לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
אבי

חובות אגודה שיתופית

האגודה השיתופית המנהלת את הישוב בו אני מתגורר אחראית על הגינון, יש מצבים בהם גדרות של אנשים - גדרות חי, צומחות לתוך השביל ולא נעשה גיזום, הגיזום לא נעשה היכן שהאנשים "חזקים" - מה ניתן לעשות כנגד האגודה במקרה זה על מנת לאלץ אותה לגזום ?

סמדר

חברת קיבוץ השתלטה על שטח ציבורי , חוסמת מעבר, מציבה מפגעים, אינה גוזמת צמחייה פרטית המכסה מעבר ציבורי. נעשו פניות למנהלים - אינם מטפלים למי ניתן לפנות מעל המנהלים לוודא אכיפה ? תודה

מרדכי שחם, עו"ד

שלום רב! בתשובה שכבר ניתנה לשאלת-הבסיס – וכעת שוב – מופנים כל המעוניינים לתשובת מנהל-הפורום מיום 30/7/2014. אם מדובר בפגיעה נמשכת בשטח ציבורי ו/או במעבר ציבורי – האחריות לסילוקה מוטלת על "הוועד המקומי" ועל המועצה האזורית, אך יתכן כי השטח המתואר כ"ציבורי" הינו שטח בהחזקתה ובאחריותה של האגודה השיתופית ביישוב, ואזי חייב לטפל בנושא וועד-ההנהלה שלה; כך יהיה גם לגבי המעבר, אם איננו מתוייג רשמית כ"דרך" במישור התכנוני. שלבי הבירור והפניות פורטו בתשובה הנ"ל שמיום 30/7/14. כהערת-אגב כללית יצויין, כי במקרים מסוג זה נגרמת לעתים איטיות בטיפול הגורם האחראי, עקב התחשבות בקשיים אישיים... דווקא של גורם-המיטרד; ברם, גם להתחשבות כזו חייב להיות גבול – מולה ניצבים כל אלה: (א) תושבים הנפגעים ישירות עקב ההפרעות והמיגבלות בשימוש בשטח או במעבר; (ב) הציבור ביישוב כולו, אשר מבחינה עקרונית ומעשית גם יחד, עניינו במניעת תקדים מסוכן, לפיו "איש הישר בעיניו יעשה".

סמדר

תודה על המענה לצערי , יש ניצול כוחני של חברת קיבוץ את אוזלתה יד של המנהלים - האם יש מקום לפנות לרשם האגודות? , מה סמכותה של המועצה האזורית?, ועדה לתכנון?

מרדכי שחם, עו"ד

שלום רב! מערכת הצעדים האפשריים במקרה כמדובר, הובאה בפירוט רב בתשובת מנהל-הפורום מיום 30/7/14, והשואלת הנכבדה מופנית אליה שוב. במסגרת זו מוצע, בשלב ראשון, צעד כפול ומקביל: פנייה בכתב אל ה"הנהלה" ( עם העתקים לגורמי-הבקרה שלה ) וכן גיוס חברים נוספים ליוזמה לשינוי המצב - הן בעבור הנפגעים ישירות, והן למען הצד העקרוני שמעניינו של הקיבוץ כמסגרת ארגונית וחברתית.

מרדכי שחם, עו"ד

שלום רב! הטיפול בנושא גינון ציבורי ביישוב שיתופי הוא באחריות ועד-ההנהלה של אגודת-היישוב או באחריות "הועד המקומי". "גינון ציבורי" כולל את הצמחים הגדלים בשטח הציבורי, ואיננו כולל את חלקי הצמחים החודרים אליו מחלקה פרטית כלשהי. עם זאת, כאשר חדירה כזו מגיעה למידה העולה כדי מיטרד או מיכשול לעוברים בדרך ציבורית – על הגוף הניהולי, האחראי לתקינות הדרך ולנוחות המעבר בו ( לרוב – הועד המקומי ו/או המועצה האזורית ), לבחון את המצב ולפעול בהתאם. לגבי התנהלות מול ועד-הנהלה ( של האגודה השיתופית ) או מול "ועד מקומי" ביישוב שיתופי, בין לגבי מעשה ובין לגבי אי-עשייה – הועלו דברים מפורטים בתשובת מנהל-הפורום מיום 30/7/14, אשר הובאה שם בהרחבה כדי לכלול גם מקרים כגון זה המתואר כאן.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות