים אפשר לתבוע גם את חברת הביטוח של המעביד). השלב הראשון של הפיצויים נקרא "דמי פגיעה", והשלב השני כולל קצבה חודשים או מענק חד-פעמי. במקרה שנגרמה לנפגע בתאונת עבודה נכות, התשלום יהיה בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו ע"י ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי.
המטרה של הפיצויים בשל תאונת עבודה, כמו במקרה של תאונת דרכים, היא להחזיר את מי שנפגע למצב שבו הוא היה קודם הפגיעה.

מאמרים נוספים בנושא זכויות עובדים

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה