לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
איל שפר

סיכונים שלוקח חבר אגודה שיתופית

שלום, עומדת בפני הצעה להיות חבר באגודה שיתופית צרכנים. אילו סיכונים אני לוקח על עצמי בהצטרפות זו? לדוגמה: תביעה של צד ג' כלפי האגודה, האם יכולה להגיע גם אלי באופן אישי באיזושהיא דרך?

מרדכי שחם, עו"ד

שלום רב! צעדים במישור הכלכלי אינם נקיים כליל מסיכונים, אשר יש לבודקם ולהעריכם בפני עצמם, ובמשולב – מול הסיכויים הצפויים, וכמידת הסתברותם. גם בנושא של הצטרפות לתאגיד כלשהו – כל מקרה עומד בפני עצמו, וכל מקרה נבחן בפני עצמו. מי ששוקל הצטרפות לאגודה, כמוצג בשאלה – מומלץ לו לפנות אל הגורמים המוסמכים והאחראים, המרכזים ידע בהקשר לאגודה המדוברת, לרבות מצבה הנוכחי, תוכניותיה הידועות וכן רמת סיכויים וסיכונים צפויה בפעילותה. הכל – מול היקף ההשקעה הנדרש בהקשר להצטרפות. לגבי סיכוני פעילות רגילה של האגודה, היא אמורה להסדיר לעצמה ביטוחים שונים, אשר גם הם נושא לבדיקה מראש מצד כל מעוניין בהצטרפות. נושאים נוסף לבדיקה הם מסמכי-היסוד של האגודה – תקנון והסכם פנימי ( אם קיים ) - וכן מצבת העובדים בתאגיד והסדרת זכויותיהם הסוציאליות. כמובן, יש מקום להתעניין גם מיהם ( וכמה הם ) חברי-האגודה, מיהם מנהלי ענייניה, וכן לשקול אם היקפו ועומקו של הבירור כולו.... איננו חורג מהראוי.

איל

תודה רבה על התשובה. באופן יותר ספיציפי האם יכול בית משפט להעביר הפסדים של אגודה שיתופית לחבריה ?

מרדכי שחם, עו"ד

שלום רב! בתשובה שכבר ניתנה, החלק המתייחס לקבלת מידע מהאגודה עצמה – אמור לכסות גם את שאלת הבירור, לגבי סיכון קיים או עתידי לחיובם של חברי-האגודה בחובות או בגירעונות וכיו"ב, אם נוצרו כאלה ולא סולקו. גם אם, ככלל, מכיר הדין בחובות האגודה ובגירעונותיה כחובותיה-שלה, להבדיל מחובות-חברים, וללא אפשרות לחיובם בהעדר בסיס משפטי לכך – עדיין יתכן מצב, בו תימצא הסכמה לחיובם של חברים, כגון בתקנון האגודה או בשינוי-תקנון, שדינם כחוזה פנימי. מי שחושש מאפשרות כזו – מוצע לו לקבל הבהרה מתאימה מגורם מוסמך באגודה המדוברת, אף במכתב מיועצה המשפטי. הדבר הוא מעניינם של כל החברים, בהווה ובעתיד, והאגודה אמורה להשיב לכך, בהתאם. יצוין כי בתקנון-אגודה עשוי להופיע היתר לחיוב חברים בהוצאות בסכום כספי מוגבל ואף צנוע, הנקוב בתקנון, אך אין הדבר פוטר מבירור ממצה כמוצע.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות