הנהלת החשבונות באגודה שיתופית
האגודה השיתופית לשיכון שאני משמש כיו"ר הוועד שלה ניהלה עד כה את חשבונותיה בשיטה חד-צידית. לאחרונה, הציע הגזבר לעבור לשיטת הנהלת חשבונות כפולה. שאלתי: האם עומדת שיטת הנהלת חשבונות כפולה בדרישות רשם האגודה השיתופיות?
שלום רב! "הנהלת-חשבונות חד-צידית", בה נרשמות רק הוצאות והכנסות, הינה קלה ופשוטה לביצוע ואיננה מחייבת מיומנות מקצועית. מאידך, "הנהלת-חשבונות כפולה", הכוללת גם רישום מפורט של נכסים והתחייבויות וכן ביצוע התאמות חשבונאיות שונות - מצריכה גם השקעות גדולות יותר של טירחה, זמן ומיומנות של איש-מקצוע; ממילא, יחייב הדבר גם הוצאה כספית גדולה פי כמה. ככלל, השאלה אם לעבור ל"הנהלת-חשבונות כפולה" איננה נושא להמלצה, אלא לבירור חובה חוקית - הדין מחייב זאת במקרים מסוגים שונים, לפי אופי העסק, היקף מחזורו, מספר מועסקיו וכיו"ב; התשובה ניתנת לבירור במערכת של הוראות מפורטות, שפורסמו ע"י רשויות-המס. אגודה שיתופית לשיכון, האמורה לעסוק במתן שירותים מקובלים לחבריה, בעלי-הזכויות בדירות שבשיכון ( ולא בבנייה או במכירת נכסי-נדל"ן, למשל ), ואשר פעילותה כאגודה נמשכת כבעבר – אינה צריכה לעבור ל"הנהלת חשבונות כפולה", מבלי שכל חברי-הועד שלה יקבלו הסבר מנומק, מדוע השינוי מתחייב, או לפחות מוצדק. המלצה בנושא ממי שאיננו רואה-חשבון או יועץ-מס מוסמך – ראוי שתיבחן בעזרת אחד מאלה.
תודה על התשובה הברורה והממצה.
שאלות נפוצות:
יואל כהנא
תמר פולט זמירי