לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מור

גביית מס פיתוח -החלטה שהתקבלה על ידי מזכירות ללא אסיפת חברים כללית. האם זה חוקי?

שלום רב. לפני זמן מה הוחלט בישובנו שכול תושב שקונה\בונה בית חדש יידרש לשלשל לקופת האגודה סכום של 10 אשח באמתלה של "מס פיתוח". ההחלטה התקבלה רק על ידי חברי המזכירות ולא הובאה לאישור חברי האגודה באסיפה כללית? האם מהלך זה הוא חוקי ומחייב את הרוכשים החדשים?

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! כללית ועקרונית, זכותה של האגודה לגבות כספים כהשתתפות של נהנים מהשקעותיה – נובעת מן הדין: מי שמקים או רוכש בית-מגורים ביישוב, אמור ליהנות מתשתיות קיימות ( או בשלבי הקמה ), אשר בהן הושקעו כספי אגודה, שניגבו כמימון מחברי-האגודה על-פי מפתח שוויוני. מי שמצטרף למסגרת הנהנים מאותן השקעות שניגבו טרם הצטרפותו, איננו זכאי ליהנות מהן כמן ההפקר. עם זאת, בצד העניין העקרוני-הבסיסי של עצם זכותה של האגודה, עשויה להתעורר שאלה לגבי שיעור הגבייה המתאים. בנקודה זו עלול ועד-ההנהלה להיכשל, לא רק בגביית-יתר, אלא גם... בגבייה בחסר. דיון והחלטת-אישור-וגיבוי של האסיפה הכללית, בנקודה זו, הינם אפוא גם מעניינו של ועד-ההנהלה עצמו, עם כל חבריו; אם לא נעשה כן עד כה – מוטב להסדיר את הנושא בהקדם. במסגרת זו, יש לבדוק מראש קיומן של הוראות-הגבלה על גבייה מסוג זה, בהחלטות רלבנטיות של כל גורם מעורב הקשור לנושא, ולהביאן בחשבון – ככל שהגבלותיו הינן לפי זכות כדין או לפי סמכות כדין.

מור

תודה על התשובה המחכימה .אציין שהנכסים המדוברים קיימים ביישוב מעל ל20 שנה{מדובר באשקוביות...} ומעולם אדם שקנה נכס ביישוב לא נדרש לשלם את המס הנ"ל. לפני כשלוש שנים הוחלט באסיפת מזכירות באופן שרירותי שמתאריך עתידי x ,מי שקונה נכס ביישוב מחוייב לשלם את מס הפיתוח. האם גם אז הדין הוא דומה?

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! מבלי לגרוע מכל האמור בתשובה הקודמת – כמה הערות לגבי שאלת-ההמשך: אם הגיעו לאגודה דמי-השתתפות מרוכשים קודמים של המבנים המדוברים, והאגודה לא גבתה את המגיע לה – אין היא חייבת להמשיך ולוותר על זכויותיה לגבי אחרים; אדרבא, עליה לתקן את המחדל מיד כאשר מתברר דבר קיומו, וכעולה מן השאלה – הדבר תוקן לפני שלש שנים, אם כי בהחלטת "מזכירות" בלבד, עדיין ללא דיון ואישור באסיפה הכללית. הדבר יוצר תחושת אי-נוחות ( ואף חמור מכך ) אצל הנדרשים לתשלום בעקבות אותה החלטה, אך אם האגודה השקיעה באותם מבנים מכספיה, והיא זכאית לדרוש דמי-השתתפות – אין פסול בדרישה ובגבייה של סכום מתאים, לפחות כעת, ככל שיאושר ע"י האסיפה הכללית. לקראת דיון באסיפה, כמוצע, ומכיוון שכל מקרה נדון בפני עצמו, על נסיבותיו - יש לבדוק ולרכז נתונים מתאימים לחישוב סכום-הדרישה, וכן מומלץ לקבל מראש חוות-דעת משפטית של עו"ד: הן לגבי שאלת ההצדקה של הגבייה העומדת על הפרק, הן לגבי נסיבות העשויות להשפיע על גובה הסכום הראוי לדרישה, וכן לגבי האפשרות לדרוש השתתפות מתאימה גם ממי שהיו אמורים לשלמה בעבר ולא נדרשו לעשות כן ( בהקשר לנקודה אחרונה זו: יתכן כי לפחות לגבי חלק ממקרי-העבר כבר אין מקום לדרישת תשלום - בין עקב התיישנות, בין עקב מניעות משפטית ). חומר-רקע כזה יש להציג לחברים זמן סביר מראש, לקראת הדיון וההחלטה באסיפה הכללית. ויודגש: תשובות הח"מ יוצאות מן ההנחה, כי במקרה הנדון היו השקעות מצד האגודה, אשר רוכשים חדשים נהנים מהן "על חשבון" מממנים אחרים ( כך עלה משאלת-הבסיס, המאזכרת בתים ); משאלת-ההמשך, המדברת על "אשקוביות", עולה ספק בכך, לפחות לגבי חלק מהמקרים, ועקב כך - צורך בבדיקת-הבהרה, במסגרת המוצעת לעיל. אגב: הסוגיה העולה משאלת-ההמשך כאן, דומה עקרונית למקרה בו פעלה רשות מוסמכת באופן מוטעה לגבי מקרי-עבר, וכאשר היא באה לתקן את טעותה לגבי מקרים חדשים, מועלית מצדם כנגדה טענת "אפליה". עתירות לבג"צ במקרים כאלה נידחו, באשר אין להיתפס לטעויות-העבר, וזכותה ואף חובתה של הרשות לתקנן בהקדם.

מור

תודה...." אני מצטט וכעולה מן השאלה – הדבר תוקן לפני שלש שנים, אם כי בהחלטת "מזכירות" בלבד, עדיין ללא דיון ואישור באסיפה הכללית" שמתי לב שעשית אבחנה בין החלטת אסיפת חברי המזכירות ובין האסיפה הכללית. ושחברי המזכירות צריכים להביא את החלטתם לאישור האסיפה הכללית. משדבר זה טרם קרה- האם החלטת חברי המזכירות מחייבת את רוכשי האשקוביות לשלם את המס. או שהדבר כפוף לאישור האסיפה הכללית? אני מודה לך

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות