zap group mishpati logo

פשיטת רגל - המסלול המהיר לחיים חדשים

בעלי חוב רבים מפחדים להתחיל בהליך של פשיטת רגל בגלל דעות קדומות ומוניטין לא מחמיאים שיצאו למושג "פושט רגל”. פשיטת רגל כיום, לאחר הרפורמה המקיפה האחרונה בהליך זה, מהווה את המסלול האידאלי להתמודד עם חובות כלכליים. ברוב הכמעט מוחלט של המקרים עדיף לחייב לפרוע את חובותיו כפושט רגל. על ההליך ויתרונותיו

מאת: עו"ד לירן שגבלירן שגב, משרד עו"ד
05.04.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
פשיטת רגל - המסלול המהיר לחיים חדשים

אם אתה בעל חוב, יש נגדך הגבלות, הנושים דופקים על דלתות הבית והטלפון לא מפסיק לצלצל זה הזמן לפעול: יש לפנות בהקדם לעורך דין המתמחה בתחום, ולבחון מהי הדרך הנכונה לפעול במצבך כדי להיחלץ ממערבולת החובות המאיימת להטביע אותך. סביר כי עורך הדין ימליץ לך לבחור להסדיר את חובותיך במסגרת הליך של פשיטת רגל.

איך עושים את זה? איך מתחילים הליך של פשיטת רגל?

עורך הדין יבחן את התמונה הגדולה, ויתרשם האם נכון לפתוח בהליך פשיטת רגל בעניינך. מסקנה חיובית לאחר בחינת מאפיינים מגוונים ורבים ותוך שיתוף פעולה מלא מצידך, תביא ככל הנראה למסקנה כי יש לפתוח בהליכי פשיטת רגל.

ראשיתם של הליכים אלה היא בהגשת בקשה לכונס הנכסים הרשמי. לבקשה יש לצרף אסמכתאות ומסמכים רלוונטיים. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה. כונס הנכסים הרשמי מעביר המלצתו לבית משפט שקובע דיון בעניינך. התיק יתנהל בבית המשפט המחוזי במקום מגוריך או במקום בו ניהלת את העסק האחרון שלך. במסגרת הדיון בבקשה, במידה שבקשתך תתקבל, יינתן צו כינוס נכסים, ויקבע דיון נוסף בעניינך למועד של שמונה עשר חודשים קדימה. צו הכינוס מניע בפועל את הליך פשיטת הרגל.

מה כולל הליך זה?

קבלת צו כינוס הנכסים מניעה כמה תהליכים במקביל, כך:

ראשית, מתחיל הליך של כינוס נכסים. המשמעות היא בחינה של כלל הנכסים שלך, בדיקה מה יש ומה אין לך, איתור כל החובות, ההכנסות ההוצאות וכדומה.

שנית, נקבע צו תשלומים המגדיר איזה סכום תשלם כל חודש לפירעון חובותיך.

שלישית, כל ההליכים נגדך מעוכבים, פרט לצו עיכוב יציאה מהארץ שאותו, אם רוצים והדבר אפשרי, ניתן לבטל בבקשה מיוחדת. המשמעות של עיכוב ההליכים היא אדירה. החייב למעשה מקבל את חייו חזרה ומשתחרר מכל הכבלים שהעיקו עליו בשל החובות ופעולות הנושים. צווי עיקול מוסרים, החייב יכול לפתוח חשבון בנק, לחתום על הוראות קבע, להחזיק כרטיס "עדכן" המאפשר לו למשוך כסף מזומן ולהתעדכן במצב החשבון, ההגבלות על רישיון הנהיגה, אם הוטלו, מוסרות ועוד. החייב חוזר לחיות חיים נורמטיביים ויכול להוציא את עצמו מהבוץ, לעבוד מבלי שכל אגורה שיכניס תבלע בחובות, הוא יכול לארגן את חייו בצורה נכונה ומחושבת ולחזור לתפקד בשקט ושלווה יחסיים. 

רביעית, במהלך ששת החודשים מרגע קבלת צו הכינוס נושיך יגישו תביעות חוב נגדך, ויקוו שהחובות כלפיהם יפרעו במסגרת הליך פשיטת הרגל.

חמישית, במשך תקופת זמן אשר נעה לרוב בין שמונה עשר חודשים עד חמש שנים, הכל בהתאם ליכולת הפירעון שלך ומצבת הנכסים והחובות שלך, תידרש לעמוד בהחזר התשלומים שיקבע לך בצו הכינוס וכן לשתף פעולה עם כונס הנכסים הרשמי.

מה המשמעות של שיתוף פעולה עם כונס הנסים הרשמי  ועמידה בדרישות הליך פשיטת רגל?

מדי חודשיים, עליך להגיש דו"ח דו חודשי בנוגע להתנהלותך הכלכלית. בדו"ח תצטרך להציג את הכנסותיך למול הוצאותיך ולצרף אסמכתאות. חשוב לציין, כי חייב הנעזר בשירותיו של עורך דין יכול לחסוך לעצמו זמן, קשיים וחוסר נוחות סביב הגשת הדו"חות, שכן עורך הדין יכול לעשות את כל הנדרש בשמו. 

מה קורה בהמשך?

בחלוף תקופה, ובהתאם לסכום הנצבר בקופת פשיטת הרגל, יכולת הפירעון שלך, מספר הנושים שלך והתנהלותך הכללית בהליך, יינתן לך הפטר, המהווה מעין כרטיס אל החופש. חייב הזוכה להפטר בעצם משוחרר מחובותיו, מסיים את פירעונם, פותח "דף חדש", ויוצא לדרך חדשה בחייו. 

מהם היתרונות של הליך פשיטת רגל? 

היתרון הבולט ביותר של הליך פשיטת רגל הוא העובדה שבסוף ההליך החובות נמחקים. לאחר הבקשה למתן צו כינוס הנכסים אשר פותחת את ההליך, ובחלוף התקופה שנקבעה, במידה והחייב עומד בדרישות ההליך ומשתף פעולה עם המנהל המיוחד, חובותיו נמחקים. זה לא קורה בהליכים אחרים. כך, למשל במסגרת הליכי הוצאה לפועל, החובות צוברים חמישה אחוזים ריבית שנתית, החייבים מוצאים עצמם משלמים את החוב ולמעשה מצליחים בתשלומים החודשיים לפרוע רק את הריבית.

חייבים רבים לא מצליחים "להפטר" מהחובות שנים רבות. 

לעומת זאת, בזכות הרפורמה החדשה בהליכי פשיטת רגל, כשניתן הפטר לחייב בפשיטת רגל הוא יכול להתחיל חיים חדשים. ממש כמו נער בן 16 אשר פותח לראשונה בחייו חשבון בנק ומתחיל נקי, מאפס, עם הרבה חופש פעולה, ללא נקודות זכות או חובה וזו הזדמנות נהדרת. 

חשוב לציין, כי החוב נמחק למעט מספר חובות, כגוון: חובות לרשויות המדינה, מזונות, משכנתא ועוד, כפי שיפורט להלן.

יתרון בולט נוסף כרוך בעצם הפסקת ההליכים כנגד החייב. עם קבלת צו הכינוס, כאמור, כל ההליכים נגד החייב מעוכבים והוא יכול לחזור לתפקד באיכות חיים סבירה. אחיזתו של החבל שכרוך סביב צווארו מתרופפת והוא יכול לנשום לרווחה – מה שלא קורה במסגרת הליכי הוצאה לפועל, שם לא בהכרח מוסרות ההגבלות השונות על החייב המתקשה לחזור לשגרת חיים רגילה. 

מדוע למרות יתרונות אלה ישנם חייבים שפוסלים מראש את הליך פשיטת הרגל?

הסיבה היא שהם חוששים מהמוניטין של ההליך. למעמד של פושט רגל יש קונוטציות שלילית, ואנשים חוששים מהמשמעויות של נשיאת סטטוס זה. אבל חששם איננו מוצדק. אין סיבה אמיתית לוותר על הליך של פשיטת רגל כאשר התנאים מאפשרים את מימושו ואם כלל החובות התגבשו.

אילו חובות לא יכללו בהליך של פשיטת רגל?

זוהי נקודה שחשוב לשים אליה לב: לאחר מתן צו הכינוס, לא ניתן לכלול חובות חדשים נוספים במצבת החובות בה יטפל ההליך. אם חובות התגבשו או התגלו לאחר מתן צו הכינוס הם כבר לא יטופלו במסגרת הליך של פשיטת הרגל שכבר החל. לכן חשוב מאד לחכות להתגבשותם ולפעול לגילויים של כלל החובות בטרם פתיחת ההליך. 

בנוסף, כפי שצוין לעיל, חובות "בדין מיוחד" לא ייכנסו להליך פשיטת ברגל ולא יינתן להם הפטר, אך הם יוקפאו עד לסיום הליכי פשיטת הרגל. לדוגמא, חוב מזונות, חובות לרשויות המדינה, חובות פליליים, חובות משכנתא וכו'.  

נסכם, אדם השקוע בחובות, יכול לעזור לעצמו להיחלץ מהם בדרך יעילה ועתירת יתרונות - במסגרת הליך של פשיטת רגל. לשם כך יש לפנות לעורך דין מומחה בתחום שיבחן את נסיבות המקרה, וייעץ לו האם ומתי עליו לפתוח בהליך של פשיטת רגל. ברוב המקרים בהם גובה החוב מאפשר פתיחה של הליך פשיטת רגל וכאשר כלל החובות הובהרו והתגבשו, הנתיב של פשיטת רגל הוא נתיב הפעולה המיטבי. הליך פשיטת רגל מתחיל בבקשה לצו כינוס וממשיך בשיתוף פעולה של החייב, בדמות תשלומים חודשיים והגשת דו"חות דו חודשיים לכונס הנכסים הרשמי; וסיומו בהפטר - שחרור החייב מכל חובותיו ופתיחת דלת לדרך חדשה וחפה מחובות. על אף המוניטין הפחות נעים שיצא לסטטוס של פושט רגל, כיום, בזכות הרפורמה האחרונה בדיני פשיטת הרגל, סטטוס זה הפך לסטטוס נחשק ורצוי בשל יתרונותיו הרבים לחייב. אם אתה שוקע בחובות, אל תוותר על הכרטיס שלך לחופש ועל גלגל ההצלה האידאלי, פנה בהקדם לעורך דין והתחל לפרוע את חובותיך בדרך יעילה שתטיב עמך ותשתלם לך בסופו של הליך. 

טפסים רלוונטיים:

* בקשות חייב לפשיטת רגל (כל הזכויות שמורות לאתר האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים